2020-03-17, 12:00
Medlem
Samtidigt i Iran

"Iran har tillfälligt släppt ut totalt 85 000 personer ur fängelset för att minska risken för smittspridning i landets fängelser. Bland annat har man släppt ut politiska fångar, som man kallar "säkerhetsfångar"( Aftonbladet)

Citera
2020-03-17, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roskors
Ska äldre och andra riskgrupper isoleras med tvång? Jag tror att det kommer att behövas. Men nedstängning av viss verksamhet borde göra susen. Stäng biografer och annat!

Nej det är meningslöst. Låt ekonomin rulla och isolera de gamla och sjuka. Det är efterblivet med andra åtgärder utefter vår statistik. Vi har sannolikt 7 döda på 10 000 -50 000 smittade. Vi behöver ingen karantän.

Jämför denna statistik lite:

Italien 2000 döda på "27000" smittade.
Sverige 7 döda på "1000" smittade.

Vi är i två helt olika situationer.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Finns ett par helt friska som ligger med respirator. En 18 åring i Sverige och en 16 åring i Holland.

Jag är relativt ung men för 10 år sedan fick jag bronkit efter en jävla partyresa, vet inte hur det påverkar någonting så här 10 år senare.

Jobbar dock på ett företag där det förekommer härdplaster så vi gör utandningstester på lungkapacitet årligen.

Inga garantier givetvis. Jag är orolig för de jag kan smitta ovetande.

Hur har du fått reda på den 18-åringen, är det officiellt?
Citera
Medlem
Jag tror att viruset nu är betydligt mer utbrett än vad många inbillar sig.

"En anställd och fyra boende på ett boende i Flens kommun har testats positivt för coronaviruset."

https://sverigesradio.se/artikel/7430975
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shinker
Sverige har enligt sidan "4 nya fall", Danmark med sina åtgärder har 46 nya fall.

https://www.worldometers.info/coronavirus/
Tror inte Sverige har rapporterat alla sina fall änn. Man ska inte ropa hej....
Citera
Medlem
Dagen började med Corona Bob att vi skall ha jämn smittspridning.
https://www.svt.se/nyheter/tegnell-om-man-stanger-allting-sa-skjuter-man-bara-problemet-framfor-sig

På pressträffen så har man bränt EU flaggan och man säger.

https://www.youtube.com/watch?v=Snnflr_8HKM

21:20 Johan Carlsson att man skall förlänga smittspridningen

22:50 Anna Ekström att man skall stoppa smittspridningen

28:00 Johan Carlsson har nu efter 5 minuter vänt på klacken och säger att flockimunitet inte är något man strävar efter. (Tolkar det som att det inte är någon ide att hålla på och smitta ner befolkningen.)

Var enda mening som Svetsaren, Anna och Matilda säger börjar med att poängtera att det är Folkhälsomyndigheten som senare skall spikas fast på korset genom ... Med rekomendationer ifrån Folkhälsomyndigheten ..

Detta medans Johan Carlsson står och trampar av och an.

Jösses ...
Citera
2020-03-17, 12:02
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
17 januari startades tråden. Vad tycker du Sverige borde gjort då? Stängt gränserna och skolorna? Svenska myndigheter har vidtagit rimliga åtgärder. INGA åtgärder hade kunnat förhindra situationen vi nu är i nämnvärt.

Att tråden startade 17 januari är inget försvar för att svensk smittskyddsmyndigheterna, läs FHM inte agerade redan den 17 december då det var tydligt var det bar i väg i Kina. Men de fortsatt att sova i ytterligare flera veckor.
Ingenting har de varit framsynta med allra minst materiel och testkit. Att du försvarar det politiska etablissemanget hjälper föga, fallet är solklart regeringen är skyldig, FHM är skyldiga de borde triggat på den information som fanns.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Finns ett par helt friska som ligger med respirator. En 18 åring i Sverige och en 16 åring i Holland.

Jag är relativt ung men för 10 år sedan fick jag bronkit efter en jävla partyresa, vet inte hur det påverkar någonting så här 10 år senare.

Jobbar dock på ett företag där det förekommer härdplaster så vi gör utandningstester på lungkapacitet årligen.

Inga garantier givetvis. Jag är orolig för de jag kan smitta ovetande.

Med tanke på hur utbrett droganvändning är i Holland undrar jag om denne 16åring hade rökt något? Eller rökte i största allmänhet?

Man är ju fullt frisk enligt statistiken, men rökare råkar väldigt illa ut med Corona.

Det är dags att fimpa IDAG om man ska stärka sina chanser att överleva.
Citera
Bannlyst
Man kan inte släcka ner samhället för det här, jorden är överbefolkad och såna här virus kommer att komma i perioder.

Bara folk som är gamla och sjuka som stryker med, dessa kan llikagärna stryka med i en vanlig influensa också.
Citera
Medlem
Haddock93s avatar
Volvo Lastvagnar Tuve stänger sina fabriker i 2 veckor enligt säkra källor pga Corona.

Lär komma nyheter om det snart. Där försvann ca 100 lastbilar om dagen. Fyfan.
Citera
Medlem
Hydrodynamiks avatar
Det verkar spåra i Spanien nu +1236 nya fall och +149 döda bara idag
Citera
Medlem
Varför är det inga datum satta hur länge skolor stängs av? Vi testar ju inte allmänheten så det är helt omöjligt att utläsa trender i samhället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in