2020-03-17, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlbertEnben
Jag hade som sagt just tänkt börja försöka mig på att köpa och sälja aktier, men han aldrig in. Vilket ju inte känns dumt nu. Tur enbart men är tacksam för det. Min gissning med utgångspunkt ifrån virusets följdverkningar är att det inte är läge att köpa något i dag heller, och inte på månader. Vad tror ni andra som är mer erfarna?

Det beror på vilket tidsperspektiv du har på din investering. Skall du köpa för att göra en snabb vinst om några veckor så .. nej inte nu...

Om du vill hitta botten på nedgången för att hålla aktierna några år åtminstonde så är din gissning så god som en annan. Ingen har en kristallkula, ingen vet ju. En del vill vara säkra på att läget är stabilt igen innan de investerar, de kommer in för sent.. för andra aktörer chansar och satsar innan vi vet att krisen är under kontroll. Börsen stiger innan man vet säkert och det är på att ta risk man kan tjäna pengar.

Återigen andra chansar men kommer in för tidigt och då fortsätter det ned.
Citera
2020-03-17, 19:09
Medlem
Rysk-Bots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonxster
Visst om man tror att den utveckling man haft på börsen dem senaste 10 åren är normal, jovisst för all del. Passa på samtidigt att glömma bort dem 19 trillionerna usa har i statsskuld, eller att generation bortskämd snorvalp har belånat sig på miljontals kr. Osund marknad, icke rustat samhälle, tror du detta är en fnurra på tråden?
Corona pandemins effekt på börsen är uppenbar. I stort alla stora länders ekonomier har fallit med 5+%. Så att det är corona och inget annat som påverkat senaste veckorna är uppenbart.

Men visst vi lever i en lånebubbla. Vad du menar är alltså att corona är en katalysator, eller en utlösande effekt på detta.
Kan vara lite så, men jag tror fallet och coronas effekt är väldigt unik. Aldrig i modern tid har Nedstängningar av flyg globalt skett som nu.
Därför anser jag att denna djupa dipp är unik, och tillfällig.
Förlust på aktiemarknaden för den panikslagna pöbeln som paniksäljer när deras portfölj dippat 15%. Guldläge för iskalla och cyniska analytiker
Citera
2020-03-17, 19:49
Medlem
Ska erkänna att jag är en aning skadeglad, alla jävlar som dunkat in massa pengar i fastighetes bolag som nu får smaka på piskan
Citera
2020-03-17, 19:58
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluffarn
Ska erkänna att jag är en aning skadeglad, alla jävlar som dunkat in massa pengar i fastighetes bolag som nu får smaka på piskan

Vet inte riktigt varför du pekar ut fastighetsbolag här, av alla bolag på hela svenska börsen finns väl 5-10 st som inte gått back kraftigt senaste månaden... skadeglädjen har jag också svårt att relatera till...
Citera
2020-03-17, 22:00
Medlem
Bra gjort alla ni som sålt. Det kommer fortsätta ner kraftigt kommande 1-3 månader.

Avvakta med köp tills OMX kommer ner runt 1050. Luras inte av eventuella uppgångar. Alla uppgångar nu är tjurfällor.
Citera
2020-03-17, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rysk-Bot
Corona pandemins effekt på börsen är uppenbar. I stort alla stora länders ekonomier har fallit med 5+%. Så att det är corona och inget annat som påverkat senaste veckorna är uppenbart.

Men visst vi lever i en lånebubbla. Vad du menar är alltså att corona är en katalysator, eller en utlösande effekt på detta.
Kan vara lite så, men jag tror fallet och coronas effekt är väldigt unik. Aldrig i modern tid har Nedstängningar av flyg globalt skett som nu.
Därför anser jag att denna djupa dipp är unik, och tillfällig.
Förlust på aktiemarknaden för den panikslagna pöbeln som paniksäljer när deras portfölj dippat 15%. Guldläge för iskalla och cyniska analytiker

Visst är det en trigger, precis som alla finanskriser är den unik. Men förutsättningarna att klara den är inte vad dem borde vara. Vi har idag i princip minus ränta, alla är belånade upp över öronen, arbetsförmedlingen är nedmonterad samt att vi har lekt a-kassa åt en jäkla massa människor som knappt kan skriva. Den som var med på 90-talet vet vad härdsmälta är. Detta är inte tillfälligt, minst 10 år misär, minst.
Citera
2020-03-17, 23:04
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RealFtalkNY
Avvakta med köp tills OMX kommer ner runt 1050.
Redogör gärna för hur du kom fram till den siffran.
Citera
2020-03-17, 23:06
Medlem
smoerreboms avatar
https://www.autoweek.com/racing/more-racing/a31662103/circuit-of-the-americas-closing-indefinitely-staff-laid-off/

Detta är inte lika stort som Volvo grejen naturligtvis men det skrämmande är vad fort det går. Ett par inställda evenemang och buh bye

Det här skiten ska pågå i flera månader till. De kommer inte kunna baila sig ur det här.
Citera
2020-03-18, 00:25
Medlem
liksom-fbs avatar
Trump & gang gör sitt för att börsen skall stiga.
Mnuchin varnade för 20 procents arbetslöshet i USA

https://omniekonomi.se/kallor-mnuchin-varnade-for-20-procents-arbetsloshet-i-usa/a/8mk8P2
Citera
2020-03-18, 02:34
Medlem
PUBG2018s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb

https://omniekonomi.se/kallor-mnuchin-varnade-for-20-procents-arbetsloshet-i-usa/a/8mk8P2

HAHA ganska lustigt att världens starkaste ekonomi behöver så mycket stödpaket för att rädda privata entiteter från att gå i konkurs. Att dessa företag inte klarar av några veckor eller månader av dåliga siffror visar vem som är den stora papperstigern i världen! Det är iaf inte Kina, Ryssland mm, som sparar och har inte så stor statsskuld. När tror du vi kan se kollapsen av denna pyramid-spel valutan dollarn, som FED kan skapa i otroliga mängder utan att den drabbas av hyperinflation?

Bort med skiten, börjar likna snart en datorspel där USA-FED skriver en fusk kod och vips får man 10000 miljarder dollar utan konsekvenser! Jag håller koll på dollarn och den går upp i pris just nu...
Inte fan får vi samma chans att printa ut 100000 miljarder kronor utan att kronor tappar värde och drabbas av hyperinflation! Bort med fifflarna och skojarna från världsmarknaden!
Citera
2020-03-18, 03:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonxster
Visst om man tror att den utveckling man haft på börsen dem senaste 10 åren är normal, jovisst för all del. Passa på samtidigt att glömma bort dem 19 trillionerna usa har i statsskuld, eller att generation bortskämd snorvalp har belånat sig på miljontals kr. Osund marknad, icke rustat samhälle, tror du detta är en fnurra på tråden?

Vilka tror du bär skuld för den lånekarusell vi befinner oss i? När man lånar mer än man producerar kommer det komma en tid då man måste producera mer än man lånar. Västvärlden har lånat från sitt framtida jag länge nu och det har skapat stora klyftor i rikedom och inkomst samtidigt som priset på tillgångar mångdubblats.

Citera
2020-03-18, 08:35
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb

Jävlar, en ny depression.

Undrar vad Sveriges siffror då hamnar på med tanke att vi redan hade hög arbetslöshet innan Corona.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in