2020-03-16, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
Har inte hittat informationen om vem eller vad som fick patrullen att avbryta. Har du? Ca hundra meter längs gatan, var stannade söket då? Naturlig plats att avsluta på?

Jag har koncentrerat mig på andra delar i FUP:en (HD:s roll) som du kanske sett sammanställningen av.
Ska gå igenom mer protokoll när tillfälle ges.
Men är inte det korta hundsöket en av anledningarna till att P. Springare blev utbytt i utredningen?
Citera
2020-03-16, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beh.ass.
Som sagt, väl resonerat ang. SD.

Jag kan dock inte sluta reflektera över att HD haft en aktiv roll i det hela. Finns dock inga egentliga bevis för att hon var närvarande dock. Men motiv har hon med ju.

Och de usla svaren HD ger i förhören under häktningen hösten -19 kan ju tolkas som att hon skyddar SD eller sig själv. Eller dem båda..
Jag tror HD fick veta av SD under mordnatten, eller tidig morgon. Mycket pekar på att hon vet eller var med. Jag tror dock inte att hon fick vara med för SD, det var för stor risk för honom.
Citera
2020-03-16, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Så har jag med tänkt. SD ber Lena att inte stänga helt när de går iväg. Säger säkert något i stil med ” lämna dörren på glänt så inte NN vaknar av att låset går igen”
Då är det lätt för honom att smita in efter han dödat Lena och rota runt och sno hennes mobil. Min spekulation.

Citat:
Ursprungligen postat av 7.2PaRichterskalan
Och ingen blod hittas I Lenas lya när SD rotar runt, men väl hemma hos SD börjar det droppa igen?
Inget blod i lenas kvart och inga blodspår i flykt från brottsplatsen heller.
Han måste först spola av sig allt blod som han skulle ha på sig och ändå så kliniskt runt hela flyktvägen?

Hållbar tankegång av Flixa81. Men hon skulle nog inte frivilligt gå så långt hemifrån med öppen dörr då barnet sov i huset. Tror inte så långt som till bullerplanket om jag "känner" henne rätt efter läsning av alla möjliga konversationer där det även talades om barnen.
Men kan ha skett som att SD sa att han stannar nära huset och vaktar medan Lena gör något med geocaching vid bullerplanket ...?
När han vet att hon är där rusar han efter?
Men alltså, han tar risken att bli sedd!
Därför kan man tro att de stämde träff vid bullerplanket och att han tog en tryggare väg.
.. Det har spekulerats om ifall han duschade hos HD efteråt som bor närmare än han gör.
Citera
2020-03-16, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moschata
Har för mig att hon gick därifrån tillsammans med någon som avslutade sitt arbete för dagen
men att det var kväll. Inte så sent som 23.33.
Hon hade cyklat tror jag, det regnade. Hon ringde nog hemifrån.

Nu pratar vi nog om olika dagar. Lördagen ringer hon ett kommunnummer mitt i natten och jag undrar vem som tog emot det samtalet, finns kanske i fup men jag har inte hittat det.
Citera
2020-03-16, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malin.Nilsson
Det du glömmer är att det i brottsmål rör sig om en sammantagen bevisning. Som utgår från individuella förutsättningar och situationer i ett specifikt individuellt fall. Det kan absolut bli tal om såväl hemfridsbrott som trakasserier som övriga kränkningsbrott om den som fotar en utifrån ens hus, när man är i sitt hems trygga vrå, också uttalat dödshot mot en. Särskilt om/när det finns tidigare historik av våldsamhet från "den fotande" gentemot "den avfotade".

Nej då, har inte glömt helhetsperspektivet! Här ville jag nu reda ut foto-begreppet bara.
Tänkte, en sak i taget.
Självklart bedöms helheten rättsligt och där ingår då fotografering som en del.
Citera
2020-03-16, 22:10
Medlem
Citat:
Låter rimligt i vart fall!
Jag menar, H*nna hade nog noll förtroende till SD då han ljugit om hans och LW:s relation 2 gånger.
Så enda sättet för SD att visa HD att han bara hade ögon för HD var att eliminera LW så det inte ens skulle vara en fysisk möjlighet att "återfalla" till LW.

HD vet/tror sig veta att SD eliminerade LW och det är därför HD är så omedgörlig i polisfören. Har du läst sammanställningen ang. HD:s (o)svar i utredningen? Finns i ett av mina inlägg 4-5 sidor bakåt. Det är 5 delar + Panzers förtydligande.

Hittar inte det inlägget från dig.
Citera
2020-03-16, 22:11
Medlem
Citat:
Jag har koncentrerat mig på andra delar i FUP:en (HD:s roll) som du kanske sett sammanställningen av.
Ska gå igenom mer protokoll när tillfälle ges.
Men är inte det korta hundsöket en av anledningarna till att P. Springare blev utbytt i utredningen?

Kan vara en anledning men jag tycker hela hundsöket luktar surt. Varför skulle en hundförare avbryta ståendes på en trottoar? Även om order om detta har kommit. Verkar mer logiskt att ta sig hela gatan ner och andra sidan upp vid ett avbrott. Försöker kolla på google hur långt men kan komma med hundra meter från LWs bostad. Men generellt är jag förvånad över att ett hundsök har gjorts i närområdet. Ett enda.
Citera
2020-03-16, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anniesbrev
Jag tror HD fick veta av SD under mordnatten, eller tidig morgon. Mycket pekar på att hon vet eller var med. Jag tror dock inte att hon fick vara med för SD, det var för stor risk för honom.
Sant. Hon är ju en skör natur och skulle kanske inte klara av att deltaga.

17 slag mot huvud och ansikte.
17 loggar som HD raderas ifrån av LW.
Det dryper av symbolik.
Citera
2020-03-16, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Något av det första en psykopat gör med en person de tänker de kan ha nytta av, är att lista ut vederbörandes svagheter och hemligheter, som psykopaten kan dra nytta av när det passar, hota till lydnad med att annars berätta för andra om. Sen slår fällan igen bakom offret.
^smack*
Ja, Kanske har SD såna hållhakar på JG?

Citat:
Värt att notera är också att polisen först upprepade gånger försökt få kontakt med SD för att beordra honom att inställa sig på polisstationen. SD hade dock inte svarat på polisens telefonsamtal, vidare hade han inte öppnat de (flertalet) gånger de åkt till SDs adress och arbetsplats för att söka honom. Detta pågick i mer än en dag. Efter att ha gjort allt ovanstående, och den misstänkte fortsatt gör sig icke anträffbar, så har polisen fog att misstänka att den misstänkte medvetet vill hålla sig undan. Då finns det underlag för att använda instatsstyrkan för ett gripande - den misstänkte har indikerat att han inte frivilligt kommer inställa sig och därmed finns en risk att han kommer obstruera eller ta till farliga medel vi gripandeförsök om polisen återigen kommer till hans hem. Ergo var insatsstyrkan motiverad i detta fall.

PS. Ombedes slippa svar såsom "Källa på det!?", "JAHA och vart i FUP har du läst detta!?". Jag har ett liv och läser FUP när jag hinner. Jag för absolut inte anteckningar när jag läser - det är jag inte skyldig NÅGON att göra. Ni får läsa FUP själva tills ni hittar underlaget till vad jag eller någon annan citerar från FUP. Om ni nu är så intresserade av fallet.

Jättebra, Malin, tack för upplysningarna. Samt att du förklarar för vissa som häckar här 24/7 att inte alla har så gott om tid som de själva kanske har .
Citera
2020-03-16, 22:14
Medlem
Citat:
Så som jag just skrev är det inte på något sätt legio att en person som dödshotat någon står och fotar in i den dödshotades bostad olovligen. Verkligen inte. Tack och lov permitterar inte lagen sådana inskränkningar.

Men du får inte glömma då, att det är ett citat från Fotosidan som jag kopierat av. Framgick inte det?
Detta är en fortsättning ... skrev i första omgången Fotosidan 2002 samt senare (lagändring)maj-2018
Knappast mina privata åsikter, det är inga åsikter alls utan bara vad lagen innehöll då och vad som ändrats i lagen, angående just fototagningar som ett i och för sig -fenomen.
Vi är nog så överens.
Hela situationen var ju betydligt mer komplicerad än handlade om fototagningar.
Det var ju dessutom väl känt att han fotade folk, det visste Lena.
Det ursäktar honom naturligtvis inte i sammanhanget -
Senast redigerad av Moschata 2020-03-16 kl. 22:21.
Citera
2020-03-16, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chica16
Hittar inte det inlägget från dig.
Aha..Skickar länken här!
(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)
Citera
2020-03-16, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
Har jag tolkat rätt: genomfördes endast ett hundsök i LWs omedelbara närhet? Trots att ärendet uppgraderades till människorov? Hittar en notering om att ett sök påbörjades ca 13.40 den 15 maj och var avslutat ca 14.15. Man sökte av bostaden och sen vägen till bilvägen och ca 100 m i vardera riktning längs bilvägen, utan att hunden markerar.

Jag vet att hundar diskuterades livligt i början av tråden och har för mig att det fanns mycket duktigt folk gällande detta. Vet ni om hundar kan missa spår av avliden med 50 meter på ett ungefär?

Det beror ju på vad hunden är tränad på och vad den jobbar på att söka efter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in