2020-03-18, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Jävlar, en ny depression.

Undrar vad Sveriges siffror då hamnar på med tanke att vi redan hade hög arbetslöshet innan Corona.
Det är det otäcka i sammanhanget... i högkonjunktur hade vi ett samhälle nära kolapps, hur kommer detta samhälle se ut i en lång lågkonjunktur?
Citera
2020-03-18, 08:51
Medlem
muneys avatar
Att Kina skickar hem amerikanska journalister och att Trump kallar SARS-CoV-2 för det kinesiska viruset är ju knappast händelser som bidrar till lugn på börserna.
Citera
2020-03-18, 08:59
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av muney
Att Kina skickar hem amerikanska journalister och att Trump kallar SARS-CoV-2 för det kinesiska viruset är ju knappast händelser som bidrar till lugn på börserna.
Ja, det är nästan lite obehagligt det där när man känner av stämningarna over there. Vad kommer att hända vid en total börskollaps? Som jag sa i den andra tråden så tror jag att man ska låta bli börsen helt och hållet ett bra tag.
Citera
2020-03-18, 09:21
Medlem
Fortsätter köpa

Billigt .....
Citera
2020-03-18, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bollkalle70
Fortsätter köpa

Billigt .....

Det kommer att bli billigare av allt att döma. Leta rekyl upp och ta dig ur.
Citera
2020-03-18, 09:24
Medlem
hehe, om ni kollar på DI, så står det att SP500 ligger -63.76 i år!!!
Citera
2020-03-18, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Det är ju en typiskt amerikansk kommentar. Man måste förstå att alla amerikaner rakt av är livrädda för allting, men håller en cool yta. Vart corona ska gå är än så länge oklart, vi vet för lite. Och så länge en amerikan inte "vet" så är han nervös. En långt utdragen corona kan alltså få hela USA-systemet att svaja. Inte för att de kommer att tjuva i butiker. Utan för att de är så rädda att de inte vågar starta något, lita på varann, köpa något.

En långt utdragen corona, t.ex ett andra varv i höst, kommer enligt mitt tänk om amerikaner att slå hårdast mot USA-börsen. I Sverige kommer vi att göra vettiga analyser av framtiden, utan rädsla, långt tidigare. Vår börs kommer att komma igång tidigare. Volvo har svårt att sälja nya lastbilar nu, det transporteras inga varor. Men jag kan bara inte se att corona och dess effekt på samhället gör att vi om 1 år transporterar färre varor. (Flyg är en annan femma, vi flyger för mycket).
Transporteras inga varor? Var har du fått det ifrån? Transportstyrelsen fick nyss skicka ut ett undantag om kör och vilotider för alla lastbilsförare för att säkra transporterna, folk kör alltså som galningar för att få ut allt gods och varor för tillfället, godstågen är fulla med gods. Folk beställer på nätet som aldrig för, bränslet är billigt! Om det är en bransch som just nu går bra är det transportbranschen.
Citera
2020-03-18, 09:47
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Transporteras inga varor? Var har du fått det ifrån? Transportstyrelsen fick nyss skicka ut ett undantag om kör och vilotider för alla lastbilsförare för att säkra transporterna, folk kör alltså som galningar för att få ut allt gods och varor för tillfället, godstågen är fulla med gods. Folk beställer på nätet som aldrig för, bränslet är billigt! Om det är en bransch som just nu går bra är det transportbranschen.
Ja, då kommer ju Volvo att gå bra då, sm jag skrev. Jag har köpt på mig Volvo.
Citera
2020-03-18, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Ja, då kommer ju Volvo att gå bra då, sm jag skrev. Jag har köpt på mig Volvo.
Ja det har du nog gjort rätt i, om ett halvår när det är en massa stimulanser ute, låga räntor, och transportbranschen haft ett bra halvår med låga oljepriser finns det säkert ett bra läge att börja investera i nya lastbilar.
Citera
2020-03-18, 09:56
Medlem
Haddock93s avatar
https://youtu.be/iCFM5R3GuH4

Nationalekonomen Hans Jensevik ger sin syn på Corona och följderna av viruset på svensk ekonomi och börsen.
Citera
2020-03-18, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Ja det har du nog gjort rätt i, om ett halvår när det är en massa stimulanser ute, låga räntor, och transportbranschen haft ett bra halvår med låga oljepriser finns det säkert ett bra läge att börja investera i nya lastbilar.
Ni kanske har missat att Volvo stänger ner lastbilstillverkningen i 2 veckor men biltillverkningen fortsätter.
Citera
2020-03-18, 10:00
Medlem
flaskborstes avatar
Avanza har uppenbara problem just nu.. sidor visas inte konton känns inte igen..Överbelastade ?

Eller en anledning att slå igen handeln så folk inte "rear" för mycket ?

Hade just börjat ta igen sig en del.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in