2020-03-19, 00:30
Medlem
DEMONOMICONs avatar
Spanska sjukan kom i 3 vågor.

"Spanska sjukan hade tre olika influensavågor. Den första vågen började i mars eller april 1918 och spreds över världen i samma takt som en vanlig säsongsinfluensa [...]
Influensavågen liknade en vanlig säsongsinfluensa då symptomen var milda, dödligheten låg och de som dog oftast riktigt gamla eller riktigt unga."

"I augusti kom den våldsamma och förödande andra vågen, vilket är en ovanlig tidpunkt för en influensaepidemi. Dödligheten var hög (5–25 gånger högre än normalt) och drabbade i ovanligt hög grad personer i åldersgruppen 20–40 år. Drygt hälften av dödsfallen inträffade i denna åldersgrupp. Denna andra våg spreds i ovanligt hög hastighet över världen. Kulmen nåddes på de flesta håll i oktober 1918."
Citera
Medlem
NormanRosemonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skilly
Du behöver inte vara orolig om det är samma virus. Efter en infektion så kommer ditt immunförsvar ihåg viruset så när det kommer tillbaka så attackeras det direkt och du hinner inte bli sjuk.

Det finns uppgifter om att det inte gäller detta virus, tyvärr.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Fra Tyskland til Polen https://direkte.vg.no/coronaviruset/videos/194153

Reiser du i forbindelse med arbeid?

Ja! Er pendler.
Citera
2020-03-19, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Dom har ju övergett det då de räknade ut att det skulle vara för många döda. De följer oss nu med stort intresse.
Okej. Hur tacklar de viruset nu då?
Citera
2020-03-19, 00:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det är min reservstash, Lite har jag ökat, dasspapper har jag 2 balar, så jag står mig ett tag. Själv då?

Dasspapper är slut överallt, folk verkar tro att de får diaruttan av Corona.

Dålig på bunkring, jag tänker som så, att vad gör man efter att bunkringslagret har sinat?!? Lika bra att dö fort.
Citera
2020-03-19, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Anders Tegnell har sagt många tokiga saker under de senaste veckorna. Jag kommer inte ens ihåg hälften. Det är nya saker varje dag. Men det börjar inte med corona-krisen utan han har sagt och agerat tokigt även innan dess. Här ett exempel:

Anders Tegnell lär vara innehavare av personlighetsstörningar som ingår i den mörka triaden. Någon annan förklaring finns inte att finna för denna galna hjärna.
Citera
2020-03-19, 00:32
Medlem
Skillys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
En bra och adekvat liknelse - ingen vet var flockimmuniteten bär oss - hade vi med alla säkerhet vetat detta så hade detta nog varit den säkra vägen att gå, men vi vet bara inte och då blir en sådan åtgärd och/eller tillstånd ytterst spekulativ. Måste vara säkrare att ta det osäkra som en reell möjlighet och agera utefter detta!

Vilket vi inte vet eftersom vi alla inte är epidemiologer. Men epidemiologer och virologer vet, det är därför det är bra att ha dem. Så att sådana som du inte sitter och skolar folk i vad som gäller eller inte.

Och en sak är säker.. om vi inte når flockimmunitet så är vi alla dömda. Så vi vet absolut var flockimmunitet bär oss.. till överlevnad.

Men det kräver lite kunskap för att förstå.

https://en.wikipedia.org/wiki/Herd_immunity

Om vi t.ex alla vaccineras så når vi flockimmunitet. Inte det minsta spekulativt och vi har lång erfarenhet och kunskap i just detta.
Citera
2020-03-19, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Jag förstår, att Corona bara är en förkylning vet jag ju, men nu diskuterade vi ju att jag haft denguevirus men är frisk nu. Så då är jag immun mot dengue nu eller vadå?
Ja du kan insjukna i det viruset igen med dödligheten är relativt låg så oroa dig inte de ALLRA flesta blir inte allvarligt sjuka.
Citera
2020-03-19, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fittheligeande
När tror ni karantän införs i Sverige?
Det tror jag händer snart. Om en eller två veckor är hela Storstockholmsområdet i karantän tack vare Tegnells knäppa vanföreställningar och regeringens dåliga och senfärdiga beslut 🤬 så småningom blir fler delar av landet satta i karantän. Men innan dess kommer grundskolorna i Stockholm att stänga; troligtvis i början av nästa vecka.
Citera
2020-03-19, 00:35
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
Hur många har dött i Italien av vanlig säsongsinfluensa under samma tid?

För att kunna göra en rättvis bedömning.
Tydligen brukar det ligga runt tre- sex hundratusen i hela världen varje år och det trotts vaccin.
Det dör ju förhållandesvis lite människor just nu, men räknar man kanske med dödsfall runt 1,5 -2 miljoner.
Jag vet inte hur de resonerar.
Citera
2020-03-19, 00:35
Medlem
Skillys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NormanRosemont
Det finns uppgifter om att det inte gäller detta virus, tyvärr.

Nej det finns inga sådana uppgifter och om man tror på det där så förstår man inte hur kroppens immunförsvar fungerar.
Citera
2020-03-19, 00:36
Medlem
415brushans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erty0192
Som statsepidemiolog måste han väga in frågor som inte enbart berör smittspridning. Han är läkare i grunden och förstår såklart vad som är mest effektivt om man utan hänsyn till samhället i övrigt vill stoppa smittspridning, men hans jobb är mer komplext än så. Han måste tänka på samhällets bästa och agera på vetenskaplig grund. Att i panik stänga ner Sverige så fort vi får några fall av corona hade varit extremt kostsamt. Man anpassar åtgärder efter läget i syfte att få en lugnare smittspridning. Varje vecka vi kan hålla igång industrin är dyrbar.

Skitsnack

Om jag jobbar som konsult inom revision åt staten, inte fan kommer de låta mig babbla något offentligt eller låta mig intervjuas å statens vägar i låt säga en statlig omorganisation!

Jag kanske kommer ta fram underlag som sedan kommer användas för beslutsfattande, men där tar mitt ansvar slut. Någon pressansvarig eller ansvarig för omorganisationen kommer få mandat till yttrande i saken.

Jag kan yttra mig då om underlaget ifall jag blir intervjuad, inte fan får jag sväva ut i HR relaterade saker då det inte är mitt ansvar. Speciellt inte inom staten! Där snackar vi på snudd till maktmissbruk och jäv!

Sverige är ett pajasland där inte ens lagar fungerar som de ska!

Pissluffare hela bunten
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in