2020-03-19, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turistparadiset
Det är typ svensk sommar i Italien och Spanien nu, så värmen kommer nog inte att rädda oss.

Men, vi får se.

Norra Italien som är värst drabbat har knappast sommarvärme just nu.
Vi får se framtiden an. Mer är svårt att göra.
Citera
Medlem
415brushans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prominenten
Det handlar inte om "avvaktan". Kaozpersoner kaozar när de vill. När de kan. Problemet är att det kommer att kaozas oavsett NÄR kaozpersoner har ledigt.
Håller med att nedstängningen blir lidande, men pga 2 saker:
1. Lata studenter
2. Kaozpersoner.

Heck, ge mig 20 minusgrader och nog fan skulle det kaozas. Varför? För att man KAN!

Ge kaozarna några pingpongbollar så de kan spela fickpingis för stake har de inte att fatta att jorden har en ekonomisk kris. VEM ska berätta detta för dem hemma?

Nej nej, det är fel.

Det är pga alla kärringar som inte vill tvingas sitta hemma och passa sina barn. De är allergiska mot det här i Sverige!

Kolla bara Aftonbladets artikel från vår kära professor i medicin som helt plötsligt blivit hobbypolitiker nu med. Se vad hon sa innan alla tidningar raderade det, Agnes Wold: Det är ofta män som håller på och pratar om att man måste stänga skolor. De vet fan inte vad de pratar om. Hur ska du orka vara hemma med en uttråkad tioåring månad efter månad?
Citera
Medlem
https://www.regionkalmar.se/nyhetslista/covid-19-och-laget-i-kalmar-lan/

Citat:
Till allmänheten gäller rådet att den som har förkylningssymtom ska stanna hemma och undvika sociala kontakter. Två dagar efter att man är symtomfri igen kan man återgå till arbete och skola.

Är det bara jag som reagerar på dessa riktlinjer? Information från världen över har visat att man smittar utan visa symptom och att man ska testa sig om man har viruset.
Citera
Medlem
Summer24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katapulten
De flesta tror att corona är över till början av sommaren.

Precis det som är felet.... Alla tror..
Citera
2020-03-19, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Tänker inte dra några stora växlar, men hur vet man att Norges åtgärder fungerar bättre än Sveriges, de har såvitt jag kan se 1 död/9 miljoner, Sverige 1 död/10 miljoner?

Det vet man inte fore om 2-3 veckor, det tar tid för smittade blir sjuka och dör, men da er det for sent for Sverige å innføre samma åtgarder ...
Citera
2020-03-19, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Viktigt att ha i bakhuvudet är att flockimmunitet bygger på teoretiska modeller, är rent utav en skrivbordsprodukt. I verkligheten finns en mängd faktorer som kan ta vilken väg som helst. Så jag tycker det är vanskligt.
”Liten tuva stjälper stort lass.”

Visst, räknar man med att ett visst antal i ett intervall dör, ett visst antal får bestående men, ett visst antal får det jobbigt och ett visst antal klarar sig fint, så då träffar man ”rätt”.
Det finns säkert också modeller med effekterna för total nedstängning.
Men flockimmuniteten bygger trots allt på att ett visst antal ska bli immuna - att det är det som är medicinen.
Och att de sen ska bygga en barriär.

Tegnell gjorde liknelse med en damm. Fyller man upp den så svämmar det snart över. Låter man det däremot sippra igenom lite så svämmar den inte över.
Men om det blir så att det börjar sippra lite här och där? Då slutar det med att hela dammen undermineras och rasar slutligen ihop.
Och då finns det ingen damm kvar och vattnet forsar fram och ödelägger allt i sin väg ...

Men vet man redan nu att det bildas immunitet?
Citera
2020-03-19, 00:20
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
Hur många har dött i Italien av vanlig säsongsinfluensa under samma tid?

För att kunna göra en rättvis bedömning.
Teoretiskt och matematiskt med siffror från förra året är det 216st som under samma tidsrymd dog i vanlig säsongsinfluensa.
Citera
2020-03-19, 00:21
Medlem
Ogunquits avatar
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/kaos-brot-ut-pa-forvaret-efter-forsta-coronafallet/

Nu har vi Corona på ett Förvar.
Citera
Medlem
Citat:
Publisert: 10. februar 2000.
Sykelighet og dødelighet ved pandemisk influensa i Norge.

Dersom en ny pandemi skulle komme til Norge, er det liten grunn til å forvente høyere sykelighet og dødelighet enn det som ble observert under asiasyken eller Hongkong-syken. Den sosiale, økonomiske og helsemessige situasjonen har endret seg mye siden tiden rundt den første verdenskrig, da vi ble rammet av spanskesyken. Det er derfor lite trolig at vi vil få en like høy dødelighet som i 1918 ved en ny pandemi. I beredskapsplaner er det likevel viktig å inkludere både den mest sannsynlige og den verst tenkelige situasjonen i analysen. Se også Tidsskriftets temaside om svineinfluensa
https://tidsskriftet.no/2000/02/aktuelt-problem/sykelighet-og-dodelighet-ved-pandemisk-influensa-i-norge
Interessant artikkel med tabeller, fra Tidsskrift for Den norske legeforening.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Registrerad.Medlem
https://www.regionkalmar.se/nyhetslista/covid-19-och-laget-i-kalmar-lan/

Är det bara jag som reagerar på dessa riktlinjer? Information från världen över har visat att man smittar utan visa symptom och att man ska testa sig om man har viruset.

Ja fast vi kör ju flockimmunitetstrategin. Vi är först ut med detta. Förhoppningsvis kommer våra resultat hjälpa människor i hela världen.
Citera
2020-03-19, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erty0192
Jag tror att det här är det närmaste spanska sjukan vi kommer just nu. Hela världen påverkas kraftigt och det kommer dö en massa folk. Men nu har vi bättre sjukvård och förmåga att i realtid kommunicera över hela jorden. I början på 1900-talet var oddsen dåliga för att hantera en pandemi. Viruset som då var så dödligt var samma som vi såg 2009, då kallat svininfluensan. Då hann man utveckla vaccin innan det blev en fullskalig pandemi vilket sannolikt sparade många livet. 26 dog i Sverige och i världen uppskattar man antalet dödsfall till 285 000 personer. Nu utan vaccin ser det ut som att det kommer bli värre.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Spanska_sjukan

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/H1N1-utbrottet_2009
Ja men tyvärr kan det bli värre. En influensa med en letalitet på 30 procent och ett R0 på fem kommer inte att vara så trevlig.
Citera
2020-03-19, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Så du tror att det är okej om jag skulle utsätta mig för viruset igen? Jag behöver inte vara orolig?
Du behöver inte vara orolig lyssna på vad myndigheter säger nu sluta röka om du gör det lev hälsosamt bara käka bra prata med släktingar och vänner du klarar det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in