2020-03-19, 01:19
Medlem
Haddock93s avatar
https://twitter.com/BNODesk/status/1240349753852006401

Vet inte om det länkats tidigare i tråden men här kollapsar en Nederländsk politiker, de säger att det var för han var utsliten efter hårt arbete i kampen mot Corona, om det är sant eller inte är ju frågan.

Såg ju liknande klipp från Kina där folk kollapsade.

Men kan säkert vara så som de säger, vem vet.
Citera
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Idag springer alla ute i Sverige, gamla som unga. Vi är som dagisbarn. Allt ska vara lätt och kul annars blir vi upprörda. Stanna hemma en period för ett gott syfte? ”Nej varför ska jag behöva göra det! Jag är ju en klok svensk som tvättar händerna och förresten får de flesta bara en förkylning...”

Ja svenskar verkar vara jättebebisar. Åtminstone är det vad myndigheterna tror. Gamlingar ska bli kränkta för att de inte ska gå ut för deras eget bästa. Unga är oövervinneliga och måste få göra som de alltid gjort. Aktuellt ikväll var ett riktigt lågvattenmärke. Nivån är så oerhört låg intellektuellt sett. Det är ett gäng kinkiga ungar som blir griniga om de inte får göra som de vill.Det kan inte finnas ett annat folk som är lika barnsliga och lättkränkta som svenskar. Man börjar ju skämmas för att man bor i det här landet. Hur vore det om folk tog tag i sina egna liv och tänkte efter lite. Du kan visst gå ut men gå i naturen, parker och undvik köer och folksamlingar som gammal. Du kan gå ut på kvällen eller natten eller tidigt på morgonen. Hur svårt ska det vara att tänka lite flexibelt och kreativt?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Jag säger inte att de inte ska lyssna, men i en så här situation ska vi ha en ledare som kliver fram, och det är politikernas jobb. Tegnell är ingen ledare (på nåt sätt).
En person som blev ledarfigur under tsunamikrisen var Lottie Knutsson som jobbade på ett resebyråbolag. Hon hade de rätta egenskaperna (till skillnad mot våra politiker den gången också).

Tegnell ska bara hålla käften så mycket som möjligt. Han har dessutom knappt haft ett rätt - mer än i sina efterkonstruktioner.

Kan hålla med om att statsministern borde kliva fram mer, men han är väl ingen ledare precis.
Köper däremot inte ditt resonemang om att Tegnell inte haft ett rätt, hans rekommendationer har varit helt rätt utifrån rådande läge. Ingen kan se in i framtiden, att börja stänga ner samhället är extremt kostsamt och omotiverat när det finns några få fall, då är det helt rätt att smittspåra och isolera individer. Sen anpassar man åtgärderna eftersom. Det är en balansakt mellan att hålla sjukvården uppe och se till ekonomin i samhället. Just nu tycker jag att det verkar fungera bra utifrån rådande omständigheter. Vi lever inte i en kinesisk diktatur, privata företag måste få en chans att överleva så långt det går och vi ska inte äventyra intensivvården. Det här får storaekonomiska konsekvenser och många fler gamla kommer att dö, det är oundvikligt.
Vad tycker du att vi skulle ha gjort och när i tiden?
Citera
2020-03-19, 01:20
Medlem
Jag har en fråga gott folk. Sett till hur Anders Tegnell inte gett bättre prognoser än en loppiszigenare, vad krävs egentligen för att bli en statsepidemolog? Det står att mannen är utbildad läkare.

Är epidemologi är ett skojaryrke, som typ statsvetare?
Citera
2020-03-19, 01:20
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Ja fast vi kör ju flockimmunitetstrategin. Vi är först ut med detta. Förhoppningsvis kommer våra resultat hjälpa människor i hela världen.

Ja eller så blir vi Italien 2.0 - vem ska vi då skylla på? Wuhan-lösningen vet vi fungerar. Känns som ett rent dåraktigt beslut.
Citera
2020-03-19, 01:21
Medlem
Centauris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Helt rätt. Är du överviktig, har diabetes, högt blodtryck, tidigare cancer man klarat sig från, sköldkörtelproblem och liknande. Ut och lev. Centauri säger med stora ord: ÄR DET HÄR NÅGOT ATT VARA RÄDD FÖR ERA IDIOTER?
Han har läst det på Aftonbladet.

Många pensionärer är ute. De bryr sig inte. Bara fega töntar som du har isolerat sig.

Men är du defekt med massa underliggande sjukdomar = isolera dig.

Men man stänger inte av samhället för det. 99,9% av alla friska och hälsosamma människor klarar sig. Vi dör inte av ett fjantigt virus.
Citera
2020-03-19, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Centauri
Många pensionärer är ute. De bryr sig inte. Bara fega töntar som du har isolerat sig.

Men är du defekt med massa underliggande sjukdomar = isolera dig.

Men man stänger inte av samhället för det..

Fast om du kikar på kritiska tillstånd i Holland är hälften yngre...
Citera
2020-03-19, 01:22
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max3x
Skolorna måste ses som lärosäten inte gratis barnpassning. Är det två arbetade i familjen får man skära ner utgifterna så man klarar sig på en lön. Förövrigt, väldigt många har flera årslöner på isk.

Jag har barn på förskola för att kunna arbeta och betalar en avgift för det. Jag har inte särskilt hög lön eftersom jag arbetar i vårdsektorn och undrar därför hur jag ska försörja mig när och om förskolan stänger. Ser det knappast som gratis barnpassning - det är en tjänst jag betalar för eftersom jag måste arbeta.
Citera
2020-03-19, 01:23
Medlem
twoeggss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kkkrim
Ett evigt tjatande och feltänk om ekonomin, på vilket sätt är ekonomin ett problem?

Om alla länder runt dig är i samma situation så är det varken någon för eller nackdel med total nedstängning och enbart livsuppehållande verkasamhet igång, det är ju inte så att just danmark drar ifrån oss samtidigt som vår ekonomi kraschar.

En mycket större risk för ekonomin är att avvika från omvärldens beteende, det kan skada vår ekonomi.

Och, att smitta ner landet för att ev. uppnå immunitet måste vara den sista åtgärden man gör i detta läget då det inte finns någon data på att det fungerar, om vi tar det beslutet går det inte att ångra sig medans om vi tar beslutet att fighta viruset så kan vi alltid byta strategi.
Säg mig, vilket är vettigast?
Kasta sig blint ut för stupet eller kolla efter en alternativ väg ner först?

Det enda moraliska, etiska och mänskliga att göra är att försöka slåss, testa och isolera för att "svälta" ut viruset, ingen sansad, normalt fungerande människa lägger sig ner och välkomnar döden innan det är nödvändigt, låt Er Aldrig övertalas till det utan slåss för Er rätt till ett fritt liv!

Ta egna beslut, distansera Er, håll hög hygien, om Ni inte känner Er trygga i Er arbetsmiljö så vägra utföra arbetet för att skyddda Er, det är er arbetsgivares skyldighet att hålla en säker arbetsmiljö.

Uppdatera Er om den senaste utvecklingen och kunskapen, påtala detta för alla i Er omgivning och var konsekventa i Era krav på alla runt Er för deras och framförallt Er säkerhet.

Vi kan gå ur detta med högburet huvud eller ledas in i något, de enda som an bestämma hur detta ska gå är vi, personligen, vi måste visa genom handlng och röst vad vi vill.

Va? Ekonomim tar ju jättestor skada, i alla länder, om man stänger ned allt. Man kan ju inte bara pausa allt och tro att allt ska återgå till det normala efter x antal månader. Folk blir dessutom varslade och söker sig till andra sektorer för jobb, risken är stor för ett antal konkurser etc etc.
Citera
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skilly
Det är sant.. egentligen borde vi alla vara döda redan. Virus har ju knappt funnits på jorden tidigare så vad vet vi egentligen. Suck.. fear mongers..

Du är ytterst naiv och det är okey, men håll det för dig själv för du sprider bara osäkerhet. jag försöker i alla fall se båda sidorna av saken - vad som är rätt lär historien utvisa.

Det jag stör mig mest på är ditt och andras resonemang om att har det inte hänt förut, så kommer det aldrig ske, framgent - vad är detta för idiotisk inställning?

Tror du de som upplevt, eller läst om tidigare pandemier, för flera hundra år sedan tänkte att "nej, inga andra plågor kommer drabbas oss och detta var det värsta som kunde hända oss", och så råkade Digerdöden knacka på dörren...

https://illvet.se/medicin/sjukdomar/historiens-10-varsta-epidemier
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Nej. Inget VAB för att skolor stängs.

https://www.forsakringskassan.se/privatpers/coronaviruset-det-har-galler
ok, kan bli tufft för många.
Något lär dom föreslå som kompensation, en sosse regering kan inte göra liv och död till så uppenbara klassfrågor.
Citera
Medlem
Centauris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av User30
Fast om du kikar på kritiska tillstånd i Holland är hälften yngre...

Yngre kan också ha underliggande sjukdom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in