2020-03-17, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kglanvflmabjx
löfvens pressträff idag

- Vi står samlade
- Tvätta händerna
- Vi har skickat en lapp till skolorna med tips om att inte ha alla i samma rum och att tvätta händerna
- Ladorna är fulla

- Hosta i armvecket
- Friska barn ska gå i skolan
- Minimal risk för smittspridning inom Sverige
- Res inte i onödan till Norra Italien
- Vi har god beredskap
- Tillsammans kommer vi att klara detta
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Estramus
Argumentet mot att låta befolkningen bli smittad är just att man enligt utsaga blir återinfekterad.

Jepp, har läst den diskussionen. Det är ett nytt virus och vi får se hur det utvecklar sig. Följer debatten med spänning.

Tycker att det är galenskap att vilja smitta människor i dagsläget.

Oavsett så kommer viruset att mutera, antingen blir det aggressivt (dödar storskaligt) eller så blir det milt.

Chanserna är stora att det slutligen blir milt, då en aggressiv variant utrotar sig självt.

Edit: Sen så krävs det ju fullständig kontroll över smittspridningen om flockimmunitet ska användas som metod, vilket är omöjligt.
Senast redigerad av Dolche 2020-03-17 kl. 08:51.
Citera
Bannlyst
SVT morgonstudion intervjuade en svensk smittad tjej för nån timma sen, intressant att höra.
Börjar c,a 07,53

https://www.svtplay.se/video/24909918/morgonstudion/morgonstudion-17-mars-06-00?start=auto
Citera
2020-03-17, 08:49
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det är flockimmuniteten som till slut gör att epidemin dör ut, alla måste inte ha varit smittade för att epidemin ska ebba ut, lär dig lite om epidemiologi innan du ger dig in i en vetenskapstråd.

Myndighetens arbete går ut på att dämpa R värdet så att färre är sjuka samtidigt.
Flockimmunitet är ett oprövat experiment som kanske låter fint på pappret så vore jag du skulle jag hoppa ner lite från den höga hästen och läxa inte upp andra kring något som saknar vetenskapligt stöd.
Citera
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Det är flockimmuniteten som till slut gör att epidemin dör ut, alla måste inte ha varit smittade för att epidemin ska ebba ut, lär dig lite om epidemiologi innan du ger dig in i en vetenskapstråd.

Myndighetens arbete går ut på att dämpa R värdet så att färre är sjuka samtidigt.

Inte alla pandemier. Somliga dog ut för att viruset inte hade någon ny värd för att det hade dödat alla närvarande värdar.
Flockimmunitet förutsätter att man faktiskt blir immun, vilket ingen har kunnat säga idiotsäkert ännu på grund av att inga tillräckligt säkra studier har kunnat utföras för att det helt enkelt inte gått tillräckligt lång tid.
Citera
Medlem
Ifrån Aftonbladets livefeed:

Citat:
Enligt Hendrik Streeck, professor vid institutet för virologi på Bonns universitetssjukhus, så har nya symtom på coronasmitta upptäckts. Detta säger han i en intervju med Frankfurter Allgemeine Zeitung.

Smittade ska, förutom de redan konstaterade symtomen som hosta och feber, även ha tappat all lukt och smak, enligt Streeck.

– Nästan alla smittade personer vi intervjuat, och detta gäller drygt två tredjedelar, beskrev en lukt- och smakförlust som varar flera dagar. Det har gått så långt att en mamma inte kunde känna lukten av sitt barns blöja, säger han till tidningen.

– Andra kände inte längre doften av sitt schampo och maten slutade att smaka. Vi kan ännu inte veta exakt när dessa symtom visar sig, men vi tror att de kan dyka upp senare under infektionen.
Citera
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Så UK har ändrat strategi?

De hade väl inte räknat på det tillräckligt, och/eller så hade de dåliga rådgivare.

Fattar inte det där -det brinner -men vi ska vänta till rätt tillfälle med att hälla på vatten ... då hinner ju branden ta sig, det begriper ju vemsomhelst. Vemsomhelst begrep ju också att inresande från högriskområden till landet skulle öka smittspridningen -det tog ju massor med tid innan åtgärder kom, info på flygplatsen jojo fast det fanns info om att man smittar innan symptom kommit. Slutade med att världen stängde gränser mot Sverige, pinsamt. Har egna ideer om testning i en global pandemi istället för att jobba med WHO.

Tror nog många som framträtt i TV rutan från FHM och MSB istället kan använda sin expertis till att jobba på lagret och då menar jag inte kommande beredskapslager med fältsjukhus och material för biologisk beredskap som vi redan borde haft -för där måste man klara säkerhetsklassning för att jobba i nationens intresse.

Fick just en rejäl knäpp på näsan av Johan Giesecke på SVT såg jag alla mina påståenden blev besvarade -hade jag sett inslaget innan jag skrev inlägget hade jag inte skrivit inlägget.
Citera
2020-03-17, 08:50
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:

Så att hålla gamla inne och låta alla andra utom dom som hostar springa runt minskar R värdet? Visst det minskar ju eftersom 70+ håller sig inne men det låter inte som att de försöker förlänga processen när majoriteten av samhället riskerar att få det under samma månad.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quinz
Ingen duktig person som kan utveckla en app i Sverige? Likt den i Sydkorea? Där folk kan anmäla att de har smittats och var de befinner sig/bor. Det vore ju så smidigt och smart!

Varför har vi all denna teknologi om den inte kan hjälpa oss i sånna stunder? Vidare, borde finnas en app eller tjänst som tillåter oss ”unga” att på något sätt nå de äldre som bor själva eller saknar släktingar som kan hjälpa dem att handla mat/mediciner.

Jag hade ställt upp på att hjälpa våra äldre. Vad kan vi göra? Några förslag?

Har ni en bostadsförening kan du ju samla ihp till skypemöte och strukturera handelhjälp för äldre med mat och mediciner.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Som Hiv, ebola, hepatit, mm

Hiv - bromsmediciner
Ebola - isolera
Hepatit - vaccinera

Vilken av dem?
Har du så jävla dåliga kunskaper men glappar ändå med käften i den här tråden som värsta jävla papegojan? Du är vitt brus som gör det svårt att läsa det som eventuellt har bra innehåll.
Citera
2020-03-17, 08:51
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Jag har släktingar i den åldern som är i riskgruppen. Just nu kan vissa bekanta hjälpa till men eftersom man inte har så många bekanta där så undrar jag vad som händer när mina bekanta blir sjuka. Vem ska då köpa maten och hämta ut på apoteket. Jag hoppas regeringen har någon plan för det.

Det är socialtjänsten i kommunen som ska ha en plan för det, inte Regeringen.

Jag har precis som många andra också anhöriga i riskgruppen, bara att ställa om sitt liv, planera och pussla, och för dom som inte har anhöriga, grannar eller annan som kan hjälpa återstår att kommunen hjälper sina medborgare.

Något som inte har nämnts men som kan vara aktuellt är alla frivilligorganisationer, dels de med koppling till Försvarsmakten men även FRG(Frivilliga resursgruppen) med fleta, jär skullende kunna göra stor nytta för samhället.
Citera
2020-03-17, 08:51
Medlem
OvissFramtids avatar
Citat:

Finns det något bevis för att flockimmunitet går att uppnå mot Corona? Vänligen presentera dina bevis. Vänligen presentera fakta som säger att de som insjuknat i Corona och sedan tillfrisknat INTE blivit sjuka i Corona igen. Trött på dina oneliners till varje användare som är emot "Flockimmunitets-strategin", själv har du ingen som helst fakta eller källa att luta tillbaka mot.

UK har som sagt övergett den idén om man ska tro flera olika medier. Tycker du det är moraliskt försvarbart att propagera för att majoriteten av befolkningen ska smittas som oundvikligt kommer leda till att tusentals om inte hundratusentals dör? Att alla kommer smittas i vilket fall är inte relevant, att man faktiskt har som strategi att VILJA smitta människor - det är det som är mitt problem. Vänligen håll käften hädanefter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in