2020-03-16, 22:52
Medlem
seaworthys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustavssons
Jag skulle nog göra som i sydkorea istället och köra in på drive-in och göra snabbtester. Tyvärr tycker Sveriges regering att det är bättre att avvakta. Det regeringen gör är tyvärr för sent.

Visst, men problemet med det här är att dom flesta smittade förmodligen aldrig testas och kommer med i statistiken. Inte ens i sydkorea.

Man kan tycka vad man vill men hysterin är inte proportionerlig. Det kommer visa sig med marknaden när återhämtning ska ske.
Citera
2020-03-16, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seaworthy
Visst, men problemet med det här är att dom flesta smittade förmodligen aldrig testas och kommer med i statistiken. Inte ens i sydkorea.

Man kan tycka vad man vill men hysterin är inte proportionerlig. Det kommer visa sig med marknaden när återhämtning ska ske.
Så länge vi har denna regering med tillhörande virusexperter som har noll aning om hur dom ska agera så kommer hysterin fortsätta.
Citera
2020-03-16, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seaworthy
Karantänåtgärder såklart. Man fokuserar hårt på riskgrupper och låter resten leva som vanligt.

Vem ska sköta sjuka och gamla då? Dem själva?
Citera
2020-03-16, 23:20
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlbertEnben
Vem ska sköta sjuka och gamla då? Dem själva?
Det finns väl utomordentliga smittskyddsdräkter för det som sjuksköterskorna kan ha på sig?
Citera
2020-03-16, 23:32
Medlem
Spalkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Det hemska för oss med pengar i marknaden som inte hoppas på den totala undergången är att bra värderade bolag också slaktas totalt. Det spelar ingen roll om bolaget har p/e tal 12,22 eller 32. Allting sjunker lika mycket. Och det spelar knappt någon roll om bolaget är ett svenskt installationsföretag eller ett flygbolag.

Jag håller med och det är jäkligt konstigt. Investor med p/e på 3 slaktas lika mycket som tamme fan fingerprint. Är det robotar som inte vet et jota utan bara agerar på nummer? Vilket som, när jag kliver tillbaka på börsen kommer det gå att fynda kvalité. Vad som händer med skiten återstår att se, mycket konka skulle jag tro.
Citera
2020-03-16, 23:32
Medlem
Citat:
När SAS aktie är nere kring 5 kr då köper jag in mig lite där. Idag står den i 8 sek så det är en bit kvar.
Du gillar rysk roulette som avslappning på kvällarna eller?

En trolig fallhöjd är fortfarande ca 100% från 5 kr! Bara för att staten säger att dom ska rädda om det krisar betyder inte att aktieägare får tillbaka sina pengar eller är trygga på något sätt om staten väl behöver hjälpa till. Bara så du vet, och inte känner någon falsk trygghet av det på något sätt.

Krävs hår på bröstet att gå in i flygbolag närmsta året får jag säga!
Citera
2020-03-16, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Det finns väl utomordentliga smittskyddsdräkter för det som sjuksköterskorna kan ha på sig?

Det är ju det det inte gör. I andra länder kanske.
Citera
2020-03-16, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidgetMolester
Du gillar rysk roulette som avslappning på kvällarna eller?

En trolig fallhöjd är fortfarande ca 100% från 5 kr! Bara för att staten säger att dom ska rädda om det krisar betyder inte att aktieägare får tillbaka sina pengar eller är trygga på något sätt om staten väl behöver hjälpa till. Bara så du vet, och inte känner någon falsk trygghet av det på något sätt.

Krävs hår på bröstet att gå in i flygbolag närmsta året får jag säga!
Ja det är gambling på hög nivå, det kan gå rakt åt helvete men det kan också bli som ericsson en gång i tiden om ni kom ihåg? Jag kommer ju investera med en del av pengarna som jag sålde av i februari, en del av vinsten, som jag känner jag kan klara mig utan. Dra åt helvete-pengar eller vad folk kallar det.
Citera
2020-03-16, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antoniDa
Jag vill investera i Bear certifikat då marknaden verkar ganska röd imorgon. Jag förstår inte riktigt hur jag ska gå tillväga, och innan någon säger till mig ge dig inte på du inte kan så är detta som träning ska lägga en tusenlapp. Av vad jag förstår så satsar jag på att börsen ska gå ner, det finns olika hävstång? Och det finns massor med olika Bear certifikat? Kan jag förlora mer pengar än jag investerat det står något om kredit? Fungerar bear certifikat som att om börsen går ner 10% så går min +10% eller är det utbud & efterfrågan förstår inte riktigt? Om någon kan förklara på en nybörjar nivå skulle jag va väldigt tacksam
Om du ville åka med på resan ner imorgon skulle du köpt idag. Innan du kan köpa din bear imorgon har börsen redan handlats ner, så du kommer inte komma in på dagens stängningskurs imorgon, om du nu hade tänkt det.

Annars tänker du ganska rätt, har du ett bearcert på omxs30, och omxs30 går ner 1%, så går din björn upp 1%. Har du hävstång x3 så går den upp 3%. Kom ihåg att det går lika fort ner, så jobba med förbestämda stop-loss, så slipper förlusterna det dra iväg för mycket för dig.
Citera
2020-03-16, 23:48
Medlem
Citat:
Ja det är gambling på hög nivå, det kan gå rakt åt helvete men det kan också bli som ericsson en gång i tiden om ni kom ihåg? Jag kommer ju investera med en del av pengarna som jag sålde av i februari, en del av vinsten, som jag känner jag kan klara mig utan. Dra åt helvete-pengar eller vad folk kallar det.
Bara du vet vad du ger dig in på så! Då får vi hoppas på det bästa för din del, håller tummarna
Citera
2020-03-16, 23:52
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spalkin
Jag håller med och det är jäkligt konstigt. Investor med p/e på 3 slaktas lika mycket som tamme fan fingerprint. Är det robotar som inte vet et jota utan bara agerar på nummer? Vilket som, när jag kliver tillbaka på börsen kommer det gå att fynda kvalité. Vad som händer med skiten återstår att se, mycket konka skulle jag tro.
Man får väl hoppas att även om lågt pe lågt ev/ebit och andra värdeindikatorer inte gett något skydd mot nedgång så skyddar det mot konkurs och ger en rejäl uppstuds senare. Annars kan man ju lika gärna sluta studera sådant och bara köpa nästa häftiga tesla/fingerprint aktien
Citera
2020-03-16, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidgetMolester
Bara du vet vad du ger dig in på så! Då får vi hoppas på det bästa för din del, håller tummarna
Japp man har ju varit med förr 😁 dock går det inte att slå rekylen på ericsson-aktien som jag köpte i början på 2000.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in