2020-03-19, 07:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Det har varit ganska tyst därifrån, förutom att de håller på och bygger ett nytt stort sjukhus. De har haft någon enstaka rapportering, i slutet på Januari eller början på Februari. Mest om kvinnan som bröt sig ut ur isoleringen.
Takk for informasjon
Citera
2020-03-19, 07:09
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twoeggs
För att om de själva är smittade så smittar de inte riskgrupper? Det är en försiktighetsåtgärd.

Inte med p3 masker dittTegnell-troll

Då hade det räck med munskydd.
Citera
2020-03-19, 07:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Spanska polisen kan ju möjligen ha vissa invändningar mot det.

Givetvis men då bölar dessa personer ut i svensk media och kräver att pappa staten, läs UD, genast ordnar med en skattefinansierad hemhämtning av dem med ett specialflyg då de inte har fått full valuta för pengarna.

Folk i gemen borde doppas i en kallkälla då och då för att bli vuxna och därmed lära sig att ta personligt och nationellt ansvar men det är en annan diskussion och helt OffT.
Citera
2020-03-19, 07:11
Medlem
HerrGickhans avatar
Italienska hälsomyndighetens senaste rapport har väl redan postats antar jag, men jag kan väl ändå kommentera den:

https://www.epicentro.iss.it/coronavirus/bollettino/Report-COVID-2019_17_marzo-v2.pdf

Ett stickprov på en sjättedel (350) bland de avlidna visar att alla utom tre hade minst en annan redan känd sjukdom sedan tidigare. Ingen under 30 har dött och alla som dött under 40 hade sedan tidiare en allvarlig sjukdom.

Den italienska befolkningens hälsotillstånd är generellt sett ganska dåligt hos den åldrande befolkningen och det ser nog likadant ut i Spanien. Det är en mycket stark förklaring till läget i dessa länder.
Citera
2020-03-19, 07:11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av vemsa
Den rådande situationen, med stängda gränser mm, är väl nästan så långt från globalism som man kan komma?

Och varför ska vi göra som du vill och ta risken att antalet smittade och döda, eller allvarligt skadade, ökar drastiskt?
Det är väl bättre att vi alla lär oss att hantera såna här kriser?
Och den här krisen behöver inte kosta så mycket pengar eller "krascha samhället", snarare tvärtom. Vi reser ju mindre, åker mindre bil, och vi förbrukar mindre elektricitet antagligen, mm. Och ändå produceras det livsmedel till oss, och av oss. Och sen att människor "hamstrar" alldeles för mycket livsmedel mm, det får vi försöka förhindra på något sätt.

Hur som helst, det "vanliga" livet kanske helt enkelt inte är möjligt att gå tillbaka till. Och var det livet så bra egentligen?
Det livet ledde ju till den här krisen. Om vi hade levt tidigare som vi gör nu, då hade vi aldrig haft den här krisen. Då hade det här varit det "vanliga" livet, och inte någon kris.
Det vi däremot kan göra är att försöka hitta sätt att göra sådant som vi gjorde tidigare, fast på ett icke smittspridande sätt.

Överstatliga organ och myndigheter är globalisering. Att lyssna på våra egna smittskyddsexperter över WHO och EU är fan det bästa denna regering gjort. Det enklaste för regeringen vore att göra precis som du säger, stänga ner allt. De står dock emot populismen och det är jag glad för.

Du stirrar dig blint på att gränserna stängs och tror att det är det bästa som kan ske.
Citera
2020-03-19, 07:12
Medlem
twoeggss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoLoK
Ja precis och de enda som för smittan vidare är vårdpersonal

Har inte sagt det, men om de kan minimera risken så är det väl bra? Många avdelningar håller förresten stängt för besökare.
Citera
2020-03-19, 07:14
Medlem
twoeggss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Inte med p3 masker dittTegnell-troll

Då hade det räck med munskydd.

Finns en massa andra sjukdomar också.. Tänk lite. Kan aldrig vara en nackdel att vara försiktig i kontakt med äldre och utsatta.
Citera
2020-03-19, 07:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Volvo cars ägaren Geely återgäldar den svenska hjälpen och erbjuder hjälp.

Den kinesiska fordonskoncernen Geely, som äger Volvo Cars, har erbjudit sig att skicka skyddsutrustning till Sverige.

För två månader sedan gick hjälpsändningen i omvänd riktning.

Geely Sweden har redan överlämnat över 2.000 ansiktsmasker till Sahlgrenska sjukhuset i Göteborg och mycket mer är på gång.

https://www.di.se/nyheter/geely-atergaldar-svensk-hjalp-skickar-2000-ansiktsmasker/

Snyggt! Geely är väl typ den enda positiva kopplingen Sverige har till Kina i dagsläget? Utan Geely skulle vi nog inte kunna räkna med mycket hjälp därifrån?
Citera
2020-03-19, 07:15
Medlem
qwerty-66s avatar
Nu har Corona nått kongressen i USA. När når den regeringen?

https://www.theguardian.com/world/2020/mar/18/trump-signs-coronavirus-bill-free-testing-paid-leave

The bill’s passage came as two members of Congress revealed that they have tested positive for coronavirus. Representatives Ben McAdams, 45, and Mario Diaz-Balart, 58, both announced their diagnoses on Wednesday.
Citera
Bannlyst
Det här som Agnes Wold säger blir jag väldigt fundersam över:

https://www.expressen.se/nyheter/wolds-skrackscenario-det-som-ar-sa-otackt/

"Hon vill än en gång inskärpa att de som uppvisar symtom inte ska gå till jobbet eller träffa andra människor, och att smittspridningen sker mellan människor som kommer nära varandra.
– Man måste bort från att smittan är främlingar eller snabba möten i snabbköpet.
"

Jag vet av erfarenhet att jag iallafall har blivit "förkyld", under perioder när jag bara har haft kontakt med andra människor på ett sätt likt det som man har med främlingar och vid snabba möten i snabbköpet.
Är Coronaviruset mindre smittsamt än vanliga förkylningsvirus, eller har Agnes Wold fel?
Citera
Medlem
Såg att Socialstyrelsen skulle ta fram riktlinjer för hur vårdbehövande ska prioriteras när vården överbelastas. De tyckte att det var många svåra etiska överväganden så jag tänkte att de kan behöva lite hjälp. Här är mitt förslag:

1. Barn
2. Föräldrar med små barn
3. Övriga vuxna
4. Kriminella
5. Våldtäktsmän
6. Mördare
7. Pedofiler
99. Svenska politiker

Vad sägs?
Citera
2020-03-19, 07:16
Medlem
Sextiopluss avatar
Ser att den lokala folktandvården bokar av besök, tar endast akutfall. Anledningen är brist på munskydd och handsprit. Hur kan vi ha så dålig beredskap?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in