Citat:
Ursprungligen postat av
Grollaren
Det vet jag inte om jag vill. Jag har skrivit om den tidigare i tråden, det är inte enligt mig utan enligt matematiker och professorer som gör dessa beräkningar.
Jag har stor respekt för matematik.
Men jag vill ändå inte skriva det fler gånger. Folk är deppade nog som det är. Jag skrev det då, för att jag hoppades att folk skulle fatta och vidta åtgärder själva, även om regeringen ignorerade det då "det aldrig skulle komma till Sverige, utan stanna i Kina".
Nu är det ju ingen poäng med att påpeka dessa beräknade scenarion längre, då viruset redan är spritt över hela jorden. Det orsakar bara depressioner.
Jag har valt att ge mig på de värsta missvisande uppgifterna, men det är för att jag tycker fortfarande att man ska vara beredd på att det blir lite mer än en förkylning. Chock är inte heller så bra just nu. Bättre att se nyktert på verkligheten och förbereda sig.
Okej det är helt okej. Jag hoppas i alla fall att du får en mild variant av corona, inkl alla du känner! För vi båda två lär ju få viruset förr eller senare.
Man skulle ju kunna, teoretiskt, komma överens i hela världen om 14 dagars totalstopp av allting förutom sjukvård/polis/räddningstjänst och eventuellt livsmedelsförsörjning med utegångsförbud, karantän av hela världen m.m. Jag tror dock att experterna anser att sådana åtgärder inte står i proportion till virusets karaktär. Sen är människan seg också, och tror aldrig att något ska hända henne själv.
Jag är fortsatt optimistisk dock. Däremot skulle jag nog haft panik om jag var 70+. Måste kännas redigt obehagligt för alla riskgrupper och jag lider med dem. Jag tänker hela tiden på att mina inlägg här läses av flera tusen. Jag tror inte att folk bryr sig så mycket om vad jag har att säga, och säkert dubbelkollar på andra ställen men jag försöker ändå vara så saklig jag bara kan, och inte nonchalera viruset och bagatellisera dess faror och därmed kanske inspirera någon sårbar individ till vårdslöshet, men samtidigt är jag rädd att förstora upp det hela och att någon läser mina inlägg kombinerat med andras inlägg och får panik.
Tror alla behöver tänka på vad man skriver på internet. Jag menar, allt vi säger här kommer stå kvar i all evighet, eller så länge flashback kommer att finnas. Vilket förmodligen kommer bli så länge internet finns och yttrandefrihet råder.