2020-03-19, 01:01
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skilly
Ni behöver tydligen läsa på igen.

https://journals.plos.org/plosbiology/article?id=10.1371/journal.pbio.2006601
Nu ställde jag en fråga du gav intrycket av att kunna besvara.
Så, nå, när blir vi immuna?
Citera
2020-03-19, 01:02
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Tyvärr, är det ju dock de som beväpnar sig med både vapen och förnödenheter som överlever den dumdryge som absolut inte förser sig med något extra till dåliga tider, dvs. dumsvensken som då kommer sitta där och skita säkert, men dö av en kula, i stället...
Ja så är det. Om inte annat överlever de längre men måste slåss för att överleva.
Snällsvensken gör som andra snällsvenskar gör bunkrar toapapper och värktabletter.
Jag är en " elak svenska"
Jag tänker på helt andra överlevnadsstrategier än skithuspapper och värktabletter.
Men man vet ju aldrig om man blir en av dem som drunknar inombords när lungorna pajar.
Vi får hoppas att pandemin är överkomlig.
Att det går att rida ut stormen.
Att det inte blir total massdöd världen över.
Ibland gör naturen egna utresningar. Nästan som när skogen självantänder. Människor har alltid överlevt allt.
Citera
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Det finns väl ingenstans att fly?

Man kan alltid fly ut i ödemarken.

Men jag tror ärkebiskopen menade att fortsätta att värna om medmänniskor och inte bara se till sina egna intressen. Att man fortsätter göra sitt jobb, att man engagerar sig för att hjälpa andra.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemsa
Jag var och handlade inne i en affär tidigare idag. Jag har skjutit på det några dagar. Jag har aldrig beställt mat via internet, och därför tänkte jag att det var enklast att handla inne i en affär. Men redan på vägen dit tänkte jag på att vinden kan blåsa andras utandningsluft på mig.

Och när jag väl var inne i affären, så insåg jag hur svårt det är att hålla sig undan människor i en affär, trots att det var väldigt få människor där inne när jag var där. Speciellt vid kassan förstås, jag har aldrig gillat självbetjäning så jag stod i kön till vanliga kassan.
Och människor gör plötsliga rörelser så att de kommer närmare en, och de säger saker som gör att man reflexmässigt vänder sig mot dem.

Och väl framme vid kassan när jag betalade, så kände jag smärta i bröstet, som jag tolkade som lungsmärtor, men det kan tex ha varit hjärtat också. Kan jag ha andats in Coronavirus från kassörskan eller någon annan i affären eller på vägen till affären, som sen angrep lungorna direkt eller kort därefter?

Iallafall, för andra kunders skull, så köpte jag bara högst två av varje vara, förutom lösviktsvaror förstås. För det är slut i affärerna på många viktiga varor.

Och en sak till, först när jag kom till affären kände jag att allt var som vanligt, men sen började jag tänka ungefär att alla vi som är i den här affären nu, vi kanske tillhör de "vårdslösa" och de fördömda.

Sen när jag kom hem så tvättade jag händerna, och sen tvättade jag handtag mm som jag hade tagit i, och sen tvättade jag en del av maten med varmt vatten.
Men jag hade inte behövt tvätta maten, om det inte vore för att jag kände att jag hade fått andras smuts på mig inne i affären. Om jag hade vetat att bara butikspersonalen hade tagit på maten, och de hade använt skyddshandskar, då hade jag kunnat låta bli att tvätta maten.
Och förresten, vilka enorma mängder vatten det måste gå åt nu pga Coronakrisen. Har vattenverket koll på det?

Hur som helst, jag tycker det är dags att regeringen förbjuder människor att handla inne i affärerna. Eller jag kräver det!
Och jag råder också alla att självmant sluta att handla inne i affärer, beställ istället via internet och be att få hämta ut maten utanför butikerna!
Och kräv att de börjar ta emot inköpslistor av kunder utanför affären!
Jag är beredd att betala lite extra för det.
För mig var det nog iallafall sista gången som jag handlade inne i en affär faktiskt, om jag får välja själv. Det har alltid varit väldigt ohygieniskt att andra människor kan pilla på den mat man ska köpa.

Och stäng skolorna nu, och släpp bara in de barn som absolut måste vara där, tex barn som inte kan följa med sina föräldrar till jobbet. På föräldarnas jobb kan barnen spridas ut mer, och troligen skyddas bättre från andra barn än i skolan. Men det finns många lösningar när det gäller barnomsorgen.
Njae, hade du inte varit i närheten av någon som hostar och liknande så tror jag inte att du behöver vara särskilt orolig. Men visst, vissa är bara jubelidioter. De förstår inte att de ska hålla avstånd och så. Jag har också funderat på det här huruvida ska jag desinficera alla förpackningar när jag kommer hem men det blir ohållbart i längden tänker jag. Komma hem med 30-40 olika förpackningar och desinficera var och en. Men de som orkar är kanske på den säkra sidan...
Citera
2020-03-19, 01:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lisett
Men herregud...

"Kan jag ha andats in Coronavirus från kassörskan eller någon annan i affären eller på vägen till affären, som sen angrep lungorna direkt eller kort därefter?" ehhhh, nej. Så funkar det inte.

Om man kan andas in vatten i lungorna vid drunkning, så borde man väl kunna andas in virus som retar lungorna?
Citera
2020-03-19, 01:03
Medlem
Slovenien förbereder för allmän karantän sa dem precis på nyheterna i P1
Citera
2020-03-19, 01:04
Medlem
gp1s avatar
jag vill inte vitna detta men det kommer att hända. Jag är inte rädd för mig utan för att den virusen är så nyckfull och oförutsägbar när det gäller yngre.

https://www.nytimes.com/interactive/2020/03/13/world/asia/coronavirus-death-life.html
Citera
2020-03-19, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skilly
Jag känner till det där om dengue. Och vet vad det beror på. Kollade du upp det där med ADE i minnet också?

Menar du att det finns virus som vi inte bildar antikroppar mot? Snälla.. säg ja.

Nope, du kände definitivt inte till det där om dengue. Och du fattar liksom inte dina egna begränsningar. Jag skulle säga att vi bildar antikroppar mot alla virus. Detta innebär dock inte att vi bildar någon immunitet av betydelse. Dessutom kan re-exponering av virus i vissa fall aktivera immunsvaret på ett sätt som gör en mkt mer sjuk. Vi vet inte i dagsläget hur coronan funkar i den delen, såtillvida det inte kommit någon ny studie senaste dagarna som visat detta. Dessutom är sars-2 ett RNA-virus, vilket gör det mer benäget att mutera än DNA-virus.

Du TROR att vi blir immuna och sen är allt frid och fröjd. Men det är just det, du tror och vill spela Allan med kunskaper du inte besitter.
Citera
2020-03-19, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemsa
Om man kan andas in vatten i lungorna vid drunkning, så borde man väl kunna andas in virus som retar lungorna?
Jag tror inte att droppsmitta överförs så lätt via bara utandning om jag inte är ansikte mot ansikte med någon. Det krävs nog lite mer "action", som att någon hostar eller nyser ut viruspartiklar...
Citera
Medlem
Skillys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Nu ställde jag en fråga du gav intrycket av att kunna besvara.
Så, nå, när blir vi immuna?

Varför inte läsa på istället för att leka lekar?

https://www.immunology.org/public-information/bitesized-immunology/pathogens-and-disease/immune-responses-viruses

Har du något du vill säga.. skriv det istället för att spela besserwisser och spela dumspel.
Citera
Medlem
Amazing-Graces avatar
Hur blir det om förskolor/grundskolor stängs och en förälder måste vara hemma; man kan ej använda sig av VAB eller sjukskrivning. Så hur ska man få sin försörjning?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bombayduck1
Takk! Det jeg lurte på var bilkøer/reisetid. Er lit stressa over at det ska ta tid! Har søkt lit på VG men finner ingen info om hvordan deg ser ut ved grensen. I Europa er det jo lange bilkøer.
Kanskje du kan finne noe informasjon på Vegvesenets trafikkmeldinger? https://www.vegvesen.no/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in