2020-03-19, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Ja fast vi kör ju flockimmunitetstrategin. Vi är först ut med detta. Förhoppningsvis kommer våra resultat hjälpa människor i hela världen.
Nja UK var väl först? Åtminstone offentligt.
Citera
2020-03-19, 00:24
Medlem
Komprimerad version av pressträffen 2020-03-17 med statsministern

https://anonfiles.com/X89bk8iao9/Presstr_ff_mp4
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Ja han talar mer som en politiker än en vetenskapsman. Men så är det ju i Sverige. Alla på högre poster är tillsatta på politiska grunder. Anders Tegnell talar hela tiden om personlig frihet, jämlikhet och vad man kan göra i en demokrati. Det är egentligen frågor som han inte alls borde bekymra sig om. Det är politikernas sak att avgöra vad som är rätt och fel politiskt.

Som statsepidemiolog måste han väga in frågor som inte enbart berör smittspridning. Han är läkare i grunden och förstår såklart vad som är mest effektivt om man utan hänsyn till samhället i övrigt vill stoppa smittspridning, men hans jobb är mer komplext än så. Han måste tänka på samhällets bästa och agera på vetenskaplig grund. Att i panik stänga ner Sverige så fort vi får några fall av corona hade varit extremt kostsamt. Man anpassar åtgärder efter läget i syfte att få en lugnare smittspridning. Varje vecka vi kan hålla igång industrin är dyrbar.
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Amerikaner har börjat bunkra vapen och i Sverige bunkrar vi värktabletter och toapapper.
"Aftonbladet"
Vi är rädd för olika saker i denna pandemi. Svensken kanske vill strypa någon med toapapper om någon får för sig att stjäla värktabletter utav dem " Låt bli mina huvudvärkstabletter annars rullar jag in dig i toarullar"
Svensken är gullig, tycker jag.
I USA skjuter de först och frågar sedan " undra vad han/ hon ville ta ut mig nu då"
Hur kan vi bli så irrationella utav sjukdomen COVID-19.

Man måste ha lite humor för att stå ut med det här som pågår
Citera
2020-03-19, 00:25
Medlem
Vilka antagen ligger bakom att "Covid-19 kommer vara över till sommaren"?

Orsaken är iaf inte att viruset dör i värmen - detta är en myt - och tidigare virus av denna typ har inte dött av sommarvärme. Dessutom är det vinter på södra halvklotet när det är sommar här. Detta är ett globalt virus, så det kommer fortsätta oavsett.

Om påståendet baseras på tidigare pandemiers historik - är ni säkra på att det gäller Covid-19 givet dess statistik såsom R0 och dödlighet?

Slutligen så vet vi inte om Covid-19 återinfekterar. Därför vet vi inte om flockimmunitet kan uppnås (oavsett mutationer).

Jag tror inte att detta är över till maj-augusti.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spiderman90
Du behöver inte vara orolig lyssna på vad myndigheter säger nu sluta röka om du gör det lev hälsosamt bara käka bra prata med släktingar och vänner du klarar det

Jag förstår, att Corona bara är en förkylning vet jag ju, men nu diskuterade vi ju att jag haft denguevirus men är frisk nu. Så då är jag immun mot dengue nu eller vadå?
Citera
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Nja UK var väl först? Åtminstone offentligt.

Ja de var de
Citera
2020-03-19, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 415brushan
Nej nej, det är fel.

Det är pga alla kärringar som inte vill tvingas sitta hemma och passa sina barn. De är allergiska mot det här i Sverige!

Kolla bara Aftonbladets artikel från vår kära professor i medicin som helt plötsligt blivit hobbypolitiker nu med. Se vad hon sa innan alla tidningar raderade det, Agnes Wold: Det är ofta män som håller på och pratar om att man måste stänga skolor. De vet fan inte vad de pratar om. Hur ska du orka vara hemma med en uttråkad tioåring månad efter månad?

Fruktansvärt ledsamt att läsa. Borde man inte snarare bli glad över att få spendera tid med sitt barn?
Och vadå- lika många pappor blir väl ändå påverkade?
Motbjudande människa.
Citera
Medlem
Max3xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomyhockey
kan man transplantera lungor ifall någon nu dör i lung inflammation kan man operera lungorna med nya lungor från donation ?

Ligger man med hjärt o lungmaskin så klarar man sig 2-3 månader utan dessa organ. Det är mao teoretiskt möjligt, men tro inte det kommer att erbjudas en vanlig medborgare under en kris! Du o jag får två Alvedon, det är allt...
Citera
Medlem
Fittheligeandes avatar
När tror ni karantän införs i Sverige?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbacksuger4
Gud vilka positiva nyheter! Du vet du skulle kunnat få tjänsten som statsepidemiolog med sådana gedigna gissningar. Tyvärr..

Tror ni vi når 300000 typ i övermorgon? I så fall har vi den skenande utvecklingen på papper
Med allt mörkande som svenska och andra myndigheter håller på med? Nej. Om 4 dagar på papper. Vi ska inte oroa befolkningen. Fortsätt fika och äta ute. Shoppa. Tänk på landets ekonomi. Var en hjälte. Våga vägra corona!
Citera
Medlem
Dbloodss avatar
Vad tror ni?

Kommer fler amerikaner skjuta ihjäl varandra eller sig själva, kontra hur många som kommer dö av själva viruset?

https://www.telegraph.co.uk/news/2020/03/17/watch-queues-outside-gun-shops-americans-panic-buy-firearms/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in