2020-03-19, 00:14
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomyhockey
kan man transplantera lungor ifall någon nu dör i lung inflammation kan man operera lungorna med nya lungor från donation ?

Man får inte smitta (dvs de nya lungorna förstörs också) och man får inte vara för sjuk. Så nej, ingen transplantation.

Sen är det alltid brist på organ. Inte ens de som varit lungsjuka utan att ha Corona får alltid lungor i tid. Många som står i köerna över hela världen hinner dö. Och glöm inte att lungorna måste ”matcha” ens kropp, annars stöts det bort.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Gäller det alla virus? Jag hade denguevirus en gång, innebär det att jag inte kan få det igen?
Ett virus ändras ofta det är därför kroppen ej känner igen det men immunförsvaret är generellt starkare efter prövning
Citera
Medlem
Citat:
Gäller det alla virus? Jag hade denguevirus en gång, innebär det att jag inte kan få det igen?
Otäck jämförelse, särskilt om man drar paraleller till spanska sjukans andra våg.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katapulten
Jag tror ändå att Mitten av maj/början i juni så är allt som vanlgit i länderna igen!
Gud vilka positiva nyheter! Du vet du skulle kunnat få tjänsten som statsepidemiolog med sådana gedigna gissningar. Tyvärr..

Tror ni vi når 300000 typ i övermorgon? I så fall har vi den skenande utvecklingen på papper
Citera
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:

Neh Denguefeber kan man få igen, det finns olika typer av denna (4st olika) man kan alltså drabbas av alla fyra.

Edit: Fel, 5st olika skulle det vara visst.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stayloose
Man räknar med en utmattningseffekt. Folk pallar inte sitta i karantän i flera månader. Efter några veckor börjar folk slarva och interagera med varandra igen och smittspridningen tar fart igen. Så tror jag att man resonerar.

Men varför skulle karantänen bli längre om den sattes in vid 10 000 smittade än vid 100 000?
Citera
2020-03-19, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spiderman90
Ett virus ändras ofta det är därför kroppen ej känner igen det men immunförsvaret är generellt starkare efter prövning

Så du tror att det är okej om jag skulle utsätta mig för viruset igen? Jag behöver inte vara orolig?
Citera
2020-03-19, 00:16
Medlem
Skillys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag jämförde med Norge, håll dig till Norge om du vill diskutera det här med mig, jag vill ha en förklaring till att Norge just nu tycks ha en större andel döda än Sverige.

Likaså sydkorea.
Citera
2020-03-19, 00:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbacksuger4
Gud vilka positiva nyheter! Du vet du skulle kunnat få tjänsten som statsepidemiolog med sådana gedigna gissningar. Tyvärr..

Tror ni vi når 300000 typ i övermorgon? I så fall har vi den skenande utvecklingen på papper

De flesta tror att corona är över till början av sommaren.
Citera
2020-03-19, 00:17
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
I Sverige har man de förhoppningarna. Att det är bättre med flockimmunitet.
Det som är otäckt är att ingen riktigt vet hur COVID-19 verkar.
Ingen kan riktigt avgöra om man kan få det igen. Vilka skador man kan få på lungor osv.
Jag kan förstå själva tanken men kan tycka att i den här situationen är det inte läge att tänka så när man inte har riktigt koll på viruset.
Det kommer att visa sig när allt är över.
I många andra länder tar man det säkra före det osäkra och ser till att det inte sprids.
I Sverige gör man tvärtom låter det spridas med förhoppningar av att det blir som vid alla influensor att människor utvecklar immunitet efter sjukdomens framfart.
Dessutom drar Sverige till sig omvärldens ögon där man inte förstår hur man i Sverige kan underhålla en smitthärd. Dvs. låta COID- 19 härja fritt utan kontroll, utan tester, utan att ringa in eller stänga av. Inte ens låter sjuka människor testa sig.
Viktigt att ha i bakhuvudet är att flockimmunitet bygger på teoretiska modeller, är rent utav en skrivbordsprodukt. I verkligheten finns en mängd faktorer som kan ta vilken väg som helst. Så jag tycker det är vanskligt.
”Liten tuva stjälper stort lass.”

Visst, räknar man med att ett visst antal i ett intervall dör, ett visst antal får bestående men, ett visst antal får det jobbigt och ett visst antal klarar sig fint, så då träffar man ”rätt”.
Det finns säkert också modeller med effekterna för total nedstängning.
Men flockimmuniteten bygger trots allt på att ett visst antal ska bli immuna - att det är det som är medicinen.
Och att de sen ska bygga en barriär.

Tegnell gjorde liknelse med en damm. Fyller man upp den så svämmar det snart över. Låter man det däremot sippra igenom lite så svämmar den inte över.
Men om det blir så att det börjar sippra lite här och där? Då slutar det med att hela dammen undermineras och rasar slutligen ihop.
Och då finns det ingen damm kvar och vattnet forsar fram och ödelägger allt i sin väg ...
Citera
2020-03-19, 00:17
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Tydligen finns det orsaker varför Spanien "lyser fram" :

Spansk politi etterforsker 17 korona-dødsfall på samme gamlehjem

Lederen for en pasientorganisasjon klager på mangel på sikkerhet, renslighet og personell etter mange sykehjemmet ved Monte Hermoso i Madrid. Også ved andre gamlehjem i landet er det høye dødstall.

"trummvirvel"...

Inntil tirsdag denne uka skal ikke beboere på Monte Hermoso-hjemmet ha blitt sendt til sykehus når de ble syke. De ble istedet liggende på hjemmet der de døde.

https://www.nrk.no/urix/spansk-politi-etterforsker-17-korona-dodsfall-pa-samme-gamlehjem-1.14950866

Här ser man vad som händer om coronasjuka gamlingar inte får sjukhusvård i tid. De dör då som flugor. Rena massakern.
Citera
2020-03-19, 00:18
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katapulten
De flesta tror att corona är över till början av sommaren.

Fast det är väl tvärtom!? Brittish Chief Medical Officer sa t ex att peak skulle komma till sommaren?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in