2020-03-17, 08:43
Medlem
LucNNs avatar
Min granne verkligen hostar ur sina lungor låter det som. Man bara hör att lungorna är helt råa och blodiga på insidan. Bor i en gammal skitlägenhet så borde ha smittan innan dagen är över. R.I.P mig själv.
Citera
2020-03-17, 08:44
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Estramus
Fråga: Om det är så att man inte blir immun efter infektion, hur ska vi då hantera den här smittan?

Som Hiv, ebola, hepatit, mm
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dolche
Då får vi hantera smittan som en vanlig förkylning. Det finns två senarion:

1. Viruset muterar och blir riktigt aggressivt, utrotar mänskligheten snabbt och tar kål på sig själv (var inte orolig, det är det feministiska miljövänliga alternativet som räddar världen)

2. Viruset muterar och blir inte så skadligt för människor (det toxiskt maskulina alternativet, vita cismän orsakar jordens undergång).

Argumentet mot att låta befolkningen bli smittad är just att man enligt utsaga blir återinfekterad.
Citera
Medlem
Couplets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Jag har släktingar i den åldern som är i riskgruppen. Just nu kan vissa bekanta hjälpa till men eftersom man inte har så många bekanta där så undrar jag vad som händer när mina bekanta blir sjuka. Vem ska då köpa maten och hämta ut på apoteket. Jag hoppas regeringen har någon plan för det.
Man drar ihop en pool med folk som kan turas om att hjälpa.
Citera
2020-03-17, 08:45
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Det viktigaste att komma ihåg. Skillnaden på fladdermusvirus, som dagens Covid-19, och vanlig säsongsinfluensa är att de förstnämnda är oerhört lömska. De slår inte alltid till med full kraft men de hänger kvar, muterar och fortsätter. Sen går ett tag och viruset får på något sett fotfäste igen. Influensa har nog alla haft, Ont i varje ben i kroppen bl a. Covid-19 kan passera de flesta utan att man märker av några symtom.

Det viktigaste. Virus som dessa kan mutera och gör det oftast till något ännu värre. Covid-19 är ju värre än SARS och SARS var värre än 90-tals-virusen. Jag känner tyvärr stor oro för Sverige och hur man tacklar dessa utmaningar. Hur tacklar man nästa pandemi efter den här? Finns den någon plan? OK, att det kommer ta några år men det kommer att inträffa igen.

Det beror på vad du menar med värre än SARS. Både SARS och MERS hade högre dödlighet än Covid-19. Tror SARS låg på 10% och MERS 34%. Däremot så spreds det inte i samma utsträckning som Covid-19 så man kan anta att det är lättare att få Covid-19 än de övriga.
Citera
2020-03-17, 08:45
Medlem
Citat:
Det lät som att du tyckte det var dumt med dom 300 miljarderna...?

Antagligen är det nldvändigt, så jag stöder det, men vi alla kommer gå betala dyrt kommande år.
Citera
2020-03-17, 08:46
Medlem
OvissFramtids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LucNN
Min granne verkligen hostar ur sina lungor låter det som. Man bara hör att lungorna är helt råa och blodiga på insidan. Bor i en gammal skitlägenhet så borde ha smittan innan dagen är över. R.I.P mig själv.

Förlåt, mina smilband rörde sig lite efter ditt inlägg. Jag hoppas du klarar dig mannen, öppna fönster och stäng ventilationen i lägenheten. Ta inte i handtag på dörrporten, hoppas du klarar dig!
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OvissFramtid
Om du läste mitt inlägg så handlade det inte om att stänga ner landet, gränser osv. Jag ifrågasatte den svenska inställningen om "flockimmunitet", det finns många i tråden som varit för Tegnell's strategi att alla människor i Sverige ska smittas för att på så vis bli immuna. Men nu säger alltså experter i andra länder att det är en farlig strategi och att det leder till tusentals om inte hundratusentals dödsfall. Det är högst oetiskt att propagera för "flockimmunitet" särskilt när mycket om Corona inte är känt.

Det är flockimmuniteten som till slut gör att epidemin dör ut, alla måste inte ha varit smittade för att epidemin ska ebba ut, lär dig lite om epidemiologi innan du ger dig in i en vetenskapstråd.

Myndighetens arbete går ut på att dämpa R värdet så att färre är sjuka samtidigt.
Citera
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Nej, jag förstår inte vad du menar mer än att du försöker underminera samhällets insatser för att hantera krisen, det luktar rysstroll på flera ställen här i tråden.

Medvetet smitta ner, hur går det till?

Folk sköter det bra på egen hand genom att skita i förhållningsregler och hygien.

Jaha, nu blev jag ett rysstroll också. Du är tämligen lågbegåvad om du inte fattar att man medvetet försöker få människor smittade. Det enda rätta skulle vara att försöka kväva ihjäl smittan med karantän... och därmed skydda folk från smittan istället för att försöka ("långsamt") utsätta dem för den. Om du inte fattar detta är du störd.
Citera
2020-03-17, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Vadå ännu mindre pengar kvar.
Det fanns ju 300 miljarder i ladorna? Då får de väl bara leta lite till bakom kossorna och skrapa fram resten då. Varför ska fattiga drabbas hårdast? Inkomsttagarna kan ta smällen denna gången tycker jag. De fattiga, pensionärerna, sjukskrivna och sjukvårdspersonalen har redan tagit invandringssmällen.

300 miljarder som staten LÅNAR och som vi alla får vara med och betala tillbaka kommande år.
Citera
2020-03-17, 08:47
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Couplet
Man drar ihop en pool med folk som kan turas om att hjälpa.

Absolut det kommer vi behöva men jag kan tycka att det är regeringens ansvar att se till att sådana lösningar finns om de uppmanar till att äldre ska vara hemma. Jag säger inte att regeringen ska tillhandahålla men de kan komma med rekommendationer, kanske stå för omkostnader(ev bränsle) och säga till folk att de kan skapa sådana pooler.
Citera
2020-03-17, 08:48
Medlem
Citat:
Nej, precis. Vi sitter heller inte hemma i isolering på grund av det.
Men utsagan som görs om och om i den här tråden är att 100% (implicit) av de tillfrisknade kommer att återinfekteras automatiskt.

Influensan hjälps ju mycket av att vi kan vaccinera riskgrupperna mot viruset vi tror kommer vara dominant. Oavsett om vi gissar fel så får vi delvis skydd mot en av de flera olika influensorna, därmed minskar trycket avsevärt på vården. Men återinfektion låter inte rimligt, inte inom ett år eller så i alla fall (enligt mitt eget tyckande och troende).

Citat:
Ursprungligen postat av lisett
Jo jag förstår. Men vad är alternativet utom att helt stänga ner allt på obestämd framtid?

Att inte stänga och se vad som händer? Ungefär som att satsa allt på svart i roulette. Vinsten kan bli stor, eller förlusten stor.

Citat:
Ursprungligen postat av mind_crazy
Är just därför man kallar dem pandemi, för att inget land klarar av smittan.

Nog finns det länder med större och mindre effektivitet att begränsa epidemier. Titta på Wuhan, man låser in alla och flyger in 55000 extra vårdpersonal samt bygger sjukhus. Vi kan knappast göra det i Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in