2020-03-17, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gustavssons
Japp man har ju varit med förr 😁 dock går det inte att slå rekylen på ericsson-aktien som jag köpte i början på 2000.
Nu blir det lite off topic, men jag var med på resan från slutet av 90 i just Ericsson, så det var inte riktigt lika spännande för min del när nyemissionen kom! Men ABB för en 10a styck var inget dåligt kap heller runt samma tid.
Citera
2020-03-17, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidgetMolester
Nu blir det lite off topic, men jag var med på resan från slutet av 90 i just Ericsson, så det var inte riktigt lika spännande för min del när nyemissionen kom! Men ABB för en 10a styck var inget dåligt kap heller runt samma tid.
Det var bättre förr 😀 idag är jag mer försiktig då det är svårare att göra bra affärer. Dock har det lönat sig att investera i fastigheter men även där är det svårare idag att tjäna pengar.
Citera
2020-03-17, 05:48
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Det finns väl utomordentliga smittskyddsdräkter för det som sjuksköterskorna kan ha på sig?
Fast de är ju inte på på fritiden.
Citera
2020-03-17, 07:25
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Ser ut som vi får ett litet rally idag. +2% för OMX30 och nästan +5% i New York. Vi har dock haft fejkrallies förut som slutat i totalslakt.
Citera
2020-03-17, 08:03
Medlem
Någon som förstår varför vissa usa fonder som tex LF Global och acces global med flera bara gick ner drygt 1% igår när usa börsen gick ner hela ca 10% båda fondernas kurs är uppdaterad den 16:e och gick bara ner nån procent, vad är det som inte stämmer?
Citera
2020-03-17, 08:07
Medlem
Igår rasade börsen i USA efter att Trump nämnt att det kan ta 6 månader innan viruset har lagt sig, vänta bara tills börsen får reda på att det tar 18 månader enligt en färsk studie, och då gäller det att varje land är i total karantän.
Citera
2020-03-17, 08:16
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Någon som förstår varför vissa usa fonder som tex LF Global och acces global med flera bara gick ner drygt 1% igår när usa börsen gick ner hela ca 10% båda fondernas kurs är uppdaterad den 16:e och gick bara ner nån procent, vad är det som inte stämmer?

Den som går ned bara 1% fuskar och är inte en indexfond. De har någon aktiv del i fonden som hedge. En riktig indexfond hade tagit hela gårdagens börsfall rätt i fejat.

Edit: OMX på +3,6. Ser ut som vi får en rekyl.
Senast redigerad av JustinTrudeau 2020-03-17 kl. 08:23.
Citera
2020-03-17, 08:27
Medlem
smoerreboms avatar
Nu får de som inte cashat in en ny chans att komma ur. Lyssna inte på banksters som börjat snacka i kvällstidningar om att det är dags att fynda. De vill bara att ni inte ska orka ta smällen.

Tänk på vad som kommer hända i verkligheten bara. Coronan kommer inte vända på länge utan öka, mer och mer kommer stänga ner och sen kommer effekterna i form av konkurser, arbetslösa som inte kan betala och kreditförluster i nån av alla de överskuldsatta branscherna. Att vi skulle fortsätta bli bombade med värdelösa nyheter och börsen istället vänder upp. Centralbankernas åtgärder löser inte efterfrågeproblemen.

Det enda som kan stoppa det här från att fortsätta hålla på en lång tid framöver är att det sker en perspektivförändring beträffande coronan. Att man får fram ett vaccin snabbt eller att man börjar öppet värdera risken för dödsfall på ett annat sätt, alltså att man bara ger upp och säger åt folk att köra på istället.

my 2 cents
Citera
2020-03-17, 08:31
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..

De kan inte kurssätta dessa fonder innan amerikanska börsen stängt, alltså blir det en dags eftersläpning.
Citera
2020-03-17, 08:40
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Avanza har skrivit om varför vi inte ska vänta oss en snabb återhämtning.

https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2020/03/16/inte-sannolikt-med-snabb-vandning.html

Under söndagen lanserade amerikanska centralbanken Federal Reserve ett historiskt räddningspaket. Räntan sänks återigen till noll och stödköp av finansiella tillgångar värda 700 miljarder dollar inleds.

Federal Reserve är förstås inte ensam. ECB, Bank of Japan och Bank of Canada har tillsammans med flera andra centralbanker gjort sitt för att rädda det finansiella marknaderna.

IMF står redo att låna ut 1 000 miljarder dollar för att hjälpa länder att motverka den ekonomiska effekten av Corona-viruset.

Men medicinen biter inte.

Vid 14.30 öppnade inte amerikanska börsen som den brukar. Priserna hade fallit för mycket och börsens skyddsmekanismer slog in. I skrivande stund har Stockholmsbörsen fallit närmare 8 procent.

För första gången under min tid på finansmarknaden står vi inför en situation som kanske inte går att lösa med QE och sänkta räntor, och det skrämmer mig lite.

Pandemin kommer tyvärr att behöva ha sin gång. Under tiden härjar osäkerheten och just nu inte finns något botemedel som går att köpa för pengar.
Citera
2020-03-17, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Avanza har skrivit om varför vi inte ska vänta oss en snabb återhämtning.

https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2020/03/16/inte-sannolikt-med-snabb-vandning.html

Under söndagen lanserade amerikanska centralbanken Federal Reserve ett historiskt räddningspaket. Räntan sänks återigen till noll och stödköp av finansiella tillgångar värda 700 miljarder dollar inleds.

Federal Reserve är förstås inte ensam. ECB, Bank of Japan och Bank of Canada har tillsammans med flera andra centralbanker gjort sitt för att rädda det finansiella marknaderna.

IMF står redo att låna ut 1 000 miljarder dollar för att hjälpa länder att motverka den ekonomiska effekten av Corona-viruset.

Men medicinen biter inte.

Vid 14.30 öppnade inte amerikanska börsen som den brukar. Priserna hade fallit för mycket och börsens skyddsmekanismer slog in. I skrivande stund har Stockholmsbörsen fallit närmare 8 procent.

För första gången under min tid på finansmarknaden står vi inför en situation som kanske inte går att lösa med QE och sänkta räntor, och det skrämmer mig lite.

Pandemin kommer tyvärr att behöva ha sin gång. Under tiden härjar osäkerheten och just nu inte finns något botemedel som går att köpa för pengar.
Jag skrev ju för flera dagar sen att man inte kan köpa sig ur denna kris, hen borde skicka sin lönecheck mig.
Citera
2020-03-17, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Jag skrev ju för flera dagar sen att man inte kan köpa sig ur denna kris, hen borde skicka sin lönecheck mig.

Det finns folk som sagt sedan QE1 att detta kommer hända, liknelsen med en heroinist är ganska bra där gratis pengar från regeringen då är heroinet. Marknaden är en narkoman som kommer behöva gå igenom en sådan plågsam rehab att det är tveksamt om den klarar sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in