2020-03-16, 22:10
Medlem
Kulturmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Detta ser inte bra ut!
https://www.imperial.ac.uk/mrc-global-infectious-disease-analysis/news--wuhan-coronavirus/

Läs detta ! Framför allt ni som tror att virusgrejen är över på ett par månader!!!!

Tack för länken! Artikeln svarar på frågan; när kan vi sluta med denna självpåtagna halvkarantän?
Svar, inte förrän det finns vaccin...

"The major challenge of suppression is that this type of intensive intervention package – or something equivalently effective at reducing transmission – will need to be maintained until a vaccine becomes available (potentially 18 months or more) – given that we predict that transmission will quickly rebound if interventions are relaxed."
(citerat från källan ovan)
Citera
2020-03-16, 22:14
Medlem
Knuxs avatar
Sålde av allt i Januari.
Funderar på att köpa lite Lundin när tiden är inne. Avvaktar nån vecka till.
Citera
2020-03-16, 22:17
Medlem
seaworthys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duffie
Kan det här ha varit positivt för ekonomin på lång sikt? Det var ju en kommande lågkonjunktur oavsett men finns det inte en chans för väldigt stor optimism när väl pandemin är över som gör att lågkonjunkturen blir väldigt kort?

Det här är bra en hitte-på kris i den verkliga världen som naturligtvis ändå blir reell i fantasivärlden där börsen lever sitt liv.

Det blir buissness as usual när folk på allvar fattar att det är rökare och cancerpatienter över 80 år som kan ryka. Fullständigt otänkbart att folk som nu sitter på en massa stålar och väntar, skulle fortsätta vänta.
Citera
2020-03-16, 22:20
Medlem
seaworthys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustavssons
Wow 12% ner på en dag! Ni som sitter still i båten gör ni det för att ni är paralyserade? Ni måste nog käka både ångestdämpande och lyckopiller vid detta laget för resan har ju precis börjat. Jag gissar på att vi ska ner till -70% innan läget är stabilt igen.

Jaha, och där ska det stanna för evigt tänkte du?

Kom tillbaka när vi har en pandemi som slår ut den arbetande befolkningen. Då kan jag tänka mig lite stesolid
Citera
2020-03-16, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seaworthy
Jaha, och där ska det stanna för evigt tänkte du?

Kom tillbaka när vi har en pandemi som slår ut den arbetande befolkningen. Då kan jag tänka mig lite stesolid
Jadu om nu skolorna stänger och folk håller sig hemma, vilka är det så som arbetar? Finns inget vaccin mot viruset så detta kommer att bli värre och värre, vi har snart samma situation som i italien och vår sjukvård är redan innan viruset hårt ansträngt. Kolla agenda så ser du hon chefsläkaren för stockholm. Hon kan skaka fram 150 intensivvårdplatser när experten säger att det kanske behövs uppemot 1000 platser. Jag skulle inte vilja vara stockholmare idag.
Citera
2020-03-16, 22:35
Medlem
seaworthys avatar
Citat:
Jadu om nu skolorna stänger och folk håller sig hemma, vilka är det så som arbetar? Finns inget vaccin mot viruset så detta kommer att bli värre och värre, vi har snart samma situation som i italien och vår sjukvård är redan innan viruset hårt ansträngt. Kolla agenda så ser du hon chefsläkaren för stockholm. Hon kan skaka fram 150 intensivvårdplatser när experten säger att det kanske behövs uppemot 1000 platser. Jag skulle inte vilja vara stockholmare idag.

Skulle inte ens vara ett problem om den unga friska befolkningen fortsatte att leva som vanligt och åtgärder sattes mot alla riskgrupper.
Citera
2020-03-16, 22:36
Medlem
Pre 1914s avatar
Vad börsen hittar på är ju inte så viktigt egentligen, det är ju den iskalla filten som läggs över all ekonomisk verksamhet världen runt som är det otäcka. Ett världskrig hade iaf eldat på vissa sektorer för fullt medan fått det svårare nu är det frysboxen för allt.
Citera
2020-03-16, 22:37
Medlem
Citat:
Skulle inte ens vara ett problem om den unga friska befolkningen fortsatte att leva som vanligt och åtgärder sattes mot alla riskgrupper.
Vilka åtgärder menar du?
Citera
2020-03-16, 22:39
Medlem
Pre 1914s avatar
Samtidigt kan det gå undan för ekonomin när rätt signaler kommer. Men hur kommer ägandet och företagens verksamhet se ut då? Har svårt att tro att vi bara fortsätter där vi slutar nu.
Citera
2020-03-16, 22:41
Medlem
seaworthys avatar
Citat:
Vilka åtgärder menar du?

Karantänåtgärder såklart. Man fokuserar hårt på riskgrupper och låter resten leva som vanligt.
Citera
2020-03-16, 22:46
Medlem
Citat:
Karantänåtgärder såklart. Man fokuserar hårt på riskgrupper och låter resten leva som vanligt.
Jag skulle nog göra som i sydkorea istället och köra in på drive-in och göra snabbtester. Tyvärr tycker Sveriges regering att det är bättre att avvakta. Det regeringen gör är tyvärr för sent.
Citera
2020-03-16, 22:50
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kebbabturken
Haha, så kul att se hur övervärderade aktierna egentligen var. Powercell, Medcap och Bure Equity exempelvis. Latour är ju rena rama skämtet det med. Tur man sålde innan det urartade så här mycket. Nu får pistolerna och repen gärna tas fram, sover gott när skiten brakar ihop snart. Amerikanska sjukvårdare får ännu en gång sen 2008 gå och skrapa upp amerikaner som hoppat från broar. Vänta ni bara.
Det hemska för oss med pengar i marknaden som inte hoppas på den totala undergången är att bra värderade bolag också slaktas totalt. Det spelar ingen roll om bolaget har p/e tal 12,22 eller 32. Allting sjunker lika mycket. Och det spelar knappt någon roll om bolaget är ett svenskt installationsföretag eller ett flygbolag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in