2020-03-17, 12:06
Medlem
Varför köper landstingen inte in återanvändningsbara maskar till personalen? det finns att köpa och det e väl bättre än att jobba utan?
Citera
2020-03-17, 12:06
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CliviaMiniata
Om jag hade barn nu så skulle jag inte låta dem gå i skolan.
Om jag fortfarande hade jobbat som lärare så skulle jag antagligen ha jobbat för att hjälpa de barnen som har det svårast hemma.
Men grundskolorna måste stängas, hur ont det än gör, för att stoppa smittan. Barnen går omkring och smittar folk överallt och smittar sina familjer. I många områden bor barnen i samma lägenheter som de gamla även i Sverige.
Själv är jag 65 år och tillhör riskgrupper. Därför har jag isolerat mig med min hund. Vi går ut på hundpromenader bara. Vi bor mycket nära skogen och stora parkområden. Ute pratar jag med andra pensionärer. Vi håller bra avstånd till varandra och konverserar om läget. Jag kan träffa mina vuxna barn utomhus och på avstånd. Mina barnbarn bor i storstan, långt borta. Ett barn bor här i stan och jobbar på kommunkontoret. Den fortsätter att jobba och har inga barn.
Antagligen kommer jag inte att handla själv när pensionen kommer.
Trist att leva så, men det gäller att inte bli sjuk nu och inte sprida smitta. Vi äldre kan vara hemma. Speciellt vi som bor ensamma och inte delar bostad med barn och barnbarn.

Startade just en inventering är barnbarnen i skolan och föräldrarna jobbar hemma. Ett barn tar emot patienter så hen måste vara på jobbet och ta risker. Får förhoppningsvis svar under dagen.
Citera
2020-03-17, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shinker
Fast innan siffran 4 kom upp så stod det noll på både Sverige och Danmark.
Jo, bara att det låter väldigt lågt om vad man annars hör. Rapporterna är nog inte så synkade med verkligheten. Får se vad som händer...
Citera
Medlem
Amadeusss avatar
Citat:
Nej det är meningslöst. Låt ekonomin rulla och isolera de gamla och sjuka. Det är efterblivet med andra åtgärder utefter vår statistik. Vi har sannolikt 7 döda på 10 000 -50 000 smittade. Vi behöver ingen karantän.

Jämför denna statistik lite:

Italien 2000 döda på "27000" smittade.
Sverige 7 döda på "1000" smittade.

Vi är i två helt olika situationer.
Jag kan lova dig att Italien har betydligt fler smittade än så. Som någon postade. Räknar man antalet Serie A smittade spelare förhållande till befolkningen så är smittade mycket högre än officiellt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Ja. Helt olika situationer. De är fjorton dagar före oss i kalendern. Enda skillnaden.
Ska citera dig om två veckor igen.

Inte enda skillnaden. Italien är betydligt mer tätbefolkat, de har Europas högsta medelålder 4,4 miljoner är 80+. Lägg sen till en stor del generationsboenden.
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Sverige har enligt sidan "4 nya fall", Danmark med sina åtgärder har 46 nya fall.

https://www.worldometers.info/coronavirus/
Ska någon verkligen behöva förklara för dig vad det beror på?

Fundera nu noga:
Har endast 4 personer smittats idag? På riktigt?
Om svaret är nej:
Vad beror statistiken på? FHM har sagt det redan, men du kan säkert lista ut det själv.

Folk måste börja använda huvudet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Tror jag inte innan jag ser det med egna ögon.

Vart ska man deportera fångar utan hemland? Eller hemland som vägrar att ta emot dem?

Gärna för mig, men lycka till!

Det står på text tv. Jag kan fotta åt dig?
Citera
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Va? Det kmr slå hårdt på underleverantörer.

Ja verkligen. Men ryktet stämmer, om inte min närstående skulle ljuga då men ytterst tveksamt.

Montörer fick precis reda på det vid lunch.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
Lilla Flen drabbad? Källa?
https://mobil.ekuriren.se/nyheter/sormland/live-senaste-nytt-om-corona-i-sormland-sm5365212.aspx
Citera
2020-03-17, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnoringBulldog
Är just rätt bra facit för Sverige ändå. Börsen har stabiliserat sig och det är väldigt få uppsägningar (under 10 000?), bra betyg på hanteringen av denna kris.

Varslen är desto fler, men jag håller med dig. Is i hatten är bästa metoden.

Viruset är här och kommer att drabba oss alla. Låt oss göra det bästa av situationen tills man insjuknar själv.

En del kommer inte att klara sig. En stor del överlever. Man får hoppas att man vinner i lotteriet.
Citera
Medlem
whogivesafucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Det är en stor skillnad mellan att aktivt bekämpa en sjukdom med alla till buds stående medel, och passivt se på medan sjukdomen sprider sig och kalkylera med hur många dödsfall som är acceptabelt. För mig hör den senare strategin inte hemma i ett I-land, men det är den strategin Sverige väljer. Det innebär att ett antal gamlingar, som klarat sig med den förstnämnda strategin, kommer dö. I onödan. Oavsett om de sitter hemma eller ej. De är offer för statsmakten, men deras offer kommer aldrig ens nämnas och definitivt aldrig hyllad.

Råkar det inte vara tvärtom?
Den stora, stora majoriteten verkar inte löpa någon direkt risk att avlida.
Att dra igång storsläggan skulle garanterat köra hela vår sjukvård ner till apstadiet igen. Då kan vi snacka om gamla som kommer dö.
Prioriteringen torde bli som i krig. Störst chans att överleva får vård.

Vilket land som gjort rätt kanske visar sig om någon månad redan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zappaholic
Lärarnas Riksförbund oroar sig över att vi får ett kvalitetstapp med distansundervisning i svenska skolan. Själv gissar jag att ungdomar kommer klara sig fint under den begränsade tiden som de inte är i skolan. Finns betydligt värre saker att oroa sig för...

Jag blir så matt !
Tror de flesta barn och ungdomar klarar sig alldeles ypperligt ett par månader utan skolan
Värre är att mor och farföräldrar rycks bort
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in