2020-03-17, 02:09
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av protekk
Du ska vara medlem i minst 6 sammanhängande månader för att vara berättigad A-kassa.
I värsta fall får du alfa-kassa istället och ersättningen ligger på ca 4600:- per månad.
Det finns ingen ersättning som heter Alfakassa. Sluta fantisera och hitta på.
Citera
2020-03-17, 07:25
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
https://www.alfakassan.se/
Citera
2020-03-17, 08:49
Medlem
hurjapaas avatar
Är det många som tror deras nuvarande arbetsgivare kommer att konkursa pga Corona?
Citera
2020-03-17, 10:31
Medlem
Jag vet inte om det finns annan tråd om arbetslös och Corona. Men tex karensdag om man är sjuk? Ingen info om det ännu. Arb förm varit SKITDÅLIG med info! Ingenting på hemsidan. Sämsta i Sverige. De skiter i arblösa
Citera
2020-03-17, 10:36
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mandis96
jobbar inom hrf och är ej medlem i a-kassa.. jag börjar misstänka att stället jag jobbar på stängs snart och även min anställning då.. är det försent att fixa a-kassa nu på måndag? Vissa säger att man måste vara medlem minst 1 månad? Någon som har koll..? Finns det något annat alternativ för att få inkomst tillsvidare..? Har hört att om man har röda dagar/ semesterdagar så har man rätt att ta ut dem? Stämmer det? Tacksam för svar.

Det skulle du tänkt på innan och inte varit så snål med att skaffa en arbetslöshetsförsäkring.

Så nu är du i ett taskigt läge och det är försent att vara efterklok För att få stöd från en a-kassa måste man varit medlem under en viss tid oftast runt 9 månader eller arbetat en viss andel.

Så att gå med nu ger inga pengar..men kan vara bra att ha om du lyckas få ett nytt arbete inför nästa nedgång.

Risken är dock att det inte kommer finnas några arbeten då många nu mommer bli arbetslösa på grund av corona viruset.
Citera
2020-03-17, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wheeler88
Första vågen finns där, bromsar man det inte påverkas andra företag. Ex. de som blev av med jobben ville köpa ny tv/telefon/vitvaror/bilar/cyklar. Då minskas deras försäljning också och de börjar sparka folk och misären är total.

Lägg till gallerior, fysiska butiker.
Citera
2020-03-17, 19:07
Medlem
Citat:
Alfakassan.se
Kolla upp fakta innan du yttrar dig.
Citera
2020-03-17, 23:46
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
https://www.alfakassan.se/
Se mitt svar till protekk nedan.

Citat:
Alfakassan.se
Kolla upp fakta innan du yttrar dig.
Haha, bara för att det finns en a-kassa som heter Alfakassan, så innebär det inte att det finns en ersättning som heter Alfakassa

Alfakassan är en a-kassa precis som alla andra a-kassor, med skillnaden att det är en statlig variant, vilket medför att man inte kan bli medlem i den, utan istället ansluta sig. Alfakassan regleras av samma regelverk som alla andra a-kassor och betalar ut arbetslöshetsersättning, precis som alla andra a-kassor. Mest centralt i a-kassornas regelverk är lagen om arbetslöshetsersättning, den är ett lästips till såna som likt dig saknar all form av kunskap på området. https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-1997238-om-arbetsloshetsforsakring_sfs-1997-238

Ett tips är att du därefter börjar din basala kunskapsresa på Sveriges a-kassors hemsida. Dom har mycket bra basinfo om a-kassornas uppdrag. Därefter klickar du dig lämpligtvis vidare in på de olika a-kassornas hemsidor och förhoppningsvis lär dig ytterligare något.
https://www.sverigesakassor.se/

Jag är knappast den av oss två som behöver "kolla upp fakta" innan han yttrar sig.

Och en sista sak, som jag höll på att glömma: Jävla spånskalle! Du anar inte vilket oerhört förakt jag har för såna undermåliga individer som dig
Citera
2020-03-18, 02:17
Medlem
Citat:
Se mitt svar till protekk nedan.

Haha, bara för att det finns en a-kassa som heter Alfakassan, så innebär det inte att det finns en ersättning som heter Alfakassa

Alfakassan är en a-kassa precis som alla andra a-kassor, med skillnaden att det är en statlig variant, vilket medför att man inte kan bli medlem i den, utan istället ansluta sig. Alfakassan regleras av samma regelverk som alla andra a-kassor och betalar ut arbetslöshetsersättning, precis som alla andra a-kassor. Mest centralt i a-kassornas regelverk är lagen om arbetslöshetsersättning, den är ett lästips till såna som likt dig saknar all form av kunskap på området. https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-1997238-om-arbetsloshetsforsakring_sfs-1997-238

Ett tips är att du därefter börjar din basala kunskapsresa på Sveriges a-kassors hemsida. Dom har mycket bra basinfo om a-kassornas uppdrag. Därefter klickar du dig lämpligtvis vidare in på de olika a-kassornas hemsidor och förhoppningsvis lär dig ytterligare något.
https://www.sverigesakassor.se/

Jag är knappast den av oss två som behöver "kolla upp fakta" innan han yttrar sig.

Och en sista sak, som jag höll på att glömma: Jävla spånskalle! Du anar inte vilket oerhört förakt jag har för såna undermåliga individer som dig

Jag gör det enkelt för dig och klipper och klistrar direkt från Alfakassan.se åt dig.

"Fördelar med Alfa-kassan
Vi är fristående från fackförbund och intresseorganisationer. Oavsett vilket yrke du har är du alltid välkommen till oss. Om du vill gå med hos oss räcker det med att du någon gång har arbetat i Sverige."

Så kort och gott:
Du ansluter dig till Alfakassan och får ett par tusen av dem månadsvis. De drar en månadsavgift på ca 130:- och sedan gör de en utbetalning på resterande ersättning till dig.

Sluta förvräng saker och slänga ur dig fel information bara för att du är bakom flötet.
Bäst att hålla tyst än yttra sig om saker som du inte ens har en aning om då du från första början påpekade att det inte ens fanns något som hette Alfakassa.

Jävla kioskmongo.
Citera
2020-03-18, 07:37
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Jag gör det enkelt för dig och klipper och klistrar direkt från Alfakassan.se åt dig.

"Fördelar med Alfa-kassan
Vi är fristående från fackförbund och intresseorganisationer. Oavsett vilket yrke du har är du alltid välkommen till oss. Om du vill gå med hos oss räcker det med att du någon gång har arbetat i Sverige."

Så kort och gott:
Du ansluter dig till Alfakassan och får ett par tusen av dem månadsvis. De drar en månadsavgift på ca 130:- och sedan gör de en utbetalning på resterande ersättning till dig.

Sluta förvräng saker och slänga ur dig fel information bara för att du är bakom flötet.
Bäst att hålla tyst än yttra sig om saker som du inte ens har en aning om då du från första början påpekade att det inte ens fanns något som hette Alfakassa.

Jävla kioskmongo.
Vad är det du inte förstår? Du skrev i inlägg # 49 att det finns en ersättning som heter Alfakassa. Jag påpekade i inlägg # 51 att så ej är fallet.

Återigen, jävla spånskalle. Lär dig läsa, åtminstone vad du själv har skrivit.
Citera
2020-03-18, 07:40
Medlem
Varit i samma sits för 12 år sen (2008) då jag tyckte att det var onördigt att gå med i A-kassan dvs bortkastade pengar för inte kunde jag bli arbetslös trodde jag.

Fel av mig blev arbetslös och fick ansöka om pengar hos Alfakassan fick ut ca 3500-4000 kr eftersom jag inte varit med i A-kassan. Hade mat, hyra och el att betala på totalt 7500 kr i månaden och hade 5000 kr på mitt sparkonto.

Sökte massa jobb men blev inte ens kallad till intervjuer. Desperat gick jag till soc och det räknade så klart min inkomst 3 månader bakåt så överlevde de 3 första månaderna på alfakassan, sparpengar och att jag lånade pengar sen efter de 3 månaderna skulle jag få hjälp av soc fast då fick jag nytt jobb och det FÖRSTA jag gjorde var att gå med i en a-kassa.
Citera
2020-03-18, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Det beror helt på i vilken situation man befinner sig i. Är man nyanställd och jobbar på ett litet företag så är det kanske inte så smart att inte vara med i A-kassan. Själv är jag inte med i A-kassan men har jobbar inom ett stort företag och har snart varit där i 40 år så jag är inte orolig.
Va? Självklart ska du gå med i a-kassan. Du vet aldrig vem nästa chef blir och vad som hända! Coronan kanske slår ut företaget!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in