2020-03-17, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Jag tror att viruset nu är betydligt mer utbrett än vad många inbillar sig.

"En anställd och fyra boende på ett boende i Flens kommun har testats positivt för coronaviruset."

https://sverigesradio.se/artikel/7430975

Jag tror att några miljoner svenskar är smittade nu, de flesta med lindriga symtom som knappt märks.

Tänk på alla som åkte tunnelbana förra veckan, där blir typ alla smittade skulle jag tro, och de drar hem smittan till familjer och barn.
Citera
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roskors
Källa på detta? Att friska tonåringar vårdas med respirator i Sverige och Holland?

I Sverige är det både folk i tråden och på facebook (medelålders, inga trollkonton/fale) som bekräftar unga vårdade. Nu har man sekretessbelagt allt kring IVA i Sverige.

Holland, Frankrike m.m. Här https://ugebrev.dk/flashnews/geopolitik/halvdelen-af-de-kritisk-smittesyge-i-holland-er-under-50-aar/

Finns en mängd källor på olika språk om samma fall.
Citera
Medlem
nobbenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shinker
USA har 93 döda på drygt 4000 smittade.
Vi har 7 döda på 1000 smittade.

Enorm skillnad som visar att man inte ska jämföra länder och tillämpa samma strategier överallt. Tegnell for president...
Lika svårt å veta om du är ironisk eller om jag ha smittan med mina symtom och om jag blir immun och kan börja leva som vanligt om några dagar eftersom jag då är smittfri och immun eller ....? Förstår inte testrädslan - måste väl vara bättre med tester än inte tester?
Citera
Medlem
Ducadreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Jag tror att viruset nu är betydligt mer utbrett än vad många inbillar sig.

"En anställd och fyra boende på ett boende i Flens kommun har testats positivt för coronaviruset."

https://sverigesradio.se/artikel/7430975

Om det har nått lilla Flen som jag trodde skulle bli skonad, så är det nog kört.
Citera
2020-03-17, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OkandMe
Tror inte Sverige har rapporterat alla sina fall änn. Man ska inte ropa hej....

Fast innan siffran 4 kom upp så stod det noll på både Sverige och Danmark.
Citera
Medlem
Citat:
Nej det är meningslöst. Låt ekonomin rulla och isolera de gamla och sjuka. Det är efterblivet med andra åtgärder utefter vår statistik. Vi har sannolikt 7 döda på 10 000 -50 000 smittade. Vi behöver ingen karantän.

Jämför denna statistik lite:

Italien 2000 döda på "27000" smittade.
Sverige 7 döda på "1000" smittade.

Vi är i två helt olika situationer.

Detta beror på att de smittade i Sverige befinner sig tidigare i sjukdomsförloppet.
Du läser statistik som en jävla... jag ska bespara dig förolämpningarna...
Citera
Medlem
Svartpixlads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Men då hade man ju skador som gick att sköta i ett fältsjukhus. Tror inte ni hade respiratorer i dem..

1993 hade militären nästan dubbelt så många intensivvårdsplats med respirator än vad civilsamhället har idag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redbullen
Man kan inte släcka ner samhället för det här, jorden är överbefolkad och såna här virus kommer att komma i perioder.

Underbemannad sjukvård. Annars hade de troligtvis inte gjort det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
Samtidigt i Iran

"Iran har tillfälligt släppt ut totalt 85 000 personer ur fängelset för att minska risken för smittspridning i landets fängelser. Bland annat har man släppt ut politiska fångar, som man kallar "säkerhetsfångar"( Aftonbladet)

Med lite kontakter i Sverige och med hjälp av smugglarligor så...tja inte allt för långsökt var de kommer att dyka upp nu när alla andra länder i praktiken har stängt sina gränser.
Citera
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Nej det är meningslöst. Låt ekonomin rulla och isolera de gamla och sjuka. Det är efterblivet med andra åtgärder utefter vår statistik. Vi har sannolikt 7 döda på 10 000 -50 000 smittade. Vi behöver ingen karantän.

Jämför denna statistik lite:

Italien 2000 döda på "27000" smittade.
Sverige 7 döda på "1000" smittade.

Vi är i två helt olika situationer.
Ja. Helt olika situationer. De är fjorton dagar före oss i kalendern. Enda skillnaden.
Ska citera dig om två veckor igen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Horsemackan
Du sitter och klankar ner på personer som skriver och engagerat sig med den kunskap de har och det de lärt sig, och så ska du säga vad du "tror"?! Du kan tro vad du vill men har du inget att komma med så ska du inte snacka om dessa personer som kommer med tiofalt bättre inlägg än ditt jävla skräp.

Ekonomin håller på att kollapsa ganska så duktigt , du kanske ska ta och läsa på lite och försöka hänga med istället för att skräpa ner...

Jag är ingen självutnämnd expert så jag tror. Jag saknar underlag för att göra vetenskapligt underbyggda bedömningar.
Det är bra att folk engagerar sig, men om man ska ifrågasätta experter duger det inte med att gå på den lilla kunskap man har, det förstår du väl?
Ta det lugnt, lyssna på folkhälsomyndigheten och ta det som nätexperterna skriver med en nypa salt, eller i ditt fall, lite röka.
Citera
2020-03-17, 12:04
Medlem
mind_crazys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redbullen
Man kan inte släcka ner samhället för det här, jorden är överbefolkad och såna här virus kommer att komma i perioder.

Bara folk som är gamla och sjuka som stryker med, dessa kan llikagärna stryka med i en vanlig influensa också.

Nu kommer alla självutnämnda experter att skrika åt dig och klaga på dig.

Förberedd dig!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in