2020-03-18, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Avanza har uppenbara problem just nu.. sidor visas inte konton känns inte igen..Överbelastade ?

Eller en anledning att slå igen handeln så folk inte "rear" för mycket ?

Hade just börjat ta igen sig en del.

Citat:
Avanza
@avanzabank
Vi upplever just nu tekniska problem på sajt/app. Felsökning pågår, önskar du lägga en order hänvisar vi till mäkleriet på tel: 08-562 250 00 Knappval 1.
Mycket bra tajming får jag säga, glad att jag lyckades sälja två av mina aktier innan de gick ner...

Överbelastat av alla som vill hoppa på tåget?
Citera
2020-03-18, 10:04
Medlem
Citat:
Avanza har uppenbara problem just nu.. sidor visas inte konton känns inte igen..Överbelastade ?

Eller en anledning att slå igen handeln så folk inte "rear" för mycket ?

Hade just börjat ta igen sig en del.
Avanza har problem med sajten – hänvisar till telefonmäkleri
https://www.di.se/live/avanza-har-problem-med-sajten-hanvisar-till-telefonmakleri/
Citera
2020-03-18, 10:05
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Ja det har du nog gjort rätt i, om ett halvår när det är en massa stimulanser ute, låga räntor, och transportbranschen haft ett bra halvår med låga oljepriser finns det säkert ett bra läge att börja investera i nya lastbilar.

Just lastbilar är nog det sista man skall köpa aktier i just nu. Bland det första företag drar ned på är köpen av nya lastbilar, man kör de existerande ett eller ett par år till och avbokar nya. Det var precis det som hände i början av krisen -08.. Inga stimulanser i världen biter på ett virus tyvärr.

Volvo lastvagnar stannar produktion två veckor, scania kommer säkert följa efter snart.
Citera
2020-03-18, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Just lastbilar är nog det sista man skall köpa aktier i just nu. Bland det första företag drar ned på är köpen av nya lastbilar, man kör de existerande ett eller ett par år till och avbokar nya. Det var precis det som hände i början av krisen -08.. Inga stimulanser i världen biter på ett virus tyvärr.
De flesta företagen idag leasar sina lastbilar, även stora åkerier med 100+ lastbilar.

Det är dyrt att köra gamla lastbilar som går sönder, dricker mer bränsle osv.
Citera
2020-03-18, 10:07
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Mycket bra tajming får jag säga, glad att jag lyckades sälja två av mina aktier innan de gick ner...

Överbelastat av alla som vill hoppa på tåget?

Jag handlade lite för att jämna ut i hela 100-tal på de poster jag har..blir enklare att räkna så.. har inte tänkt sälja på många år än..dör jag så får frugan sälja dem efter 10 år har jag angett i mitt testamente..Så försäljning kan ske tidigast om 10 år om corona tar livet av mig..så nu leker jag mest med det kapital som jag ännu inte lagt i aktier..
Citera
2020-03-18, 10:16
Medlem
Citat:
Jag handlade lite för att jämna ut i hela 100-tal på de poster jag har..blir enklare att räkna så.. har inte tänkt sälja på många år än..dör jag så får frugan sälja dem efter 10 år har jag angett i mitt testamente..Så försäljning kan ske tidigast om 10 år om corona tar livet av mig..så nu leker jag mest med det kapital som jag ännu inte lagt i aktier..
Är nog bättre för psyket att tänka långsiktigt som du, själv tänkte jag sälja mina Essity på 288 kr som jag köpte igår på 274, men precis då gick avanza ner och nu när de verkar funka igen är den nere på 280. Aja, finns värre aktier att hålla i ett tag..
Citera
2020-03-18, 10:21
Medlem
sucuks avatar
Citat:
De flesta företagen idag leasar sina lastbilar, även stora åkerier med 100+ lastbilar.

Det är dyrt att köra gamla lastbilar som går sönder, dricker mer bränsle osv.

Nej. Det du ägnar dig åt kallas självbedrägeri. Varför tror du man stoppar produktionen helt 2 veckor?

Förstår att du är nervös om du jobbar i hotellbranschen, att försöka försköna läget hjälper dock inte.
Citera
Medlem
Kulturmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
https://youtu.be/iCFM5R3GuH4

Nationalekonomen Hans Jensevik ger sin syn på Corona och följderna av viruset på svensk ekonomi och börsen.

Vad säger han? Kan du ge några punkter bara??
Citera
Medlem
brutefishs avatar
nordnet och avanza sätter antagligen omsättningsrekord just nu. någon ska ju tjäna pengar.
Citera
2020-03-18, 10:25
Medlem
Citat:
Nej. Det du ägnar dig åt kallas självbedrägeri. Varför tror du man stoppar produktionen helt 2 veckor?

Förstår att du är nervös om du jobbar i hotellbranschen, att försöka försköna läget hjälper dock inte.
Jag jobbar själv inom lastbils branschen. Jag vet att Volvo förlorar flera tiotusen kr varje minut linan står stilla. Detta är ej bra. Allt handlar om just in time inom den branschen just nu.
Citera
2020-03-18, 10:26
Medlem
Citat:

Brist på komponenter? Smittrisk i fabriken? Tillfälligt minskad efterfrågan? Tror du Volvo kommer gå i konkurs för dom pausar tillverkningen 2 veckor? Ska VAG också gå i konkurs? Ska vi alla sluta köra bilar och lastbilar nu?

Jag jobbar inte i hotellbranschen..
Citera
2020-03-18, 10:30
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Brist på komponenter? Smittrisk i fabriken? Tillfälligt minskad efterfrågan? Tror du Volvo kommer gå i konkurs för dom pausar tillverkningen 2 veckor? Ska VAG också gå i konkurs? Ska vi alla sluta köra bilar och lastbilar nu?

Jag jobbar inte i hotellbranschen..

Kan ta bolaget jag jobbar på, vi har 10 st leasade volvo distributionsbilar. De är leasade på 5 år men löper snart ut och vi byter inte till nya då det är mycket liv kvar i dessa och läget på marknaden är osäkert. Det beslutet var redan fattat innan krisen slog till iof.

Det är bara att titta på vad som skedde 2008, volvo lastvagnar var en av de första att lägga stora varsel.

Ursäkta, kan ha blandat ihop dig med någon annan förhoppningsanvändare som tror denna kris blåser över på noll komma noll. Vi har bara sett början på detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in