2020-03-17, 04:52
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av messiasibid
The entire UK strategy for fighting #coronavirus was based on false analysis. Scientists advising the Gov’t now say the UK only realised "in the last few days" that its Coronavirus strategy would "likely result In hundreds of thousands of deaths".

Källa till rapporten: https://www.imperial.ac.uk/media/imperial-college/medicine/sph/ide/gida-fellowships/Imperial-College-COVID19-NPI-modelling-16-03-2020.pdf

Känns jäkligt oroväckande då Tegnell sagt att Sverige är väldigt lik Storbritannien i sin strategi. Och nu visar det sig att de har använt fel data och ändrar sin strategi. Antar att Sverige står ensam nu........

Fast England har väl fortfarande typ samma strategi som Sverige. Vad är egentligen ändrat?
Citera
2020-03-17, 04:52
Medlem
NeoVains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vemsa
Och vad är dödligheten hos de som har fått lunginflammation av Coronaviruset? Kanske 90%?

60% enligt Bruce Aylward ifrån WHO, förutsatt att de har tillgång till sjukvård inklusive respiratorvård. Högre annars, såklart.
Citera
2020-03-17, 04:55
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av messiasibid
The entire UK strategy for fighting #coronavirus was based on false analysis. Scientists advising the Gov’t now say the UK only realised "in the last few days" that its Coronavirus strategy would "likely result In hundreds of thousands of deaths".

Källa till rapporten: https://www.imperial.ac.uk/media/imperial-college/medicine/sph/ide/gida-fellowships/Imperial-College-COVID19-NPI-modelling-16-03-2020.pdf

Känns jäkligt oroväckande då Tegnell sagt att Sverige är väldigt lik Storbritannien i sin strategi. Och nu visar det sig att de har använt fel data och ändrar sin strategi. Antar att Sverige står ensam nu........

Jag antar att britterna inte tog det så bra när de sa att "vi låter skiten infektera er allihopa, och hoppas att någon överlever, trots att vi egentligen inte vet ett skit om immuniteten".

Värt att notera är att jättemånga svenskar tycker det är en jättebra idé.
Hur dumma i huvudet är folk egentligen?
Citera
2020-03-17, 04:56
Medlem
NeoVains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Fast England har väl fortfarande typ samma strategi som Sverige. Vad är egentligen ändrat?

Du missade gårdagens presskonferens med Boris Johnson antar jag. De har lagt om skutan helt nu. Invånarna ska hålla sig borta ifrån varandra, bara gå ut om absolut nödvändigt, skolor ska stänga inom kort, folksamlingar börjuds, med mer samt utlovar fler åtgärder inom kort.
Citera
2020-03-17, 04:57
Medlem
Roskorss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Det vet jag inte om jag vill. Jag har skrivit om den tidigare i tråden, det är inte enligt mig utan enligt matematiker och professorer som gör dessa beräkningar.
Jag har stor respekt för matematik.
Men jag vill ändå inte skriva det fler gånger. Folk är deppade nog som det är. Jag skrev det då, för att jag hoppades att folk skulle fatta och vidta åtgärder själva, även om regeringen ignorerade det då "det aldrig skulle komma till Sverige, utan stanna i Kina".

Nu är det ju ingen poäng med att påpeka dessa beräknade scenarion längre, då viruset redan är spritt över hela jorden. Det orsakar bara depressioner.
Jag har valt att ge mig på de värsta missvisande uppgifterna, men det är för att jag tycker fortfarande att man ska vara beredd på att det blir lite mer än en förkylning. Chock är inte heller så bra just nu. Bättre att se nyktert på verkligheten och förbereda sig.

Okej det är helt okej. Jag hoppas i alla fall att du får en mild variant av corona, inkl alla du känner! För vi båda två lär ju få viruset förr eller senare.

Man skulle ju kunna, teoretiskt, komma överens i hela världen om 14 dagars totalstopp av allting förutom sjukvård/polis/räddningstjänst och eventuellt livsmedelsförsörjning med utegångsförbud, karantän av hela världen m.m. Jag tror dock att experterna anser att sådana åtgärder inte står i proportion till virusets karaktär. Sen är människan seg också, och tror aldrig att något ska hända henne själv.
Jag är fortsatt optimistisk dock. Däremot skulle jag nog haft panik om jag var 70+. Måste kännas redigt obehagligt för alla riskgrupper och jag lider med dem. Jag tänker hela tiden på att mina inlägg här läses av flera tusen. Jag tror inte att folk bryr sig så mycket om vad jag har att säga, och säkert dubbelkollar på andra ställen men jag försöker ändå vara så saklig jag bara kan, och inte nonchalera viruset och bagatellisera dess faror och därmed kanske inspirera någon sårbar individ till vårdslöshet, men samtidigt är jag rädd att förstora upp det hela och att någon läser mina inlägg kombinerat med andras inlägg och får panik.

Tror alla behöver tänka på vad man skriver på internet. Jag menar, allt vi säger här kommer stå kvar i all evighet, eller så länge flashback kommer att finnas. Vilket förmodligen kommer bli så länge internet finns och yttrandefrihet råder.
Citera
2020-03-17, 04:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bul-11-33
lägg av vi har alla en morfar/ farfar och de kan lära oss mycket, dem har lärt mig mycket och jag respekterar hur de lärt oss, nu ska vi ta hand om dem!!!!

gemene flashabackare!.....nej vi kan dö, synd det inte kommer att hända.....klarar inte ni stackars flackare en helt vanlig förskylning? trots så stora kukar och så " mycket naturligt tstosteron" tror att ni inte riktigt förstår vad alpha menan. Ni vet inte vad alpha betyder era porrskade idioter.
En Aipja skyckar hela sin flock......inte bara sprutar nån i ansiktet, detta är bacic information från en som tar hand om hela flocken som naturlig ledare, dvs en äkta alpha. ni som tror ni är alpha är inte det.
Citera
2020-03-17, 04:58
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NeoVain
Du missade gårdagens presskonferens med Boris Johnson antar jag. De har lagt om skutan helt nu. Invånarna ska hålla sig borta ifrån varandra, bara gå ut om absolut nödvändigt, skolor ska stänga inom kort, folksamlingar börjuds, med mer samt utlovar fler åtgärder inom kort.
Fast skolorna verkar, utifrån ett snabbt googlande, fortfarande vara öppna, precis som de är i Sverige. Att de kanske ska stängas snart är ju samma som i Sverige.
Citera
2020-03-17, 04:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kentuckyfry
Jag tror det är svårt att säga något om dödligheten just nu. Mellan 0-19 år skulle jag säga 0% visar siffrorna. Upp till 50 år mycket, mycket långt. Bland 70+ sjuka är det högt. Mörkertalet insjuknade i Europa är nog enormt men som Tegnell sa känner 95% knappt av symtom alls. Finns ingen anledning att misstro honom. Han vet mer än alarmisterna här.

Hahahahaha finns det ingen anledning att misstro Bagdad Bob Tegnell?
Är du på riktigt eller jobbar du på FHM?
Citera
2020-03-17, 04:59
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jasonlives
Viruset kommer finnas kvar och ständigt cirkulera. Folk kommer ha det utan symtom.
Sedan kommer det börja öka igen, precis som influensan. Om du nu inte menar att alla världens befolkning ska lyckas hålla sig i karantän?

Ja folk kommer dö. Precis som över 1000 Pers dog i Sverige av vanlig influensa förr förra säsongen.

Precis som man inte kan utrota influensan så kan man inte utrota detta. Bästa försvaret är då att folk stärker sitt immunförsvar, till tiden ett vaccin kommer till.

Om några år kommer detta vaccineras precis som den vanliga influensan varje år. Och ändå kommer en stor del av befolkningen att inte göra det. Tänk på att bara 50% av folk över 65 år vaccinerar sig varje år, fast de är den stora riskgruppen.
Det här är ingen vanlig influensa, och poängen med att flacka kurvan är att hålla ökningstakten låg så att sjukvården hinner med de som behöver vård och vi får tid att bygga ut infektionsvården.
Givetvis kommer det en ny våg i höst, det gör det oavsett då viruset muterar och de som har dagens variant kan få det nya igen.
Vår enda chans är vaccin vilket är på väg. Därför behöver man vidta åtgärder tills dess att det är här.
Citera
2020-03-17, 05:00
Medlem
messiasibids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Jag antar att britterna inte tog det så bra när de sa att "vi låter skiten infektera er allihopa, och hoppas att någon överlever, trots att vi egentligen inte vet ett skit om immuniteten".

Värt att notera är att jättemånga svenskar tycker det är en jättebra idé.
Hur dumma i huvudet är folk egentligen?

Kan verkligen rekommendera rapporten forskarna har gjort som jag länkade. Har inte läst klart hela ännu men hittils riktigt bra och högst oroväckande. Ett utdrag:

"We find that that optimal mitigation policies (combining home isolation of suspect cases, home quarantine of those living in the same household as suspect cases, and social distancing of the elderly and others at most risk of severe disease) might reduce peak healthcare demand by 2/3 and deaths by half.

However, the resulting mitigated epidemic would still likely result in hundreds of thousands of deaths and health systems (most notably intensive care units) being overwhelmed many times over. For countries able to achieve it, this leaves suppression as the preferred policy option."
Citera
2020-03-17, 05:02
Medlem
Sonnenwendes avatar
WHO masstestar i Idlib, Sverige påstår sig inte ha resurser.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Vb3Myp/who-virustestar-i-syrien

Samtidigt flyger Kina in enorma mängder med testkit till USA.
Citera
2020-03-17, 05:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Det här är ingen vanlig influensa, och poängen med att flacka kurvan är att hålla ökningstakten låg så att sjukvården hinner med de som behöver vård och vi får tid att bygga ut infektionsvården.
Givetvis kommer det en ny våg i höst, det gör det oavsett då viruset muterar och de som har dagens variant kan få det nya igen.
Vår enda chans är vaccin vilket är på väg. Därför behöver man vidta åtgärder tills dess att det är här.

Vart ska jag bötja, för det första är det ingen infrusna som du verkar säga, detta är ett sars "- cororonavirus vilket finns i många former, du hade du säkert när du var sjuk och mamma gjorde oboy och varma limpmacker, tror du och dina snorungar överlever, tyvärr..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in