2020-03-17, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Delvis. Haltante. Men man har ju lyckats hålla samhället öppet även under krigstider.

Man måste arbeta (om det finns arbete) och man måste äta. Man måste handla - det nödvändigaste.

Detta är ett tredje världskrig.
Ja, det håller jag med om.
Jag tror dock inte vårt agerande ger oss några fördelar gentemot andra länder.
Vi kommer tvingas genomföra samma begränsade åtgärder i samhället fast från ett värre utgångsläge.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fr0g
Morsan sa precis att man har bestämt att deportera alla i fängelset som inte har svenskt medborgarskap. Ser det inte i nyheterna, stämmer det? Det kanske var ett annat land?

Det är 30% av alla intagna.

Tror jag inte innan jag ser det med egna ögon.

Vart ska man deportera fångar utan hemland? Eller hemland som vägrar att ta emot dem?

Gärna för mig, men lycka till!
Citera
Medlem
Amadeusss avatar
Hur många döda kommer vi få tack vare regeringens och Tegnells sena agerande?
Citera
Medlem
aina08s avatar
Finns det någon Svensk information om hur länge lever viruset på div föremål, ytor och material?
Citera
Medlem
RadioDDR1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Centauri
Spännande det här.

Väntar spänt på 15-20% IVA-fall och 6-8% döda - dvs det alarmister påstått sen dag 1.

Jag har skrivit i 9 dagar nu: NÄR SER VI APOKALYPSEN?

Vi har sammanlagt 14 döda i Norden som har en befolkning på > 27 MILJONER människor.

15-20% IVA-fall ger 8-10 miljoner.

6-8% ger > 2 miljoner döda i Norden.

Väntar spänt på idioternas domedag. Som sagt, väntat 9 dagar nu. Och det roliga är att ni skjuter upp datumet varje dag.

Vi bör förvänta oss att dödstalen (per dag) i Sverige fördubblas var tredje till femte dag.

Tre dödsfall igår bör innebära 6 dödsfall om 2-4 dagar. Sjukvården beräknas klappa ihop om 7-10 dagar, kanske något senare om vi har tur.
Citera
Medlem
Roskorss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argeneau
Du kan inte titta på andra länder, du måste LYSSNA på vad deras presidenter/premiärministrar/statsministrar säger.

De länder som just nu är hårdast drabbade kan berätta. Deras sjukvård hänger inte med.
De vet och säger att smittan kommer inte kunna stoppas fullt ut, men de behöver avlasta sjukvården med för många nya fall om dagen. Därför stänger de av allt i två veckor. Bromsa. Skydda. Nästa på rad är Tyskland som börjar dra i nödbromsen nu.

Det är detta som Sverige och svensken inte har fattat. Varför vänta på att vi kommer till katastrofläge på sjukhusen?

Ja man bör vidta alla dessa åtgärder som går för att förhindra en kollaps av sjukvården. Men jag tror också att vi kommer att få se det alldeles snart - inom dem närmaste dagarna. Jag hoppas även på det.

Bra i alla fall att man starkt rekommenderat äldre att stanna hemma helt och hållet.
Citera
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roskors
Tillhör du någon riskgrupp? Har du underliggande sjukdomar? Om inte så kan du räkna med milda symptom om du smittas.

Finns ett par helt friska som ligger med respirator. En 18 åring i Sverige och en 16 åring i Holland.

Jag är relativt ung men för 10 år sedan fick jag bronkit efter en jävla partyresa, vet inte hur det påverkar någonting så här 10 år senare.

Jobbar dock på ett företag där det förekommer härdplaster så vi gör utandningstester på lungkapacitet årligen.

Inga garantier givetvis. Jag är orolig för de jag kan smitta ovetande.
Citera
2020-03-17, 11:57
Medlem
mind_crazys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Delvis. Haltante. Men man har ju lyckats hålla samhället öppet även under krigstider.

Man måste arbeta (om det finns arbete) och man måste äta. Man måste handla - det nödvändigaste.

Detta är ett tredje världskrig.

Jo att jämföra denna händelse med ett världskrig är ju att ta i.
Lite skillnad på ett litet virus och nukleära samt precisionsvapen som kan ödelägga ett land på några sekunder.
Citera
Medlem
Citat:
Du kan inte titta på andra länder, du måste LYSSNA på vad deras presidenter/premiärministrar/statsministrar säger.

De länder som just nu är hårdast drabbade kan berätta. Deras sjukvård hänger inte med.
De vet och säger att smittan kommer inte kunna stoppas fullt ut, men de behöver avlasta sjukvården med för många nya fall om dagen. Därför stänger de av allt i två veckor. Bromsa. Skydda. Nästa på rad är Tyskland som börjar dra i nödbromsen nu.

Det är detta som Sverige och svensken inte har fattat. Varför vänta på att vi kommer till katastrofläge på sjukhusen?

Den svenska statsapparaten kan inte göra något förebyggande. Beredskap är ett okänt begrepp. Katastrofen måste vara ett faktum innan makthavarna börjar rycka i några trådar på måfå. Precis samma fenomen har vi kunnat se med massinvandringen.
Citera
Medlem
Citat:
Under krigstider hade vi i alla fall en riktig militär och fältsjukhus.

Men då hade man ju skador som gick att sköta i ett fältsjukhus. Tror inte ni hade respiratorer i dem..
Citera
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Du tror vi kan fortsätta hålla samhället öppet när sjukvården kollapsar?
Du hoppar in i en diskussion som handlade om politiska beslut.
Nej. Se mina tidigare inlägg om vad jag tror så behöver jag inte skriva samma sak igen.
Citera
Medlem
Roskorss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shinker
Vi behöver inte vidta ett skit mer än att isolera de sjuka och äldre bättre. Landets ska rulla på som vanligt. Äldre ska hållas inne tills vaccin kommer. Folk som delar boende med högriskpersoner ska inte jobba eller gå i skola.

Vi behöver INTE släcka ner landet. Ekonomin är redan hårt ansatt. Karantän = katastrof på lång sikt.

Ska äldre och andra riskgrupper isoleras med tvång? Jag tror att det kommer att behövas. Men nedstängning av viss verksamhet borde göra susen. Stäng biografer och annat!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in