2020-03-19, 00:40
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
En bra och adekvat liknelse - ingen vet var flockimmuniteten bär oss - hade vi med alla säkerhet vetat detta så hade detta nog varit den säkra vägen att gå, men vi vet bara inte och då blir en sådan åtgärd och/eller tillstånd ytterst spekulativ. Måste vara säkrare att ta det osäkra som en reell möjlighet och agera utefter detta!
Tackar!
Citera
2020-03-19, 00:41
Bannlyst
Om Kina nu öppnar upp sig igen, då tar väl produktionen fart igen, få Scania, BMW och andra kan få sina delar, eller är det bara fake news?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2020-02-26
Anders Tegnell lär vara innehavare av personlighetsstörningar som ingår i den mörka triaden. Någon annan förklaring finns inte att finna för denna galna hjärna.

Hans personlighet(sstörningar) skulle kunna sysselsätta ett helt gäng psykiatriker i årtionden 😂🧐
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Men vet man redan nu att det bildas immunitet?
Näe, inte vad jag vet ...
Och det gör ju det hela ännu mer oförutsägbart.
Citera
2020-03-19, 00:42
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Amerikaner har börjat bunkra vapen och i Sverige bunkrar vi värktabletter och toapapper.
"Aftonbladet"
Vi är rädd för olika saker i denna pandemi. Svensken kanske vill strypa någon med toapapper om någon får för sig att stjäla värktabletter utav dem " Låt bli mina huvudvärkstabletter annars rullar jag in dig i toarullar"
Svensken är gullig, tycker jag.
I USA skjuter de först och frågar sedan " undra vad han/ hon ville ta ut mig nu då"
Hur kan vi bli så irrationella utav sjukdomen COVID-19.

Man måste ha lite humor för att stå ut med det här som pågår

Tyvärr, är det ju dock de som beväpnar sig med både vapen och förnödenheter som överlever den dumdryge som absolut inte förser sig med något extra till dåliga tider, dvs. dumsvensken som då kommer sitta där och skita säkert, men dö av en kula, i stället...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Citat:
Ursprungligen postat av Pjabas
Ärkebiskop Antje Jackelen säger:

"Coronatid är också en besinningens tid. Hur vill vi leva med varandra?
Vi kan välja att stå på modets sida. Det går att känna förtröstan också utan facit i handen.
Låt oss hjälpas åt att förvandla vår oro till kärlek"

Hur ska man tolka det?

https://www.flashback.org/leave.php?u=https%3A%2F%2Fwww.svenskakyrkan.se%2Fn yheter%2Fcoronaviruset-och-svenska-kyrkans-verksam het-

Det kristna budskapet är en tröst i tider av oro.

Intressant att höra Luthers ord från 1520 talets pest. Det är 500 år sen men ändå giltligt. Vi har en plikt att värna om medmänniskan. Bland annat genom att lyssna till medicinska råd, inte ta onödiga risker och använda sunt förnuft.

Ja vi har kunskap att ta bättre beslut nu, till skillnad från under medeltiden.

Jag tolkar det hon skriver som dubbeltydigt:

Å ena sidan "lyssna till medicinska råd"

å andra sidan:

"Vi kan välja att stå på modets sida"

Jag tänker: vad är det för modigt med att vara på den säkra sidan, dvs lyssna på medicinska råd?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spiderman90
Ja du kan insjukna i det viruset igen med dödligheten är relativt låg så oroa dig inte de ALLRA flesta blir inte allvarligt sjuka.

Tja, mellan 1-50 procent var i världen man är. Det tycker inte jag är jättelågt.

Poängen är: alla virus beter sig inte på samma sätt. Detta fattar inte halva Flashback.
Citera
2020-03-19, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Näe, inte vad jag vet ...
Och det gör ju det hela ännu mer oförutsägbart.

Precis...
Citera
Medlem
Det är fullt rimligt att stänga ner helt och köpa sig tid inför beslut om vad vi ska göra. Men att stänga allt i kanske uppåt 1 år är fullkomligt vansinne.

Ska vi nå herd immunity så öppna upp alla skolorna igen och skicka bara hem de barn som kan tänkas vara speciellt känsliga. Likaså lärare över 50 eller annan lämplig ålder.

Inför övre åldersgräns på publika evenemang som fotbollsmatcher, konserter, resturanger, pubar och liknande.

En långvarig stängning kommer medföra att sjukvården till slut kommer stå kraftigt underfinansierad och med stora besvär inte bara med corona utan alla patienter.
Citera
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Covid
Men virus muterar med en viss hastighet, för corona 2x/månad. Immuniteten blir därför olika lång för olika typer av virus. För coronavirus är immuniteten kort, ett antal månader. Därför är hyptesen om flockimmunitet riskabel, det är inte säkert att en sådan någonsin infinner sig. Och då är man tillbaka på ruta ett.

Kan tro att vid den tidpunkten vaccin finns tillgängligt för massan så har redan detta snurrat två gånger runt jorden och säkerligen kan RNA-strängen se ganska annorlunda ut.
Citera
2020-03-19, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Nej, flera andra länder vara ute med detta före oss, bla. Storbritannien, men de drog tillbaks detta...

Sant! Men de har ju backat så då sluter jag mig till att Sverige är den frivilliga försökskaniner?
Citera
2020-03-19, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 415brushan
Skitsnack

Om jag jobbar som konsult inom revision åt staten, inte fan kommer de låta mig babbla något offentligt eller låta mig intervjuas å statens vägar i låt säga en statlig omorganisation!

Jag kanske kommer ta fram underlag som sedan kommer användas för beslutsfattande, men där tar mitt ansvar slut. Någon pressansvarig eller ansvarig för omorganisationen kommer få mandat till yttrande i saken.

Jag kan yttra mig då om underlaget ifall jag blir intervjuad, inte fan får jag sväva ut i HR relaterade saker då det inte är mitt ansvar. Speciellt inte inom staten! Där snackar vi på snudd till maktmissbruk och jäv!

Sverige är ett pajasland där inte ens lagar fungerar som de ska!

Pissluffare hela bunten

Nu hänger jag inte med. Du tror väl inte att statsepidemiologen sitter ensam och funderar? Han konsulterar andra sakkunniga och samarbetar med andra länders experter. Det är väl rimligt att han får träda fram i media vid en pandemi? Det är ju hans jobb att göra det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in