2020-03-10, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Al-Thar
Ni som sålde igår brände er ganska rejält..
Öööh... var de som behållt enda till igår som bränt sig rejält.
Citera
2020-03-10, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo

#bosse-våga stå upp i båten
Citera
2020-03-10, 11:36
Medlem
Citat:
Kom igen om ett halvår när det flyter massvis med börsblod på gatorna
Citera
2020-03-10, 11:45
Medlem
Citat:

Vilket långsiktigt kapital tror du dumpade allt just igår??

Det finns olika sätt att förhålla sig till börshandel. Flera sätt är lönsamma med rimlig risk.

Några sätt är huvudlöst riskfyllda men lönsamma om man har en attans tur.

Jag gick ur börsen med en hel del kapital sommaren 2015 (nära toppen där) redan och försökte mig på optionshandel. Vaggor, fence hedge av existerande innehav osv... det gick sådär och jag la av. Men kapitalet hittade inte in igen.

Du sålde inte själv direkt på toppen och de åren.

Efterhand ackumulerades alltmer kapital i likviden och innan denna corona-historien hade jag ca 40% i likviden. Men helt ärligt så började jag svettas 2019 under uppgången där, det var svindyra aktier men det bara gick upp.

Så jag började aktivera mig igen... jag hann lyckligtvis egentligen inte in med något för jag sålde Opus på budet där och det var en rejäl slant som frigjordes.

Det går som det går, men den som tror sig ha intuition att veta hur utvecklingen blir i framtiden är inte riktigt frisk. Det är som den som säger sig vara bra på att slå sexor i tärningsspel. Det är nära psykosen.
Citera
2020-03-10, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bollkalle70
#bosse-våga stå upp i båten
Tycker det är ni som suttit still i båten som gråter mest nuförtiden 😊
Citera
2020-03-10, 12:00
Medlem
Citat:
Tycker det är ni som suttit still i båten som gråter mest nuförtiden 😊

#bosse-så tjänar du din första miljard
Citera
2020-03-10, 12:13
Medlem
Citat:

Alltså. En rekyl och du tror att allt är över? Jesus.
Citera
2020-03-10, 12:29
Medlem
Hej, har suttit med fonder som päronen sparat i till mig.

Sålde precis av alla på en ökning med 29% sedan köp. (det va någonstans på 30% i februari). Anledningen till att jag sålde är att det precis slog mig att jag kanske behöver dem till en kontantinsats till lägenhet nästa sommar/höst.

Sitter här med en konstig känsla i magen att jag sålde allt, kanske för att jag borde sålt för ett tag sen, kanske för att man fått höra väldigt ofta ”sitt ner i båten”. Är väldigt grön inom ämnet, så har inte kunskap att spekulera.

I mitt huvud fanns det 2 scenarier som jag valde mellan.

1. Sälja nu och ta förlusten på dom %, och sluta oroa mig att min eventuella Kontantinsats försvinner.

2. Oroa mig och antingen se min kontantinsats återhämta sig till värdet som va i februari, eller kanske till och med öka (?). Eller bara se det krympa ännu mer under 29% som det är i skrivande stund.

Som sagt, väldigt grön inom ämnet och väljer därför att fråga er som har mer kunskap inom ämnet. Om ni anser att jag resonerade rätt under rådande omständigheter. Att se in i framtiden kan ingen göra, men förutom att sålt tidigare, hade ni tagit samma beslut ifall ni eventuellt hade behövt pengarna nästa år?

Mvh
Citera
2020-03-10, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gaminggaming
Hej, har suttit med fonder som päronen sparat i till mig.

Sålde precis av alla på en ökning med 29% sedan köp. (det va någonstans på 30% i februari). Anledningen till att jag sålde är att det precis slog mig att jag kanske behöver dem till en kontantinsats till lägenhet nästa sommar/höst.

Sitter här med en konstig känsla i magen att jag sålde allt, kanske för att jag borde sålt för ett tag sen, kanske för att man fått höra väldigt ofta ”sitt ner i båten”. Är väldigt grön inom ämnet, så har inte kunskap att spekulera.

I mitt huvud fanns det 2 scenarier som jag valde mellan.

1. Sälja nu och ta förlusten på dom %, och sluta oroa mig att min eventuella Kontantinsats försvinner.

2. Oroa mig och antingen se min kontantinsats återhämta sig till värdet som va i februari, eller kanske till och med öka (?). Eller bara se det krympa ännu mer under 29% som det är i skrivande stund.

Som sagt, väldigt grön inom ämnet och väljer därför att fråga er som har mer kunskap inom ämnet. Om ni anser att jag resonerade rätt under rådande omständigheter. Att se in i framtiden kan ingen göra, men förutom att sålt tidigare, hade ni tagit samma beslut ifall ni eventuellt hade behövt pengarna nästa år?

Mvh

Pengar som skall användas bör inte ligga på börsen och man skall inte sitta i båten. Du gjorde rätt som sålde. Och du har rätt att du skulle sålt ungefär när du bestämde dig för att det är nu till hösten du skall använda pengarna.

Börsen är instabil nu. Investeringar man kan (bör) sitta lugnt med är på 5-års perspektiv.
Citera
2020-03-10, 12:42
Medlem
[quote=ZiggeZiggarett|70628138]Pengar som skall användas bör inte ligga på börsen och man skall inte sitta i båten. Du gjorde rätt som sålde. Och du har rätt att du skulle sålt ungefär när du bestämde dig för att det är nu till hösten du skall använda pengarna.

Börsen är instabil nu. Investeringar man kan (bör) sitta lugnt med är på 5-års perspektiv.[/QUOTE

Okej tacksam för svaret 😊
Citera
2020-03-10, 13:28
Medlem
RiverStyxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaminggaming

Du ska inte ens tänka att du gjort en "förlust" när du ligger 29% plus. En vinst är ingen vinst och en förlust är ingen förlust förrän man faktiskt sålt. Var glad för vinsten istället. Att lyckas pricka sitt all time high vid varenda försäljning är det ingen som gör.

Tycker du sålde i ett vettigt läge och av en bra anledning.
Citera
2020-03-10, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RiverStyx
Du ska inte ens tänka att du gjort en "förlust" när du ligger 29% plus. En vinst är ingen vinst och en förlust är ingen förlust förrän man faktiskt sålt. Var glad för vinsten istället. Att lyckas pricka sitt all time high vid varenda försäljning är det ingen som gör.

Tycker du sålde i ett vettigt läge och av en bra anledning.

Nej det har du rätt i, tack för svaret. 👍🏻
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in