2020-03-18, 08:19
Medlem
TS, SAAK är en annan a-kassa du kan ansluta dig till som är fristående. www.saak.se
Citera
2020-03-18, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Vad är det du inte förstår? Du skrev i inlägg # 49 att det finns en ersättning som heter Alfakassa. Jag påpekade i inlägg # 51 att så ej är fallet.

Återigen, jävla spånskalle. Lär dig läsa, åtminstone vad du själv har skrivit.
Ersättningen heter inte Alfakassa men det finns en instans som heter Alfakassa som man kan bli medlem i för 130:- per månad.
För att bli berättigad ersättning från dem så behöver man inte ha arbetat i 6-12 sammanhängande månader utan det räcker med att man arbetat även kortare uppdrag.

Fortfarande... Sluta dela information som inte stämmer och förvränga saker.
Citera
2020-03-18, 13:58
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chillwill
Va? Självklart ska du gå med i a-kassan. Du vet aldrig vem nästa chef blir och vad som hända! Coronan kanske slår ut företaget!

Jag kommer inte vara med i A-kassan. Har aldrig varit med överhuvudtaget och kommer inte bli det heller. Jag har bytt chefer flera gånger om under dessa 40 år så jag är inte orolig för varken cheferna eller coronan. Om det ändå skulle hända så klarar jag mig utan problem i alla fall. Var och en får ta sin egen ställning till om man ska vara med i A-kassan.
Det beror på vart i livet man är som jag skrev tidigare och vilken ekonomisk situation man är i. Klarar man sig inte utan A-kassa om något skulle hända så ska man självklart vara med.
Citera
2020-03-18, 19:38
Medlem
Hej!

Om jag sa upp mig från mitt nuvarande jobb 27e feb och gör min sista dag 27e mars(en fredag) samt börjar mitt nya jobb 30e mars (måndag), måste jag anmäla till AF att jag är arbetslös under den helgen för att inte förlora rätten till min A-kassa? Jobbet jag ska börja på har börjat varsla men jag har inte hört något ännu och jag vill inte riskera chansen att nu ha bytt jobb, bli varslad sen får jag ingen A-kassa.
Citera
2020-03-18, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Vad är det du inte förstår? Du skrev i inlägg # 49 att det finns en ersättning som heter Alfakassa. Jag påpekade i inlägg # 51 att så ej är fallet.

Återigen, jävla spånskalle. Lär dig läsa, åtminstone vad du själv har skrivit.

Citat:
Ursprungligen postat av protekk
Ersättningen heter inte Alfakassa men det finns en instans som heter Alfakassa som man kan bli medlem i för 130:- per månad.
För att bli berättigad ersättning från dem så behöver man inte ha arbetat i 6-12 sammanhängande månader utan det räcker med att man arbetat även kortare uppdrag.

Men protekk, sluta då, det var ju precis det Bunny skrev till dig att ersättningen inte heter alfakassa. Som Bunny skrev ansluter man sig där och hen har heller inte förvrängt någonting.
Min starka rekommendation i dessa tider är att ansluta sig till en a-kassa snarast möjligast även om man är nära att förlora sitt arbete.
Citera
2020-03-19, 02:52
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av protekk

Så bra att du äntligen läst på lite, de mest basala sakerna iaf, och har insett att det var du själv som behövde "kolla upp fakta" innan du uttryckte dig, inte jag.

Varifrån fick du det där beloppet (4600 kr) som du nämner i inlägg #49 i tråden, där du påstår att det finns en ersättning som heter Alfakassa? Är det grundbeloppet i arbetslöshetsförsäkringen som du blandat ihop med, eller lägsta belopp i aktivitetsstödet, eller är det kanske utvecklingsersättningen?

Jag undrar även vilken information det är som jag delar som inte stämmer, samt vad det är som jag har förvrängt, det du skriver om i ditt inlägg citerat ovan?
Citera
2020-03-20, 18:24
Medlem
diar84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mezzam
Hej!

Om jag sa upp mig från mitt nuvarande jobb 27e feb och gör min sista dag 27e mars(en fredag) samt börjar mitt nya jobb 30e mars (måndag), måste jag anmäla till AF att jag är arbetslös under den helgen för att inte förlora rätten till min A-kassa? Jobbet jag ska börja på har börjat varsla men jag har inte hört något ännu och jag vill inte riskera chansen att nu ha bytt jobb, bli varslad sen får jag ingen A-kassa.

Klart du inte måste. Men tänk smart! Du räddar ditt SGI dessutom. Du får ju 45 dagars karens men du hinner ju stämpla bort några dagar innan du börjar ditt nya jobb.

Dessutom om du beviljas en ersättningsperiod inkl karens så har du rätt att återgå till ersättningen inom 365 dagar. Om nåt skulle skita sig på det nya jobbet. Hinner du jobba på nya jobbet 45 dagar så har du fått bort karensen dessutom.

Att göra en digital anmälan till AF och slänga iväg ett arbetsgivarintyg till a-kassan är värt besväret, trots att du är medveten om karensen.
Citera
2020-03-20, 18:47
Medlem
diar84s avatar
Citat:
Hej!

Läste för slarvigt med datumen. Nej du behöver då inte anmäla dig till Af/a-kassan. Om du slutar jobbet en fredag ska du anmäla dig till AF/ansöka a-kassan följande vardag dvs måndag men då börjar ju du ditt nya jobb (man får inte ersättning lördag-söndag ändå). Däremot om det blir ett glapp t.ex. 1 vecka, så gäller min rekommendation inlägg ovan.
Citera
2020-03-20, 23:34
Medlem
jag har aldrig fattat det här med a-kassa och studier.

får man studera på distans/helger/nätter utan att det påverkar sitt arbetssökande?

a-kassan kmr troligtvis säga nej men hur fan kan dem bestämma över ens privatliv?
Citera
2020-03-21, 13:07
Medlem
diar84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fassback
jag har aldrig fattat det här med a-kassa och studier.

får man studera på distans/helger/nätter utan att det påverkar sitt arbetssökande?

a-kassan kmr troligtvis säga nej men hur fan kan dem bestämma över ens privatliv?

Svar nej men med vissa undantag. Copy/paste från en a-kassa:

Du kan ha rätt till a-kassa samtidigt som du studerar på heltid under vissa förutsättningar:
-Ditt tidigare arbete får inte ha upphört på grund av studierna.
-Studierna får inte hindra dig från att söka och ta heltidsarbete.
-Studierna får inte finansieras eller ha finansierats med någon form av studiestöd.
-Du behöver ha studerat på heltid under minst 15 veckor vid sidan av ett heltidsarbete.

Under en och samma ersättningsperiod kan du som längst få ersättning i 20 veckor samtidigt som du studerar på heltid.

Vi kan bevilja dig ersättning samtidigt som du studerar på deltid under följande förutsättningar:

-Studierna får vara högst 50 procent av heltid.
-Ditt tidigare arbete får inte ha upphört på grund av studierna.
-Studierna får inte hindra dig från att söka och ta heltidsarbete.
-Studierna får inte finansieras eller ha finansierats med någon form av studiestöd.

Sista alternativet:

Du kan få ersättning samtidigt som du deltar i en utbildning eller annan aktivitet på hel- eller deltid under förutsättning att kursen syftar till att:

-ge en orientering om olika yrken och utbildningsvägar, eller
-underlätta omställning från ett arbete till ett annat.
-Under en och samma ersättningsperiod kan du som mest få ersättning i 15 dagar i samband med en orienteringskurs.
Citera
2020-03-21, 13:52
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Hej!

Du behöver bara anmäla dig till AF om du vet med dig att du måste ha akassa, inte annars. Det är inget magiskt som inträffar bara för att du inte anmäler ett par dagar mellan ett gammalt och nytt jobb. Är du med i akassan så är du med i akassan.
Citera
2020-03-23, 00:27
Medlem
om man arbetar heltid 6 mån som tidsbegränsad anställning/vikariat/timanställd/konsult, och sedan blir arbetslös, har man rätt till 100% eller 50% a-kassa? vissa säger 50% och vissa säger 100%. känner mig förvirrad.
Senast redigerad av fassback 2020-03-23 kl. 00:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in