Citat:
Ursprungligen postat av
Knut-Anne
Har för mig att man ändrat lagen efter nyår, så att livstid skall bli vanligare.
Nu har ju brottet iofs skett före årsskiftet.
Det som jag kan tänka mig är försvårande, är att en advokat blivit angripen, inte för att advokater är finare än oss andra, utan för att angrepp på advokater, är ett angrepp på rättssamhället.

Ja lagen har ändrats tidigare men inte praxis då lagrådet inte ansåg att lagtexten gav utrymme till att döma ut livstid för mord. Så dom har valsat omkring nu i flera år. Däremot är intentionen att mord skall ge livstid i större omfattning.
Men finns inget som indikerar på försvårande omständigheter i detta fallet. Det fallet som togs upp innan i tråden handlar om politik och gärningsmän kommer in i Sverige och försöker döda en imam.
Citat:
Ursprungligen postat av
Snicky84
De kanske hoppas kunna åtala henne separat längre fram.
Skulle inte tro det eftersom hon anklagas för att lejt torpeder flera gånger innan. Hon är inte ens kapabel att röja bevis nog för ett sånt brott. Hon är inte ens klar nog att få in en överklagan i tid.
Det är HOL inbillning och hans ord vilket inte har tyngd när det gäller bevis. K är inte åtalad kommer inte åtalas heller för den delen.