2020-03-17, 08:40
Medlem
NeoVains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DEF1
Källa?

Här är en.

https://www.straitstimes.com/asia/east-asia/14-of-recovered-coronavirus-patients-in-chinas-guangdong-tested-positive-again
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bul-11-33
förmodligen nån foliehatt på youtube som är "trovärdig", den informationen finns inte än.
Nej precis!
Vi vet ännu för lite!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Estramus
Fråga: Om det är så att man inte blir immun efter infektion, hur ska vi då hantera den här smittan?

Då får vi hantera smittan som en vanlig förkylning. Det finns två senarion:

1. Viruset muterar och blir riktigt aggressivt, utrotar mänskligheten snabbt och tar kål på sig själv (var inte orolig, det är det feministiska miljövänliga alternativet som räddar världen)

2. Viruset muterar och blir inte så skadligt för människor, viruset lever vidare (det toxiskt maskulina alternativet, vita cismän orsakar jordens undergång och då försvinner viruset också).

Problem solved 🥈
Senast redigerad av Dolche 2020-03-17 kl. 08:44.
Citera
Medlem
virvelbaggs avatar
Varför dör så få i Corona i SK?
Ja de testar ju jätte många, tänk lite på detta och tänk på patiens 1 i Italien. Vad vet vi om honom, 38 och mycket frisk, vårdades en månad på intensiven med maskiner. Har preses blivit utskriven där i från. Han visste inte att han var sjuk. Han sprang två löptävlingar under tiden, det skulle han inte kunnat göra om han inte var mycket lindrigt sjuk. Det skulle inte vara helt ologiskt om han blev så sjuk bara för att han just sprang dessa löptävlingar. I SK vet de sjuka att de är sjuka. De måste sitta isolerade och har inget annat val en att ta det lugnt. Troligtvis är de också extra försiktiga i alla fall de som är sjuka redan innan eller gamla och anstränger sig inte all. Kanske detta är ett av svaren varför de dör så få i SK.
Citera
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Fast helt immuna blir vi ju inte heller mot den årliga influensan.

Nej men eftersom Coronaviruset är väldigt dödligt i jämförelse med influensan så är det ju inte riktigt samma problem.
Citera
2020-03-17, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quinz
Ingen duktig person som kan utveckla en app i Sverige? Likt den i Sydkorea? Där folk kan anmäla att de har smittats och var de befinner sig/bor. Det vore ju så smidigt och smart!

Varför har vi all denna teknologi om den inte kan hjälpa oss i sånna stunder? Vidare, borde finnas en app eller tjänst som tillåter oss ”unga” att på något sätt nå de äldre som bor själva eller saknar släktingar som kan hjälpa dem att handla mat/mediciner.

Jag hade ställt upp på att hjälpa våra äldre. Vad kan vi göra? Några förslag?

Så att alla som råka nysa när dom använder sin batteridrivna obh noricakvarn för att mala svartpeppar över tacofärsen ska rapportera corona?, svenskar är inte som sydkoreaner. och kan inte hantera en sån app.
Citera
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
De allra flesta kan sannolikt få hjälp på något vis, tror jag.

Myndigheten ser allt ur ett samhällsperspektiv, sjukvården skall skyddas, inte den enskilde, att en och annan inte kan få hjälp är något vi får acceptera, det är ingen mänsklig rättighet att inte smittas av ett virus, det är bara i Sverige som är trygghetsskadat folk tror det.

Jag har släktingar i den åldern som är i riskgruppen. Just nu kan vissa bekanta hjälpa till men eftersom man inte har så många bekanta där så undrar jag vad som händer när mina bekanta blir sjuka. Vem ska då köpa maten och hämta ut på apoteket. Jag hoppas regeringen har någon plan för det.
Citera
Medlem
Citat:

Nej, precis. Vi sitter heller inte hemma i isolering på grund av det.
Men utsagan som görs om och om i den här tråden är att 100% (implicit) av de tillfrisknade kommer att återinfekteras automatiskt.
Citera
2020-03-17, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OvissFramtid
Om du läste mitt inlägg så handlade det inte om att stänga ner landet, gränser osv. Jag ifrågasatte den svenska inställningen om "flockimmunitet", det finns många i tråden som varit för Tegnell's strategi att alla människor i Sverige ska smittas för att på så vis bli immuna. Men nu säger alltså experter i andra länder att det är en farlig strategi och att det leder till tusentals om inte hundratusentals dödsfall. Det är högst oetiskt att propagera för "flockimmunitet" särskilt när mycket om Corona inte är känt.

Jo jag förstår. Men vad är alternativet utom att helt stänga ner allt på obestämd framtid?
Citera
2020-03-17, 08:42
Medlem
mind_crazys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Det viktigaste att komma ihåg. Skillnaden på fladdermusvirus, som dagens Covid-19, och vanlig säsongsinfluensa är att de förstnämnda är oerhört lömska. De slår inte alltid till med full kraft men de hänger kvar, muterar och fortsätter. Sen går ett tag och viruset får på något sett fotfäste igen. Influensa har nog alla haft, Ont i varje ben i kroppen bl a. Covid-19 kan passera de flesta utan att man märker av några symtom.

Det viktigaste. Virus som dessa kan mutera och gör det oftast till något ännu värre. Covid-19 är ju värre än SARS och SARS var värre än 90-tals-virusen. Jag känner tyvärr stor oro för Sverige och hur man tacklar dessa utmaningar. Hur tacklar man nästa pandemi efter den här? Finns den någon plan? OK, att det kommer ta några år men det kommer att inträffa igen.

Kan nog lova dig att det inte bara är Sverige som kommer att få problem vid nästa pandemi. Är just därför man kallar dem pandemi, för att inget land klarar av smittan.
Inget land kan stå med diverse sjukvårdsutrustning och avvakta på nästa epidemi.
Citera
2020-03-17, 08:43
Medlem
Couplets avatar
Citat:
Den årliga influensan är inte ett virus, det varierar år från år. Det är därför vaccinerna ibland inte funkar så bra - man har helt enkelt "gissat fel" på vilka sorter som är aktivast innevarande år. 2018 var ett sådant år, då vaccinet inte matchade de virus som faktiskt ramlade över oss.
Citera
2020-03-17, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Nej men eftersom Coronaviruset är väldigt dödligt i jämförelse med influensan så är det ju inte riktigt samma problem.
Självklart inte! Det begriper ju minsta barn! Nu var det frågan om hur virus bär sig åt i största allmänhet... Och att hålla sig till fakta!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in