2020-03-19, 00:46
Medlem
Skillys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Knappast. Första dengueinfektionen kan vara mild som en liten influensa. Blir man infekterad en andra gång finns det däremot en påtaglig risk att man hamnar på bårhuset.

Ditt självklara svar på någonting du uppenbarligen inte har en aning om är anledningen till att halva svenska folket gärna blir medicinska försökskaniner.

Men suck... ditt barn.. du har läst något på någon tomtesida och nu är du helt plötsligt expert?

Läs på mer om hur antikroppar fungerar (och om ADE!).
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Nu verkar det inte vara det som är problemet utan att ibuprofens inflammationshämmande egenskaper sänker kroppens försvar mot viruset.
Det ena utesluter inte det andra.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2honest
Hur bra funkar karantän ö h t? Inte direkt någon större framgång i Italien.
Kanske för tidigt, eller så spelar det ingen roll för smittan sprids ändå. Det hade ju kunnat eskalera ännu värre utan åtgärder, det vet man inte. Ingen vill göra det experimentet att se vad som händer om man gör ingenting, hur intressant och lärorikt det än vore.
Citera
Medlem
Finns det någon specifik information kring diabates och COVID-19? Är det enbart äldre som är drabbade av diabetes som ligger i farozonen, eller löper även yngre människor(jag tänker till och med kring 20-30 års åldern) med sjukdomen en stor risk att stryka med när denne blir tagen av viruset?
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2020-02-26
Detta kan bli en kombinerad pandemi + ekonomisk/finansiell krasch, som kommer poppa "hela skiten"-bubblan som har låtit sig gro sedan 1970-talet. Pensionskrasch, bobubbla, belånade företag etc kan alla gå i kras. Vi har potentiellt bara sett början - och viruset är ett mindre problem i vad som händer med samhället om alla institutionella bedrägerier kommer upp till ytan.
Ja jag har förstått att det kommer att bli kaos om det här fortgår en längre tid. Redan nu går företag på knäna tex
Jag hoppas att alla institutionella bedrägerier kommer att läggas som en platt hög under viruset.
När människor hamnar i ekonomisk kris och finansiell krasch brakar det loss rejält, speciellt om det blir stora folkmassor som drabbas världen över.
Blir anarki mer eller mindre .
Citera
2020-03-19, 00:47
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skilly
Vilket vi inte vet eftersom vi alla inte är epidemiologer. Men epidemiologer och virologer vet, det är därför det är bra att ha dem. Så att sådana som du inte sitter och skolar folk i vad som gäller eller inte.

Och en sak är säker.. om vi inte når flockimmunitet så är vi alla dömda. Så vi vet absolut var flockimmunitet bär oss.. till överlevnad.

Men det kräver lite kunskap för att förstå.

https://en.wikipedia.org/wiki/Herd_immunity

Om vi t.ex alla vaccineras så når vi flockimmunitet. Inte det minsta spekulativt och vi har lång erfarenhet och kunskap i just detta.
Men nu vet vi varken om vi blir immuna och när, och när och om det kommer ett vaccin.
Det blir som att spela på stryktipset när inga matcher spelas, och att inga resultat lottas fram
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Jeg forstår. Da vil du nok kunne reise frem og tilbake mellom Norge og Sverige uten problem. Se det fetade i sitatet under fra artikkelen. Jeg ville beregnet ekstra tid, i tilfelle kø.

Noen av de som reiser inn til Norge må i karantene etter å ha kommet til Norge. De som i forbindelse med arbeid pendler mellom Norge og Sverige eller Norge og Finland må ikke i karantene når de kommer til Norge.

Citat:
Ursprungligen postat av bombayduck1
Ja! Er pendler.
Se også sitatet under:
Citat:
Personer som ankommer Norge fra utlandet ilegges karantene i 14 dager etter ankomst
Regelverk lov eller forskrift
Karanteneplikt
Personer som ankommer Norge, skal oppholde seg i karantene i 14 dager etter ankomst til Norge.

En person i karantene skal oppholde seg i eget hjem eller annet egnet oppholdssted. Personen kan bare oppholde seg utenfor hjemmet eller oppholdsstedet såfremt nærkontakt med andre personer unngås.

Med nærkontakt menes kontakt med andre personer med mindre enn to meters avstand i mer enn 15 minutter, eller direkte fysisk kontakt. Dette gjelder ikke for helsepersonell som bruker forsvarlig beskyttelsesutstyr.

Unntak fra karanteneplikt
Gjelder for personer som:

er i arbeidsforhold hvor de reiser til og fra arbeid mellom bolig og arbeidssted, og krysser grensene mellom Norge, Sverige og Finland.

er strengt nødvendige for å kunne opprettholde forsvarlig drift av kritiske samfunnsfunksjoner og ivareta befolkningens grunnleggende behov, herunder personer som gjennomfører vare- og passasjertransport, når de er i arbeid eller reiser til og fra arbeid. Bruk av unntaket skal avklares med virksomhetsledelsen i egen sektor.
Personer som er omfattet av unntaket, skal så langt som mulig unngå nærkontakt med andre personer.
https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/koronavirus/smittevern-for-pasienter/alle-som-ankommer-norge-etter-reiser-utenfor-norden-ilegges-karantene-isolering-i-14-dager-etter-ank omst

Mer informasjon her:
https://helsenorge.no/koronavirus/reise

https://www.helsedirektoratet.no/tema/beredskap-og-krisehandtering/koronavirus/plakater-og-informasjonsmateriell#hvordan-haandtere-grensepasseringer
Senast redigerad av POlROT 2020-03-19 kl. 00:51.
Citera
Medlem
Citat:
Men vet man redan nu att det bildas immunitet?

Baserat på tidigare kunskaper om coronavirus är det väldigt sannolikt.
Citera
2020-03-19, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erty0192
Allt kan bli värre, men nu är ju inte läget så. Jag tycker om att se saker för vad de är och vilka konsekvenserna blir. I detta nu dör det 70 000 amerikaner i opioidrelaterade överdoser varje år, det har föranlett ett nationellt nödläge i USA. För några månader sen handlade det mesta i Sverige om skjutningar och sprängdåd som ökat de senaste åren. Det mördas runt 100-130 människor i Sverige årligen. Jag svävar iväg nu visst, men är det människoliv som värderas när börserna faller med mer än 30%? Eller är det åtgärderna som syftar till att skydda de äldre som vi värderar till dessa astronomiska summor?
Jag ska inte uttala mig om börsen men det råder ju en stor osäkerhet om vart det här tar vägen i hela samhället.

Om ett stort antal poliser ligger sjuka kan det ju innebära att brottsligheten ökar dramatiskt, bara som ett exampel.

Paralleller med räddningstjänsten och vården kan man ju också dra.

Riktigt lugnt blir det nog inte förrän pandemin är över.

Vi får se. Jag kanske inte lever då, jag är 60+, så jag löper nog större risk än yngre att avlida nen det är inget jag går omkring och oroar mig för
Citera
2020-03-19, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Men varför skulle karantänen bli längre om den sattes in vid 10 000 smittade än vid 100 000?
Bra fråga. Här är en intressant diskussion inom ämnet. Säger inte att det är rätt eller fel, åsikterna går ju minst sagt isär.

https://www.facebook.com/kenneth.bodin/posts/10157397017364576
Citera
Medlem
Citat:
De kommer väl göra som alla andra i Europa, släcka ner. Vänta och se vad som händer med oss alternativt vänta på ett vaccin.
Okej. Det verkar inte så mycket bättre.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erty0192
Nu hänger jag inte med. Du tror väl inte att statsepidemiologen sitter ensam och funderar? Han konsulterar andra sakkunniga och samarbetar med andra länders experter. Det är väl rimligt att han får träda fram i media vid en pandemi? Det är ju hans jobb att göra det.
Ja, men då måste han också kunna tala. Dessutom är det inte hans jobb att ta över och köra hela showen - det ligger på politikerna att göra.
Samarbetat med andra länders experter kan han knappast ha gjort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in