2020-03-17, 04:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Nu 93 fall, varav +30 senaste dygnet, och de har större geografisk spridning, så smitta börjar sippra in. Hittills inga dödsfall och 8 smittade har friskförklarats och skrivits ut. Senaste siffran på antal testade var 104.000 och senaste statistik jag sett var att Ryssland är det land som genomfört flest tester efter Kina, Sydkorea och Italien. Gränsen har gradvis stängts helt: För ett par dagar sedan stängde man mot Norge och Polen, igår alla övriga gränser, inklusive mot Vitryssland. Bara ryska medborgare släpps in.

Ryssland har vunnit cirka 2 veckor gentemot Sverige på att tidigt införa reserestriktioner och ha hårda karantänregler. Den 5/3 hade Sverige 42 nya fall och en total på 94, så det är väldigt likt Rysslands siffror för 17/3, så 12 dagars fördröjning. OM det visar sig att sommarväder (och ledigheter) hjälper mot smittspridningen så är de två veckorna till stor nytta. Nu införs också åtgärder mot intern spridning, som att universitet, arbetsplatser och skolor går över till distansundervisning, plus en hel räcka andra åtgärder som Sverige inte hade börjat med den 5/3. Förhoppningsvis gör det att man kan släcka branden eller i alla fall få den att pyra långsammare än i Sverige. Oavsett utfall så försöker ju Ryssland iaf, och ger inte upp utan kamp.

Tack intressant!
Citera
2020-03-17, 04:43
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wiihoo
Jag bara måste fråga,

Men vad är det som gör att vi inte bara låter coronaviruset ha sin gång, som tex alla förkylningar som kommer och går och influensan som härjar varje år?

Vad är det som gör att vi är så himla angelägna om att stoppa just detta viruset? Jag fattar inte riktigt varför alla är så brutalt rädda? Men inte rädd för alla andra sjukdomar? 🤔
En mycket bra fråga. Dödligheten verkar inte vara överdrivet hög. Dessutom drabbar det mestadels äldre. Trist för äldre givetvis. Ibland läser man om yngre som drabbas. Men dessa har antagligen även de oftast underliggande sjukdomar. Annars hade man läst en hel massa snyfthistorier på facebook. Men några sådana har jag knappt sett. Var är alla sjuka som vill berätta sin historia?

Länder som har lockdown har ju totalsabbat sin ekonomi. Det har ju vi också gjort till stora delar även utan tvång. Men inget säger att Sverigts värre än nåt annat land. Frågan är därför hur effektivt det är att ens försöka stoppa stoppa viruset. Det verkar sprida sig mer effektivt i vissa länder än i andra av nån anledning.
Citera
2020-03-17, 04:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Roskors
Jag vet inte när du började följa det här men jag har gjort det entusiastiskt sedan mitten av januari och jag kan tala om för dig att andelen döda av gruppen avslutade fall var betydligt högre än andelen tillfrisknade, t.o.m. mångdubbelt, men nu har det vänt och andelen tillfrisknade bara växer och växer. Snart kommer andelen tillfrisknade vara 99% exklusive mörkertal.

Antalet sjuka och döda bara växer och växer också.

Citat:
Ursprungligen postat av twoeggs
Då glömmer du alla som smittats som inte ens blir ett "fall" för de inte är i behov av sjukvård/inte testas. Självklart är inte dödligheten 7-8% utan mycket lägre.

Vi vet inte hur många det är som smittats men inte har testats.
Och ska man räkna med även de som bara har fått Coronaviruset på tex händerna, i listan över smittade?
Om inte, varför ska man då räkna med de som bara har fått Coronaviruset i halsen?
Man kanske bara borde räkna med de som har fått Coronaviruset i lungorna, eftersom det väl bara är de som kan dö av viruset?
Och vad är dödligheten hos de som har fått lunginflammation av Coronaviruset? Kanske 90%?

Hur som helst så tycker jag det är helt fel att göra en uppskattning av hur många som har smittats men som inte har testats, och sen använda den uppskattningen för att beräkna dödligheten. Det blir helt fel då tror jag.
Senast redigerad av vemsa 2020-03-17 kl. 04:47.
Citera
2020-03-17, 04:46
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roskors
Inte helt fritt! Man har infört karantän och reseförbud på många håll i världen. Men jag är beredd att hålla med till viss del - här i Sverige har man lagt över nästan allt ansvar på medborgarna. Vilket i sig är ganska riktigt då vi som enskilda individer tillsammans kan göra så otroligt mycket för att begränsa smittspridningens hastighet framförallt.

Men min fråga var genuin! Jag vill gärna veta vad för scenario du ser framför dig? Säg ärligt vad du tror. Hur ser resten av 2020 ut enligt Grollaren? Blir det en mass-slakt på flera miljarder och undergångsscenarion eller?

Just tell me!

Det vet jag inte om jag vill. Jag har skrivit om den tidigare i tråden, det är inte enligt mig utan enligt matematiker och professorer som gör dessa beräkningar.
Jag har stor respekt för matematik.
Men jag vill ändå inte skriva det fler gånger. Folk är deppade nog som det är. Jag skrev det då, för att jag hoppades att folk skulle fatta och vidta åtgärder själva, även om regeringen ignorerade det då "det aldrig skulle komma till Sverige, utan stanna i Kina".

Nu är det ju ingen poäng med att påpeka dessa beräknade scenarion längre, då viruset redan är spritt över hela jorden. Det orsakar bara depressioner.
Jag har valt att ge mig på de värsta missvisande uppgifterna, men det är för att jag tycker fortfarande att man ska vara beredd på att det blir lite mer än en förkylning. Chock är inte heller så bra just nu. Bättre att se nyktert på verkligheten och förbereda sig.
Citera
2020-03-17, 04:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CurbinDill
Nej över 80 år så är dödligheten uppskattningsvis 15%
Tvek på den. Är inte siffrorna extremt uppblåsta i Italien pga att de bara testar de som ligger inne på sjukhus. Folk som har Corona men ligger hemma och chillar framför netflix (dvs den stora majoriteten av alla corona fall) testas inte. I Sydkorea där de faktiskt testar alla var väl dödligheten nästan ännu lägre än influensan?
Citera
2020-03-17, 04:47
Medlem
NeoVains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
En mycket bra fråga. Dödligheten verkar inte vara överdrivet hög. Dessutom drabbar det mestadels äldre. Trist för äldre givetvis. Ibland läser man om yngre som drabbas. Men dessa har antagligen även de oftast underliggande sjukdomar. Annars hade man läst en hel massa snyfthistorier på facebook. Men några sådana har jag knappt sett. Var är alla sjuka som vill berätta sin historia?

Länder som har lockdown har ju totalsabbat sin ekonomi. Det har ju vi också gjort till stora delar även utan tvång. Men inget säger att Sverigts värre än nåt annat land. Frågan är därför hur effektivt det är att ens försöka stoppa stoppa viruset. Det verkar sprida sig mer effektivt i vissa länder än i andra av nån anledning.

Hur har vi lyckats sabba våran ekonomi menar du? Genom att införa maxgräns på 500 personer till folksamlingar, medans USA har satt 10 personer?

För det är ju det enda vi gjort hittills, eller? Skulle det ha sabbat våran ekonomi menar du?

Det är snarare marknaden som inte har något förtroende för styret som sabbat ekonomin, dvs det är vad vi INTE gjort snarare än vad vi gjort.
Citera
2020-03-17, 04:48
Medlem
messiasibids avatar
The entire UK strategy for fighting #coronavirus was based on false analysis. Scientists advising the Gov’t now say the UK only realised "in the last few days" that its Coronavirus strategy would "likely result In hundreds of thousands of deaths".

Källa till rapporten: https://www.imperial.ac.uk/media/imperial-college/medicine/sph/ide/gida-fellowships/Imperial-College-COVID19-NPI-modelling-16-03-2020.pdf

Känns jäkligt oroväckande då Tegnell sagt att Sverige är väldigt lik Storbritannien i sin strategi. Och nu visar det sig att de har använt fel data och ändrar sin strategi. Antar att Sverige står ensam nu........

Citera
2020-03-17, 04:49
Medlem
singularitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaklypan
Lancet har lite andra utfall

" "A new study in The Lancet entitled, “Real estimates of mortality following COVID-19 infection” (source), finds that the global death rate from the coronavirus is settling in at around 5.7%, which is 57 times higher than the seasonal flu. The study warns that, “mortality rate of COVID-19 could be as high as 20% in Wuhan, the epicentre of the outbreak.”""

Det är fortfarande bekräftade fall som ingår i den höga siffran. Mörkertalet är fortfarande stort och okänt. Det finns flera studier. Dödligheten beror på flera omständigheter som tillgång till kvalificerad sjukvård. 0,7% till strax över 1% är nog rimligt antagande.

Citat:
Notably, the full denominator remains unknown because asymptomatic cases or patients with very mild symptoms might not be tested and will not be identified. Such cases therefore cannot be included in the estimation of actual mortality rates, since actual estimates pertain to clinically apparent COVID-19 cases.

The Lancet

Enter the Diamond Princess cruise ship. Quarantined at sea off Japan after a passenger tested positive for SARS-CoV-2, the ship became a natural data lab where nearly everyone was tested and few cases of infection were missed..... Extrapolating those numbers to China, the team estimates that 1.1 percent of symptomatic cases there turned deadly. Considering asymptomatic cases drops that ratio to about 0.5 percent in China, the team calculates..... These ratios depend on available health care and public health measures..... some patients initially counted as asymptomatic may later develop symptoms, or even die. So the true fatality rate may be somewhat
higher, “0.6 or 0.7 [percent]
, but it’s still a good ratio.”

sciencenews.org

This data is unique, because due to the small self-contained population of a stranded cruise ship. Riou et al build a model from a series of assumptions about how the disease progresses. The assumptions are not wild guesses, they are based on measures made by the Chinese public health agency plus what we know from previous epidemics. Interestingly, they also make use of data from infections of passengers on a cruise ship. They put their models together and estimated a total fatality rate of about 1.6 per cent. That means they estimate that 1.6 per cent of the people infected will die, on average.

study, Riou et al

A panel of experts at the University of California, San Francisco, predicted that between 40 and 70% of Americans could become infected within the next 18 months, one internist attending the panel said.
Assuming a 1% mortality rate from the coronavirus, and 50% of the US population becoming infected, that means about 1.5 million Americans could die — that's if no drug is found effective and made available.

businessinsider

Källa:

sciencenews.org, Cruise ship outbreak helps pin down how deadly the new coronavirus is, 12 mars 2020, https://www.sciencenews.org/article/coronavirus-outbreak-diamond-princess-cruise-ship-death-rate

The Lancet, Real estimates of mortality following COVID-19 infection, 12 mars 2020, https://www.thelancet.com/journals/laninf/article/PIIS1473-3099(20)30195-X/fulltext

Granta, How many people are going to die from COVID-19?, 12 mars 2020, https://granta.com/how-many-people-are-going-to-die-from-covid-19/

businessinsider, Multiple experts say up to 70% of Americans could be infected with the coronavirus and 1 million could die if no treatment is found — so people over 60 should 'stay home unless it's critical', 13 mars 2020, https://www.businessinsider.com/coronavirus-150-million-americans-may-get-infected-2020-3?r=US&IR=T
Citera
2020-03-17, 04:50
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NeoVain
Hur har vi lyckats sabba våran ekonomi menar du? Genom att införa maxgräns på 500 personer till folksamlingar, medans USA har satt 10 personer?

För det är ju det enda vi gjort hittills, eller? Skulle det ha sabbat våran ekonomi menar du?

Det är snarare marknaden som inte har något förtroende för styret som sabbat ekonomin, dvs det är vad vi INTE gjort snarare än vad vi gjort.
Dels att alla evenemang är inställda. Dels att folk slutat flyga/resa. Dels att folk inte går på restauranger. Det är många saker som gör att ekonomin förstörs.
Citera
2020-03-17, 04:51
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
.

1% Trollen kör samma taktik hela tiden.

1.Mörkertal, mörkertal, mörkertal, frågar du om källa el. uträkning
så försvinner de ett tag från tråden.... sedan så är de tillbaka igen...

2. Vissa besvarar frågan efter källa med..... Vad tror du..... Vad tycker du........
Citera
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook

Alla länders ekonomier går med i en global kris. Snacket om att inte göra något pga ekonomin är efterblivet.
Sverige har dessutom stora statsfinansiella marginaler för stimulanser.
Däremot måste stora reformer till när det är över.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brota
Tvek på den. Är inte siffrorna extremt uppblåsta i Italien pga att de bara testar de som ligger inne på sjukhus. Folk som har Corona men ligger hemma och chillar framför netflix (dvs den stora majoriteten av alla corona fall) testas inte. I Sydkorea där de faktiskt testar alla var väl dödligheten nästan ännu lägre än influensan?

De är nog inte bara uppblåsta utan i Italien är många smittade äldre, rökare, ofta med bakomliggande sjukdomar. I Sydkorea är det fler kvinnor, stor andel icke rökare samt yngre.

https://edition.cnn.com/2020/03/16/opinions/south-korea-italy-coronavirus-survivability-sepkowitz/index.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in