2020-03-16, 22:17
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
Har inte hittat informationen om vem eller vad som fick patrullen att avbryta. Har du? Ca hundra meter längs gatan, var stannade söket då? Naturlig plats att avsluta på?
Polisen är bra på att mörka de misstag de gör.
Citat:
Ursprungligen postat av Beh.ass.
Jag har koncentrerat mig på andra delar i FUP:en (HD:s roll) som du kanske sett sammanställningen av.
Ska gå igenom mer protokoll när tillfälle ges.
Men är inte det korta hundsöket en av anledningarna till att P. Springare blev utbytt i utredningen?
Vet inte om det var en av orsakerna till att han fick gå.
Han tog också semester några dagar efter mordet, innan hon var hittad tror jag, och tyckte då att det inte behövdes flera utredningsinsatser om jag minns rätt.
Citera
2020-03-16, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chica16
Det beror ju på vad hunden är tränad på och vad den jobbar på att söka efter.

Vid den tiden hade ärendet väl gått från försvunnen person till människorov, så det var väl en människa man sökte helt enkelt. Knappast blod eller kroppsvätskor.
Citera
2020-03-16, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann

Det vet jag inget om och har inte funnit något i fup som styrker ditt uttalande. Går jag efter fup så har man letat hundrameter från LWs hus med hund och sen riktat all uppmärksamhet mot SD
Citera
2020-03-16, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moschata
Fortsättning:
Sedan tidigare är det ett hemfridsbrott att olovligen tränga sig in i någons trädgård eller på en gårdsplan. Men den nya lagen för kränkande fotografering gäller inte för dessa ytor. Jag begår förstås fortfarande ett brott om jag olovligen tränger mig in på någons tomt. Men om jag står utanför är det alltså tillåtet att fotografera en person som befinner sig i sin trädgård. För där får »man i allmänhet räkna med att andra iakttar en och också tåla att man blir fotograferad« som regeringen skriver i propositionen som ligger till grund för den nya lagen. Med andra ord är det bara kriminellt att i hemlighet fotografera personer som befinner sig inomhus i en bostad.

Hel sakligt är detta en ändring. Tidigare fick man fota in i andras hem oavsett.
Nu handlar det om att det är olagligt om personen som man fotar är OMEDVETEN om fotograferingen
och om KAMERAN HÅLLS DOLD.
Sedan tidigare är det ett hemfridsbrott att olovligen tränga sig in i någons trädgård eller på en gårdsplan. Men den nya lagen för kränkande fotografering gäller inte för dessa ytor. Jag begår förstås fortfarande ett brott om jag olovligen tränger mig in på någons tomt. Men om jag står utanför är det alltså tillåtet att fotografera en person som befinner sig i sin trädgård. För där får »man i allmänhet räkna med att andra iakttar en och också tåla att man blir fotograferad« som regeringen skriver i propositionen som ligger till grund för den nya lagen. Med andra ord är det bara kriminellt att i hemlighet fotografera personer som befinner sig inomhus i en bostad.

Det som är ändrat är
1) att man nu bara får fota om personen är medveten om det (det spelade tidigare ingen roll) ..
men för övrigt gäller samma omständigheter for fotografering - så jag tycker att fotoredaktörernas
svar är rätt.
En annan ändring är
2) att man nu FÅR fotografera in i andras TRÄDGÅRDAR även om de INTE är medvetna om
det, då man får räkna med att synas om man är UTOMHUS.

Vad innebär då att i hemlighet ta en bild?
Jo, på samma sätt som med olovlig avlyssning, som också finns med i brottsbalkens fjärde kapitel, ska utrustningen (i det här fallet kameran) hållas helt dold för den fotograferade eller att personen är totalt omedveten om att den för tillfället är i gång. Och på samma sätt som det är förbjudet att helt öppet rikta en avlyssningsapparat mot ett fönster om personen innanför inte är medveten om det, så är det även förbjudet att helt öppet fotografera någon som befinner sig inomhus i en bostad och som är helt omedveten om att han eller hon blir fotograferad. Hemlig fotografering innebär alltså att kameran är gömd på något sätt, eller att personen som blir fotograferad inte är medveten om att det tas bilder.
Därför är det med den nya lagen även kriminellt att fotografera någon som sover i en bostad, en båthytt eller i ett tält – för då är ju personen inte medveten om att en fotografering sker.

Om man har anledning att tro att den man fotograferar är eller kan vara medveten om att man fotar,
anses det inte bryta mot lagen, för det är inte "hemligt" då.

Kränker inte av misstag
Kränkande fotografering gäller som sagt bara då fotograferingen sker i hemlighet. Har jag fått personens samtycke att fotografera när han eller hon står i duschen så är det inte straffbart att ta bilder. Kränkande fotografering är också ett uppsåtligt brott som jag inte kan begå »av misstag«. För även om den fotograferade inte uppfattar en helt öppen fotografering trots att han eller hon har möjlighet till det – och jag som fotograf har haft all anledning att tro att personen borde ha uppfattat fotograferingen – så kan det inte anses att den sker i hemlighet. Till exempel om jag tar med mig kameran till en fest i någons bostad och fotograferar helt öppet så innebär inte det att jag bedriver kränkande fotografering, eftersom jag inte döljer min kamera. Men skulle jag däremot på festen hitta någon som sover och knäpper en bild av den personen – ja, då har jag troligen gjort något olagligt.

Till sist vad gäller allmänna platser så fungerar det något strängare nu.
Förut fick man fotografera en skola o även elever så länge man inte exponerade deras identitet.
Nu får man inte alls fota skolor utan lov.
Likaså köpcenter kunde man ohämmat gå omkring och fota i tidigare, inte nu.

Ja det blev långt det här, ville förtydliga för mig själv också.
Förmodligen var SD INTE KRIMINELL NÄR HAN GOTADE LENA eftersom han hade anledning antaga
att hon visste om det eller kunde veta om det, dvs om han inte GÖMDE SIN KAMERA för Lena.

Hon var ju medveten om det,men allra första gången han fotade henne i smyg ... frågan är då
om han gömde kameran / redskapet eller inte!!
Om han själv hukade bakom buskar står inget om som går att applicera på SD:s och Lenas situation.
Dessutom kunde det ha blivit svårt att bevisa.

Om SD haft kännedom om allt detta är det ingen konst att gå fri från anmälan och åtal.
Anmälde hon dett och det lades ner, kan jag tro att det berodde på att SD svarat sig med att
han inte gömde varken kameran eller sig själv ...

Hm, klurigt detta i praktiken.
Tycker det är bra att reglerna skärpts något.
Inte kul att bli fotad utan att veta om det!!

Tack för länk, frk Sverige.
… [ Visa mindre ]

Citat:
Ursprungligen postat av Malin.Nilsson
Så som jag just skrev är det inte på något sätt legio att en person som dödshotat någon står och fotar in i den dödshotades bostad olovligen. Verkligen inte. Tack och lov permitterar inte lagen sådana inskränkningar.

Detta erbarmerligt långa och omständliga citat från Fotosidan kopierades av för att göra det klart hur man får fota, som ett ska till frk Sverige.
Fotolagar är så pass komplicerade att det nästan inte går att skriva kortfattat!
Hur gärna man än vill medverka smidigt här.
Senast redigerad av Moschata 2020-03-16 kl. 22:31.
Citera
2020-03-16, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Det är väldigt typiskt att det ser ut så här. Både att rättsväsendet sviker och att kvinnan backar ur och inte vill samverka mer. Jag har stött på det på nära håll - kvinnor som behandlas illa - och som en jojo både vill och inte vill lämna. En väldigt svår nöt att knäcka. Jag hade önskat att LW hade kunnat med hjälp av sina väninnor som verkar kloka - eller den professionella hjälpen hon sökte - backa från honom och börja ägna sig själv tid istället. Hon levde ju inte med honom och hade hem och familj och stöd. Om hon bara förmått backa. Inte säker på att någon hade kunnat rå på honom. Övertygad om att han är en fullblodspsykopat och de vinner man inte över. Man blir antingen lämnad för att psykopaten tröttnar eller "likviderad".

Varför är det ingen då som åtgärdar psykopaten? Det är ju där det största problemet ligger. Han kommer ju att fortsätta i samma spår, eller?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Vet inte om det var en av orsakerna till att han fick gå.
Han tog också semester några dagar efter mordet, innan hon var hittad tror jag, och tyckte då att det inte behövdes flera utredningsinsatser om jag minns rätt.
De åkte på planerad USA-resa. Flyget gick den 16:e men de blev satta i arrest på flygplatsen i USA ett dygn. Sen åter hem till Sverige.
Citera
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IWannaBeSedated
Det bestämdes under förhandlingen i fredags att det skulle läggas in en extra dag nu på fredag 20/3.
Jag var där och hörde det. Dom mörkar väl inte?
De verkar inte lämna ut info om det i alla fall.

Citat av Skibladner
Citat:
..... och Carinah har tappat nätuppkopplingen? Hur som helst, jag kommer att bevista tingsrätten fredag morgon. Vittnesförhör, vet dock inte med vilka.
Det blir en intressant dag.
Rapportera gärna.
Citera
2020-03-16, 22:30
Medlem
Citat:
Har jag tolkat rätt: genomfördes endast ett hundsök i LWs omedelbara närhet? Trots att ärendet uppgraderades till människorov? Hittar en notering om att ett sök påbörjades ca 13.40 den 15 maj och var avslutat ca 14.15. Man sökte av bostaden och sen vägen till bilvägen och ca 100 m i vardera riktning längs bilvägen, utan att hunden markerar.

Jag vet att hundar diskuterades livligt i början av tråden och har för mig att det fanns mycket duktigt folk gällande detta. Vet ni om hundar kan missa spår av avliden med 50 meter på ett ungefär?

Vet vi om det var likhund/kriminalsökhund, personsökhund/ID-hund eller hund inriktad på blodspår/spårhund? Det är olika kategorier av träning och en likhund är inte tränad för att fungera som ID-hund eller blodspår, som exempel. Det kan vara "fel" hund som gjorde att man missade kroppen vid bullerplanket. Letade man efter en död person då?
Citera
2020-03-16, 22:30
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malin.Nilsson
Värt att notera är också att polisen först upprepade gånger försökt få kontakt med SD för att beordra honom att inställa sig på polisstationen. SD hade dock inte svarat på polisens telefonsamtal, vidare hade han inte öppnat de (flertalet) gånger de åkt till SDs adress och arbetsplats för att söka honom. Detta pågick i mer än en dag. Efter att ha gjort allt ovanstående, och den misstänkte fortsatt gör sig icke anträffbar, så har polisen fog att misstänka att den misstänkte medvetet vill hålla sig undan. Då finns det underlag för att använda instatsstyrkan för ett gripande - den misstänkte har indikerat att han inte frivilligt kommer inställa sig och därmed finns en risk att han kommer obstruera eller ta till farliga medel vi gripandeförsök om polisen återigen kommer till hans hem. Ergo var insatsstyrkan motiverad i detta fall.

PS. Ombedes slippa svar såsom "Källa på det!?", "JAHA och vart i FUP har du läst detta!?". Jag har ett liv och läser FUP när jag hinner. Jag för absolut inte anteckningar när jag läser - det är jag inte skyldig NÅGON att göra. Ni får läsa FUP själva tills ni hittar underlaget till vad jag eller någon annan citerar från FUP. Om ni nu är så intresserade av fallet.

Om man inte kan backa upp källan så mynnar det hela ut till en trådsanning och det i sin tur startar en massa tjafs och OT i tråden... Bara en tanke.
Citera
2020-03-16, 22:32
Medlem
Citat:
Har jag tolkat rätt: genomfördes endast ett hundsök i LWs omedelbara närhet? Trots att ärendet uppgraderades till människorov? Hittar en notering om att ett sök påbörjades ca 13.40 den 15 maj och var avslutat ca 14.15. Man sökte av bostaden och sen vägen till bilvägen och ca 100 m i vardera riktning längs bilvägen, utan att hunden markerar.

Jag vet att hundar diskuterades livligt i början av tråden och har för mig att det fanns mycket duktigt folk gällande detta. Vet ni om hundar kan missa spår av avliden med 50 meter på ett ungefär?

Ja absolut..det beror på hur vinden ligger, och får inte hunden möjlighet att ta upp ett större sökområde så att den får möjlighet att markera för något så kan man gå bet. Hunden vet ju inte vad den söker, hunden kommer markera för det avvikande. Tror inte de hade speciella id/likhundar i början utan vanliga patrullhundar som också är tränade i eftersök av personer. Vanligtvis personer som avger adrenalin (flyende brottslingar, vilse i skogen) men de är också vana att markera för avvikande saker som ex varierande stöldgods. Det gäller också att föraren kan avläsa sin hund när den markerar för doft.
Citera
2020-03-16, 22:32
Medlem
Skibladners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beh.ass.
Jag har koncentrerat mig på andra delar i FUP:en (HD:s roll) som du kanske sett sammanställningen av.
Ska gå igenom mer protokoll när tillfälle ges.
Men är inte det korta hundsöket en av anledningarna till att P. Springare blev utbytt i utredningen?
Nja.... jag tror att PS var rökt inom kåren redan efter "Jag blir så jävla trött". Det var inte politiskt korrekt. Vad jag har hört så ansågs han vara en mycket erkänd utredare av grova brott.
Citera
2020-03-16, 22:34
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smhf
Är det aktbilaga du 149 du *hänvisar* till?
Absolut var det det. Tänkte det skulle framgå eftersom jag replikerade dig. Borde annars skivit det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in