2020-03-19, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skilly
Du får alltid immunitet. Frågan är hur gott skydd det ger. Men att du når lägre transmissionshastighet, även av muterade varianter, är givet vad jag sett.
Nja inte alltid. HIV-virus blockerar immunförsvaret genom att förhinra T-minnesceller att bildas. Men det är ett extremt särfall.
Citera
2020-03-19, 01:07
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Det finns fyra olika denguevirus tror jag. Man blir bara immun mot den man haft.

Du ligger nog nära sanningen, så här säger WHO citat;

In humans recovery from infection by one dengue virus provides lifelong immunity against that particular virus serotype. However, this immunity confers only partial and transient protection against subsequent infection by the other three serotypes of the virus. Evidence points to the fact that sequential infection increases the risk of developing severe dengue. The time interval between infections and the particular viral sequence of infections may also be of importance.

Slutsats, det talar inte emot att vi får någon grad av immunitet efter Covid-19.
Citera
2020-03-19, 01:08
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Jag säger inte att de inte ska lyssna, men i en så här situation ska vi ha en ledare som kliver fram, och det är politikernas jobb. Tegnell är ingen ledare (på nåt sätt).
En person som blev ledarfigur under tsunamikrisen var Lottie Knutsson som jobbade på ett resebyråbolag. Hon hade de rätta egenskaperna (till skillnad mot våra politiker den gången också).

Tegnell ska bara hålla käften så mycket som möjligt. Han har dessutom knappt haft ett rätt - mer än i sina efterkonstruktioner.

Håller med. Dessutom är Tegnell bara en expert av flera. Det måste finnas flera. I utländska nyhetssändingar kan de hinna avverka 10 experter, men det här landet är så underligt självgott och torftigt. Nyheterna (Rapport) känns som att de är gjorde för barn.
Citera
2020-03-19, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Hur blir det om förskolor/grundskolor stängs och en förälder måste vara hemma; man kan ej använda sig av VAB eller sjukskrivning. Så hur ska man få sin försörjning?
Man borde väl kunna använda VAB?
Citera
2020-03-19, 01:09
Medlem
Skillys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Nope, du kände definitivt inte till det där om dengue. Och du fattar liksom inte dina egna begränsningar. Jag skulle säga att vi bildar antikroppar mot alla virus. Detta innebär dock inte att vi bildar någon immunitet av betydelse. Dessutom kan re-exponering av virus i vissa fall aktivera immunsvaret på ett sätt som gör en mkt mer sju k. Vi vet inte i dagsläget hur coronan funkar i den delen, såtillvida det inte kommit någon ny studie senaste dagarna som visat detta. Dessutom är sars-2 ett RNA-virus, vilket gör det mer benäget att mutera än DNA-virus.

Du TROR att vi blir immuna och sen är allt frid och fröjd. Men det är just det, du tror och vill spela Allan med kunskaper du inte besitter.

Snälla liten då.. jag har bott i Thailand i en massa år och min son har haft dengue. Lägg ner med dina höga hästar. Kollade du upp detta med ADE som jag berättade om? En andra infektion av dengue är farlig endast om nivån av antikroppar sjunkit under en viss nivå. Vilket tar lång tid. Men efter en dengueinfektion så är vi absolut immuna. Att påstå annat är inte bara okunnigt, det är riktigt dumt.

Utveckla gärna det där med att vi inte bildar immunitet av betydelse trots att vi bildar antikroppar. Är intresserad av att höra.
Senast redigerad av Skilly 2020-03-19 kl. 01:11.
Citera
2020-03-19, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av User30
Prof Mark Harris, an expert in virology at Leeds University, said reinfection in that case was “unlikely”, but added that “there is some evidence in the scientific literature for persistent infections of animal coronaviruses (mainly in bats)”.

When Vallance was asked on Monday if the Japanese case meant herd immunity was no longer achievable, he replied that some people do catch infectious diseases a second time, but that it is a rare occurrence. There was no evidence to suggest that it would occur with the coronavirus, he added.

https://www.theguardian.com/world/2020/mar/16/the-big-question-over-coronavirus-can-a-person-get-it-twice

Jag tycker citatet säger det vi redan vet - att vi inte vet säkert än.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Kanskje du kan finne noe informasjon på Vegvesenets trafikkmeldinger? https://www.vegvesen.no/

👍
Citera
Medlem
Hur man ska begränsa spridningen bör vila på

1Tiden till att ett vaccin finns
2Sannolikheten för nya mutationer
3Immunitet?
4 permanenta skador i kroppen?
5 kan viruset stoppas globalt
6 ekonomiska föruster vid karantän

I nuläget är 2-4 okända. Är de okända så ökar risken för ett teoretiskt katostrofalt utfall om man låter viruset sprida sig, vilket ger att man man mattematiskt bör hindra dess spridning.

Om ett vaccin kommer om några månader så är det värt att köra karantän, då det är för mycket gambling att låta viruset bre ut sig givet all okänd fakta.

Om vaccin kommer, då ska man kolla på de ekonomiska skadorna i samhället fram till vaccinet släpps. Tar det tex 5 år innan vaccin släpps, så blir den ekononiska skadan för stor, och då är det kanske bättre att rusta sjukhusen, och chansa på flatten the curve.

Sen får man jämföra de ekonomiska skadorna av flatten the curve(gamlingar isolerar sig, unga friska ute smittad)med en helkarantän. Flatten the curve har fördelen att man kan testa och se. Sprids viruset i snabbare takt så kan man köra karantän och ta till mer drastiska åtgärder. Testa se approachen kan vara bra nör corona vaccin ligger på medelsikt bort, tex ett år. Helkarantän hade varit bra om vaccinet släpptes inom kort.

Om viruset inte kan stoppas globalt eller man tror det så är flatten the curve också att föredra, då man ändå vill folk att gå till jobbet, medan man sakta rustar samhället för den nya verkligheten.
Vet man inte om viruset kan stoppas globalt så får man titta på vaccintiden för att avgöra.
Senast redigerad av Transnationell 2020-03-19 kl. 01:13.
Citera
2020-03-19, 01:11
Medlem
Centauris avatar
Varsågod era idioter till alarmister:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zG1pR4/italien-mer-an-99-procent-av-de-doda-hade-tidigare-sjukdom

"Italien: Mer än 99 procent av de döda hade tidigare sjukdom

Mer än 99 procent av de döda coronapatienterna hade en eller flera underliggande sjukdomar.

Det visar en sammanställning av 355 dödsfall från Italiens hälsomyndighet.

Två tredjedelar av de döda var män och medelåldern var 79,5 år."

ÄR DET HÄR NÅGOT ATT VARA RÄDD FÖR ERA IDIOTER?
Citera
2020-03-19, 01:12
Medlem
https://www.theguardian.com/world/2020/mar/18/scientists-say-mass-tests-in-italian-town-have-halted-covid-19

Testing av alla fick positivt resultat i en stad.
Citera
2020-03-19, 01:13
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pjabas
Modet hon syftar på handlar om att stå emot sin egen irrationella rädsla inför att hjälpa sina medmänniskor i pandemin, snarare än att stå emot rädslan att ta risker i pandemin för att hjälpa medmänniskor?

Jag tror det.

Fast jag håller på att bli sjuk så min hjärnkapacitet är inte den bästa just nu.
Citera
2020-03-19, 01:13
Medlem
coronakontots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katapulten
De flesta tror att corona är över till början av sommaren.
Vilka då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in