2020-03-16, 20:26
Medlem
Så som jag just skrev är det inte på något sätt legio att en person som dödshotat någon står och fotar in i den dödshotades bostad olovligen. Verkligen inte. Tack och lov permitterar inte lagen sådana inskränkningar.

Citat:
Ursprungligen postat av Moschata
Fortsättning:
Sedan tidigare är det ett hemfridsbrott att olovligen tränga sig in i någons trädgård eller på en gårdsplan. Men den nya lagen för kränkande fotografering gäller inte för dessa ytor. Jag begår förstås fortfarande ett brott om jag olovligen tränger mig in på någons tomt. Men om jag står utanför är det alltså tillåtet att fotografera en person som befinner sig i sin trädgård. För där får »man i allmänhet räkna med att andra iakttar en och också tåla att man blir fotograferad« som regeringen skriver i propositionen som ligger till grund för den nya lagen. Med andra ord är det bara kriminellt att i hemlighet fotografera personer som befinner sig inomhus i en bostad.

Hel sakligt är detta en ändring. Tidigare fick man fota in i andras hem oavsett.
Nu handlar det om att det är olagligt om personen som man fotar är OMEDVETEN om fotograferingen
och om KAMERAN HÅLLS DOLD.
Sedan tidigare är det ett hemfridsbrott att olovligen tränga sig in i någons trädgård eller på en gårdsplan. Men den nya lagen för kränkande fotografering gäller inte för dessa ytor. Jag begår förstås fortfarande ett brott om jag olovligen tränger mig in på någons tomt. Men om jag står utanför är det alltså tillåtet att fotografera en person som befinner sig i sin trädgård. För där får »man i allmänhet räkna med att andra iakttar en och också tåla att man blir fotograferad« som regeringen skriver i propositionen som ligger till grund för den nya lagen. Med andra ord är det bara kriminellt att i hemlighet fotografera personer som befinner sig inomhus i en bostad.

Det som är ändrat är
1) att man nu bara får fota om personen är medveten om det (det spelade tidigare ingen roll) ..
men för övrigt gäller samma omständigheter for fotografering - så jag tycker att fotoredaktörernas
svar är rätt.
En annan ändring är
2) att man nu FÅR fotografera in i andras TRÄDGÅRDAR även om de INTE är medvetna om
det, då man får räkna med att synas om man är UTOMHUS.

Vad innebär då att i hemlighet ta en bild?
Jo, på samma sätt som med olovlig avlyssning, som också finns med i brottsbalkens fjärde kapitel, ska utrustningen (i det här fallet kameran) hållas helt dold för den fotograferade eller att personen är totalt omedveten om att den för tillfället är i gång. Och på samma sätt som det är förbjudet att helt öppet rikta en avlyssningsapparat mot ett fönster om personen innanför inte är medveten om det, så är det även förbjudet att helt öppet fotografera någon som befinner sig inomhus i en bostad och som är helt omedveten om att han eller hon blir fotograferad. Hemlig fotografering innebär alltså att kameran är gömd på något sätt, eller att personen som blir fotograferad inte är medveten om att det tas bilder.
Därför är det med den nya lagen även kriminellt att fotografera någon som sover i en bostad, en båthytt eller i ett tält – för då är ju personen inte medveten om att en fotografering sker.

Om man har anledning att tro att den man fotograferar är eller kan vara medveten om att man fotar,
anses det inte bryta mot lagen, för det är inte "hemligt" då.

Kränker inte av misstag
Kränkande fotografering gäller som sagt bara då fotograferingen sker i hemlighet. Har jag fått personens samtycke att fotografera när han eller hon står i duschen så är det inte straffbart att ta bilder. Kränkande fotografering är också ett uppsåtligt brott som jag inte kan begå »av misstag«. För även om den fotograferade inte uppfattar en helt öppen fotografering trots att han eller hon har möjlighet till det – och jag som fotograf har haft all anledning att tro att personen borde ha uppfattat fotograferingen – så kan det inte anses att den sker i hemlighet. Till exempel om jag tar med mig kameran till en fest i någons bostad och fotograferar helt öppet så innebär inte det att jag bedriver kränkande fotografering, eftersom jag inte döljer min kamera. Men skulle jag däremot på festen hitta någon som sover och knäpper en bild av den personen – ja, då har jag troligen gjort något olagligt.

Till sist vad gäller allmänna platser så fungerar det något strängare nu.
Förut fick man fotografera en skola o även elever så länge man inte exponerade deras identitet.
Nu får man inte alls fota skolor utan lov.
Likaså köpcenter kunde man ohämmat gå omkring och fota i tidigare, inte nu.

Ja det blev långt det här, ville förtydliga för mig själv också.
Förmodligen var SD INTE KRIMINELL NÄR HAN GOTADE LENA eftersom han hade anledning antaga
att hon visste om det eller kunde veta om det, dvs om han inte GÖMDE SIN KAMERA för Lena.

Hon var ju medveten om det,men allra första gången han fotade henne i smyg ... frågan är då
om han gömde kameran / redskapet eller inte!!
Om han själv hukade bakom buskar står inget om som går att applicera på SD:s och Lenas situation.
Dessutom kunde det ha blivit svårt att bevisa.

Om SD haft kännedom om allt detta är det ingen konst att gå fri från anmälan och åtal.
Anmälde hon dett och det lades ner, kan jag tro att det berodde på att SD svarat sig med att
han inte gömde varken kameran eller sig själv ...

Hm, klurigt detta i praktiken.
Tycker det är bra att reglerna skärpts något.
Inte kul att bli fotad utan att veta om det!!

Tack för länk, frk Sverige.
Citera
2020-03-16, 20:27
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
Klart berättigade orosanmälningar när de har en pappa som misstänks för att ha bankat ihjäl en kvinna med 17 slag i huvudet och som varit beredd att döda sin familj. Vilket bekräftas av HD som led av psykos i ca 7 år och fortfarande medicinerar. Hon syns hellre välja cachingstatistiken före döttrarna som tillbringar den mesta tiden hos en mormor som inte minns när hon haft hand om dem. Stackars flickor!
Morföräldrarna gillar sin svärson och förefaller heller inte ha något emot ett giftermål i repris. Inget avståndstagande här inte, mordmisstänkt till trots. Däremot får jag uppfattningen att de fungerar som en trygghet för flickorna och det är det viktigaste.

Ja, bakgrunden till orosanmälningen var ju uppgiften om att makarna i samförstånd varit inne på att SD skulle göra sig av med sin familj. Han tolkar sin hustrus s k önskan bokstavligt och med samma typ av rigiditet som kan ses sätta in när han utsätts för stress.
Av FUP framgår att HDs psykiska status är av komplext slag; förutom ångestproblematiken verkar finnas djupt begravda känslomässiga trauman med i bilden.
En förklaring till LWs inställning och motvilja till HD kan ha att göra med känsliga detaljer kring HDs moderliga omsorger och känslomässiga kyla, som hon hade fått berättat för sig.

Man skulle nästan kunna tro att det existerar ett avvikande tankemönster gällande problemlösning hos bägge makar; när det känslomässiga trycket uppnår det ohanterliga, finns alltid en väg ut.
Citera
2020-03-16, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Om du står dold och fotograferar in i en bostad är det olagligt. Estetik har inget med det att göra. Står du öppet är det inte olagligt (men det kan vara ofredande - ett annat brott). Står du ute i mörkret och fotar in i en tänd lägenhet får man nog anse att du är dold.

Estetik kan ha med brott mot GDPR att göra där det finns ett undantag för konstnärlig verksamhet som täcker en hel del av den fotografering som görs.

Yes, det var det jag menade med estetik.
Det är då en fråga för hårklyverier vad som kan anses vara konstnärligt och inte.
De fotoredaktörer jag frågat menar i vilket fall att om man hävdar att det är i konstnärligt syfte
samt att man inte dolt kameran, är det fullt lagligt.

Liksom man faktiskt får fota folk på gatan även på nära håll. (Men numera inte skolor eller köpcentra.)
Där jämställd kameraögat med ett öga - det anses inte kränkande för andra att man tittar, har ögon.

Puh ja.
Tack för det, Reftraktor.
Citera
2020-03-16, 20:29
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Ja du lämnade öppet mål åt mej där, Att det är rätt GM finns det ingen tvekan på, Själva motivet tror jag som dej, Många bäckar små blev till slut Niagarafallen för SD och det var då säkringen rök för SD. Som jag ser det så hade SD två möjligheter att få slut på konflikten, Ett, Han tar exfru, barn och lämnar Örebro men då blir det att skaffa nya arbeten och skola vilket låter sej att göra utan större problem, Men då måste han erkänna både för sej själv och andra att han gick på ett nederlag av rang, Och jag ser inte på SD som en person som sticker svansen mellan benen och ger sej, Två, Han ser ingen annan utväg än att ta bort problemet i hans liv en gång för alla. I hans värld finns det inga garantier för att LW skulle ge upp bara för att dom byter stad. Jag tror inte att SD ser det här som ett överlagt brutalt mord på en tre barns mor utan jag tror att han ser det som den enda räddningen som fanns för han och hans familj. Det är vad jag tror.

Jepp, jag gillar att göra det lätt för människor i livet.

Hiding,s åtal blir fan lite bisarrt när man läser FUP, jag får känslan av att hon inte ens har läst sitt eget alster ibland, visst jag vet att hon har det men med det åtal och den motivbild hon har så vete fan om hon förstått sin egen FUP.

BO var inte alls på väg att lämna MGM, han blev fan inte av med det plåstret hur djävla illa han behandlade henne, ju sämre desto mer var BO på, fan helt otroligt att läsa.

Hade BO inte gett sig på MGK som var den enda ömma punkt som MGM hade så hade hon fortfarande levt.
Citera
2020-03-16, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malin.Nilsson
Så som jag just skrev är det inte på något sätt legio att en person som dödshotat någon står och fotar in i den dödshotades bostad olovligen. Verkligen inte. Tack och lov permitterar inte lagen sådana inskränkningar.

Allt ska kollas med lagen.
Vet faktiskt inte hur detta beaktas.
Det borde vara olovligt ja, i synnerhet som en del av hot!

Men är hoten bara en larvig jargong i en slags lek .. eller spel .. och fotografen inte döljer sin
kamera, vete katten hur lagen resonerar ...

Moraliskt är jag helt ense med dig.
(Har haft anledning gå igenom vad som allmänt gäller, därav engagemanget, men inte berörd av de nya ändringarna).
Citera
2020-03-16, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anniesbrev
Jag tittade ungefär samtidigt på samma och tog anteckningar.
AB 167, sid 74-77
Den som skickat står först.
Först massor varje dag sen
2018-05-10 kl. 22:05 HD-SJ
INGET förrän
2018-05-12 kl. 21:03 HD-SJ
Sen fortsätter det tätt igen. Träffades de den tiden där det är glapp?

Jag hoppar till kvällen 14/5, dagen för mordet:
2018-05-14 kl. 22.31 HD-SJ HDs sista fram till 2018-05-15 kl. 11.45

2018-05-14 kl. 22.31 SJ-HD
2018-05-14 kl. 22.38 SJ-HD
2018-05-15 kl. 05.12 SJ-HD
2018-05-15 kl. 06.41 SJ-HD
2018-05-15 kl. 08.43 SJ-HD
2018-05-15 kl. 10.22 SJ-HD
2018-05-15 kl. 11.45 HD-SJ

Varför svarar inte HD mellan 14/5 kl.22.31 - 15/5 kl.11.45 när de har hörts så ofta innan(och efter), även på morgnarna?

HD och SJ skulle väl vara i väg på nån geo-grej över helgen och skulle komma hem på söndagen.
Och så långt är det väl bra. SD och kompisen K*arin delade loppisbord på söndagen och visste inte att HD hade dessa planer och trodde att hon kanske jobbade. Detta var ändå en kompis som HD ventilerade mycket med den 15e, så jag vet inte... Men möjligt att de var i Norrköping då.

Men HD ska iaf ha pratat med S*illen på väg till jobbet den 15e. Det står i förhöret.

Bra att du rättade mig angående vem som kontaktat vem via Viber den förmiddagen!
Citera
2020-03-16, 20:34
Medlem
Blir rakt utsagt så jävla förbannad på er som tycker det här är ett fall av två personer som är extremt känslomässigt inadekvata, destruktiva och 'abusive' mot varandra. Sålänge bägge levde (och ej var mördade) var detta absolut fallet. Men nu har en i den extremdestruktiva tvåsamheten mördats brutalt, "i ursinne" som brottsplatsteknikerna skrev. Då är det inte längre frågan om två idioter som är extremt känslomässigt stympade och oerhört destruktiva mot varandra. I ett slag (eller skall jag skriva i SJUTTON slag) blev detta ett ärende där EN part i en extremt (EXTREMT) destruktiv relation från bägge sidor i ursinne MÖRDADE den andra destruktiva parten. Allt annat är irrelevant.
Citera
2020-03-16, 20:36
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anniesbrev
Jag tittade ungefär samtidigt på samma och tog anteckningar.
AB 167, sid 74-77
Den som skickat står först.
Först massor varje dag sen
2018-05-10 kl. 22:05 HD-SJ
INGET förrän
2018-05-12 kl. 21:03 HD-SJ
Sen fortsätter det tätt igen. Träffades de den tiden där det är glapp?

Jag hoppar till kvällen 14/5, dagen för mordet:
2018-05-14 kl. 22.31 HD-SJ HDs sista fram till 2018-05-15 kl. 11.45

2018-05-14 kl. 22.31 SJ-HD
2018-05-14 kl. 22.38 SJ-HD
2018-05-15 kl. 05.12 SJ-HD
2018-05-15 kl. 06.41 SJ-HD
2018-05-15 kl. 08.43 SJ-HD
2018-05-15 kl. 10.22 SJ-HD
2018-05-15 kl. 11.45 HD-SJ

Varför svarar inte HD mellan 14/5 kl.22.31 - 15/5 kl.11.45 när de har hörts så ofta innan(och efter), även på morgnarna?

Svar ja. De var tillsammans den helgen. Ett bra alibi om SD lyckats. Personligen tror jag bara han gjort en testrunda den kvällen. Kollade om polisen skulle komma.

Mycket intressant detta med HD 14/5 kl.22.31 - 15/5 till klockan 11.45. Varför svarade hon inte? Hade hon fullt upp? Att sova är inget alibi. Och man skulle kunna tro att det normala vore att hon packade halva natten?

Om hon nu inte var upptagen med att ta LW av daga ihop med SD? Hade barnen fått varsitt sömnpiller, kanske?

#TeamÅsaHiding lär nog ta reda på vilket förr eller senare...
Citera
2020-03-16, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moschata
Allt ska kollas med lagen.
Vet faktiskt inte hur detta beaktas.
Det borde vara olovligt ja, i synnerhet som en del av hot!

Men är hoten bara en larvig jargong i en slags lek .. eller spel .. och fotografen inte döljer sin
kamera, vete katten hur lagen resonerar ...

Moraliskt är jag helt ense med dig.
(Har haft anledning gå igenom vad som allmänt gäller, därav engagemanget, men inte berörd av de nya ändringarna).

Det är inte olagligt om det sker inom ramen för ett vanligt partjaffs eller groll eller allmänt dåligt beteende. Det är dock olagligt om parten som smger, stalkar och fotar uttalat dödshot mot den avfotade. Särskilt när det förekommer mer än en polisanmälan om våld från "fotografen" getemot den avfotade, särskilt i kombination med dokumenterade mordhot mot den som fotas utan samtycke.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
HD och SJ skulle väl vara i väg på nån geo-grej över helgen och skulle komma hem på söndagen.
Och så långt är det väl bra. SD och kompisen K*arin delade loppisbord på söndagen och visste inte att HD hade dessa planer och trodde att hon kanske jobbade. Detta var ändå en kompis som HD ventilerade mycket med den 15e, så jag vet inte... Men möjligt att de var i Norrköping då.

Men HD ska iaf ha pratat med S*illen på väg till jobbet den 15e. Det står i förhöret.

Bra att du rättade mig angående vem som kontaktat vem via Viber den förmiddagen!
Rättade jag dig? Det var inte meningen. 😆
Det fetade: Ok. Tack. Tänkte inte på det. Det är så mycket och så rörigt...
Citera
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kusinvitamin65
Sökhundar tränade på t ex blod skulle högst troligt markera i närtid efter avspolning. Jämför med liksökhundarna i båt i söket efter Kim Wall, även om det är olika hundar på respektive kategori av sökämne.

Tack kusinvitamin65 för informationen.
Citera
2020-03-16, 20:39
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malin.Nilsson
Värt att notera är också att polisen först upprepade gånger försökt få kontakt med SD för att beordra honom att inställa sig på polisstationen. SD hade dock inte svarat på polisens telefonsamtal, vidare hade han inte öppnat de (flertalet) gånger de åkt till SDs adress och arbetsplats för att söka honom. Detta pågick i mer än en dag. Efter att ha gjort allt ovanstående, och den misstänkte fortsatt gör sig icke anträffbar, så har polisen fog att misstänka att den misstänkte medvetet vill hålla sig undan. Då finns det underlag för att använda instatsstyrkan för ett gripande - den misstänkte har indikerat att han inte frivilligt kommer inställa sig och därmed finns en risk att han kommer obstruera eller ta till farliga medel vi gripandeförsök om polisen återigen kommer till hans hem. Ergo var insatsstyrkan motiverad i detta fall.

PS. Ombedes slippa svar såsom "Källa på det!?", "JAHA och vart i FUP har du läst detta!?". Jag har ett liv och läser FUP när jag hinner. Jag för absolut inte anteckningar när jag läser - det är jag inte skyldig NÅGON att göra. Ni får läsa FUP själva tills ni hittar underlaget till vad jag eller någon annan citerar från FUP. Om ni nu är så intresserade av fallet.

Låter intressant det du skriver, vilken Aktbilaga kan man läsa detta?

PS. Ombedes slippa svar såsom "Källa på det!?", "JAHA och vart i FUP har du läst detta!?". Jag har ett liv och läser FUP när jag hinner. Jag för absolut inte anteckningar när jag läser - det är jag inte skyldig NÅGON att göra. Ni får läsa FUP själva tills ni hittar underlaget till vad jag eller någon annan citerar från FUP. Om ni nu är så intresserade av fallet

Om du ska bli betrodd får du nog hänvisa till dina källor eller FUP

Du verkar vara intresserad av fallet, vilket trams du skriver
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in