2020-03-19, 00:04
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Men det begriper du väl att även om du fick det så är det totalt irrelevant just nu? Vi ser ju vad som sker just nu, eller? Det dör hundratals om dagen i covid-19 i Italien, fast de inte haft sjukdomen där mer än ett par månader. Influensan har aldrig någonsin varit i närheten av att vara i närheten av sådana siffror. Så varför tjafsa om det? Meningslöst och tramsigt.
Var in på CNN och kollade. På 24 timmar har det dött 475 människor i Italien Siffran är uppe i 2978 människor.
Senast redigerad av gabrielle2 2020-03-19 kl. 00:06.
Citera
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Ja, med en ton som att du inte förstod hur mycket mer covid-19 ställer till med.

Mindre än denna tråd tror
Citera
Medlem
Max3xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Varför är det självklart att man blir immun?

Om man inte blivit immun hade ingen tillfrisknat, typ HIV. Frågan är hur länge immuniteten varar...
Citera
2020-03-19, 00:05
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Det var inte jag som gjorde jämförelsen först, jag bara kommenterade den.

Och jag tror inte coronadödsfallen i Italien blir så många gånger fler än säsongsinfluensan

Säg mig hur kommer det att gå?
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Var in på CNN och kollade. På 24 timmar har det dött 475 människor i Italien Siffran är uppe i 2987 människor.

Jo, jag vet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yokisuci
Att du antagligen har fel i att regeringen avvaktat med att stänga skolorna på grund av att "kaozpersoner" skulle "härja fritt". Sverige har som sagt dels sommarlov, snart sportlov och utöver det så är nog närvaron på lektionerna för "kaozpersoner" ganska bristande.

Självklart är man inte rädd för vad dessa skulle hitta på ifall man stänger skolorna. Snarare är det så att nedstägning av skolorna kan resultera i att utbildningen blir väldigt lidande för väldigt många.

Sverige har aldrig varit särskilt noggranna med säkerställa kvaliteten på utländska betyg och utbildningar. Då kan man väl för en gångs skulle sluta vara så anal och låta barna glida igenom en termin? Men så resonerar inte Sverige. Även om bomberna så hade flaxat från flygplanen, hade det största bekymret fortfarande varit dom där missade veckorna/månaderna av "livsviktig" grundskolekunskap som berövades Sven. Inte det faktum att han användes som vapen i kanske världens största organiserade experiment.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Jag är också genuint intresserad- varför är det bättre med karantän/isolering och nerstängning vid säg 100 000 smittade än vid 10 000 smittade?? Gör man det inte vid 10 000 smittade kommer man ju ändå behöva göra det vid 100 000 smittade- fattar inte det där.
Man räknar med en utmattningseffekt. Folk pallar inte sitta i karantän i flera månader. Efter några veckor börjar folk slarva och interagera med varandra igen och smittspridningen tar fart igen. Så tror jag att man resonerar.
Citera
Medlem
coronakontots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AussieRedMan
Jag var nog lite för naiv och kanske lite önsketänkande.
Tack för svar. Intressant att höra. Vad fick dig att vakna till?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
För att vi till skillnad från Italien inte har en stor del invandrande kineser.
Italien har Europas högsta snittålder.
Italienare är mer sociala och har ett mer fysiskt sätt att umgås.
Finns flera skillnader.
Tror inget land kommer drabbas lika hårt som Italien.
Men jag skriver inget i sten.
Kineserna i sig är väl inget problem. Vi har ju mer än 40 000 sportlovsresenärer som varit i de värst drabbade delarna av Italien, de kunde lika gärna varit i Wuhan i början på februari.

Det är möjligt att vår kultur hjälper oss något, men Italien har mer eller mindre stängt ner hela landet, vilket vi inte har gjort.

Hursomhelst är 10 000 ingen hög siffra. Stannar det där är jag nöjd.
Citera
2020-03-19, 00:06
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Mindre än denna tråd tror

Delar av den ja. Och betydligt mer än vissa tror också. Du har verkat vara en sådan tidigare. Och även nu.
Citera
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
De flesta som dog i spanska sjukans andra våg dog av bakteriella sekundärinfektioner. Hygienen på nödsjukhusen var katastrofal. Lägg därtill att Sverige var fattigt och det rådde matbrist i Europa och svälten var utbredd även i Sverige, dvs undernäring.

Så du menar att vi är fiskare idag?https://www.svt.se/nyheter/inrikes/halva-sverige-har-overvikt-eller-fetma
Citera
Medlem
prominentens avatar
Det handlar inte om "avvaktan". Kaozpersoner kaozar när de vill. När de kan. Problemet är att det kommer att kaozas oavsett NÄR kaozpersoner har ledigt.
Håller med att nedstängningen blir lidande, men pga 2 saker:
1. Lata studenter
2. Kaozpersoner.

Heck, ge mig 20 minusgrader och nog fan skulle det kaozas. Varför? För att man KAN!

Ge kaozarna några pingpongbollar så de kan spela fickpingis för stake har de inte att fatta att jorden har en ekonomisk kris. VEM ska berätta detta för dem hemma?

Citat:
Ursprungligen postat av yokisuci
Att du antagligen har fel i att regeringen avvaktat med att stänga skolorna på grund av att "kaozpersoner" skulle "härja fritt". Sverige har som sagt dels sommarlov, snart sportlov och utöver det så är nog närvaron på lektionerna för "kaozpersoner" ganska bristande.

Självklart är man inte rädd för vad dessa skulle hitta på ifall man stänger skolorna. Snarare är det så att nedstägning av skolorna kan resultera i att utbildningen blir väldigt lidande för väldigt många.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in