Citat:
Ursprungligen postat av
antoniDa
Jag vill investera i Bear certifikat då marknaden verkar ganska röd imorgon. Jag förstår inte riktigt hur jag ska gå tillväga, och innan någon säger till mig ge dig inte på du inte kan så är detta som träning ska lägga en tusenlapp. Av vad jag förstår så satsar jag på att börsen ska gå ner, det finns olika hävstång? Och det finns massor med olika Bear certifikat? Kan jag förlora mer pengar än jag investerat det står något om kredit? Fungerar bear certifikat som att om börsen går ner 10% så går min +10% eller är det utbud & efterfrågan förstår inte riktigt? Om någon kan förklara på en nybörjar nivå skulle jag va väldigt tacksam

Om du ville åka med på resan ner imorgon skulle du köpt idag. Innan du kan köpa din bear imorgon har börsen redan handlats ner, så du kommer inte komma in på dagens stängningskurs imorgon, om du nu hade tänkt det.
Annars tänker du ganska rätt, har du ett bearcert på omxs30, och omxs30 går ner 1%, så går din björn upp 1%. Har du hävstång x3 så går den upp 3%. Kom ihåg att det går lika fort ner, så jobba med förbestämda stop-loss, så slipper förlusterna det dra iväg för mycket för dig.