2020-03-16, 15:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lifeabroad
Nej inte enbart, men det är överrepresenterade. Jämför med alla IT bolag med enbart tjänstemän med +40k i månaden.
It bolag som säljer sina tjänster till SAS Apollo scandic?
Citera
2020-03-16, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chran508
Jag vet många 90-talister med egna bostäder. Jag själv är en. Vi börjar närma oss 30 så det är ju inte jättekonstigt att äga sin egen bostad då. Är du född 99 så kan jag kanske förstå.
Helt irrelevant anekdot som svar till mitt inlägg. 90-talister har generellt (generella påståenden verkar vara ett främmande koncept för dig) haft betydligt svårare att etablera sig på bostadsmarknaden och äger bostäder i mycket lägre utsträckning än folk födda på 80-, 70 och 60-talen vid samma ålder. Och oavsett vilket, mitt svar var till någon lallare som hävdade att 90-talisterna skulle vara de stora förlorarna vid en bostadskrasch. Har du några relevanta invändningar till detta (alltså inte irrelevant svammel om din egen situation)?
Citera
2020-03-16, 16:59
Medlem
groovesnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Haha???

"Låginkomstagare" Säg det till att alla piloter som fick sparken på SAS i helgen. Detta är bara början.
Tror du verkligen att bara hotelreceptionister, servitörer, bartender, diskare och kockar inom servicyrken kommer få konken?
Haha
Noll fick sparken. Dom permitteras alt varslas.
Citera
2020-03-16, 17:16
Medlem
Spalkins avatar
Hela världen låter sedelpressarna gå 24/7 med krispaket hit och dit. Vad detta egentligen betyder är att valutorna blir sämre. Priserna kommer antagligen på sikt stiga och räntorna fortsatt låga. Bäst är att ha lån, snart kan du stryka lånet för att kronan är så värdelös.
Citera
2020-03-16, 17:38
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spalkin
Hela världen låter sedelpressarna gå 24/7 med krispaket hit och dit. Vad detta egentligen betyder är att valutorna blir sämre. Priserna kommer antagligen på sikt stiga och räntorna fortsatt låga. Bäst är att ha lån, snart kan du stryka lånet för att kronan är så värdelös.

Ligger mycket i det. Pengars värde urholkas konstant. Snart är snäckskal mer värda än Sek.
Citera
2020-03-16, 17:39
Medlem
Citat:

Tror du har rätt i detta.
Alldeles för många har redan ropat varg och med två relativt färska bopriskrasher i minnet så kommer man inte låta någon bobubbla brisera.
Istället kommer man trycka undan den med hjälp av inflation, på det sättet kan karucellen fortsätta.
Viktigt med ordval här också, inflation inte SCB:s KPI.
Citera
2020-03-16, 17:46
Medlem
Det kommer varslas rejält framöver, få kan känna sig trygga. Räntan ned i källaren nu igen, men folk får gå i massor vilket blir effekten av att hjulen stannar och efterfrågan går till bottennivå. Lägg där till att ingen vid sina sinnens fulla bruk köper en bostad i det här läget eller för den delen ens besöker visningarna. Ni får nog släppa taget nu, priskramare. Dags att fynda
Citera
2020-03-16, 17:56
Medlem
Spalkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensamkrigaren
Det kommer varslas rejält framöver, få kan känna sig trygga. Räntan ned i källaren nu igen, men folk får gå i massor vilket blir effekten av att hjulen stannar och efterfrågan går till bottennivå. Lägg där till att ingen vid sina sinnens fulla bruk köper en bostad i det här läget eller för den delen ens besöker visningarna. Ni får nog släppa taget nu, priskramare. Dags att fynda

Kort närtid är nog inte läge att sälja lägenheten, det stämmer nog..
Citera
2020-03-16, 17:58
Avslutad
Jag skulle inte alls bli förvånad om fastighetspriserna sjunker 50-70 %. När allt är över. Och alla ni som investerat på börserna. Gud hjälpe er.
Citera
2020-03-16, 18:00
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Nej, det blir självklart INGEN bostadskrasch nu heller! Var skulle folk bo? Tror ni bankerna skulle få lov att sparka ut folk i kylan under slika förutsättningar som nu råder? Vad skulle bankerna tjäna på att ha hundratusentals fastigheter som står tomma och suger pengar i uppvärmning och underhåll?

Tänk till lite innan ni spyr ur er absurditeter!
Citera
2020-03-16, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Därför att vi är mitt inne i ett paradigmskifte. Trenden att flytta från storstäderna har redan börjat, det finns det statistik på, och ännu vet vi inte vart coronakrisen leder oss. Men helt klart är i alla fall att bo tätt och i allt mer kriminaliserade storstäder inte kommer bli särskilt attraktivt i framtiden.
mmm men jag är byggnadsarbetare, inte akademisk och har ingen kunskap om något jag kan jobba med på distans via nätet samt äger inte en svindyr lägenhet i centrum som jag kan sälja för fem miljoner, köpa gård för 400 tusen. I norr bygger man inte om ofta eller i onödan... Folk sitter med pärlspont och plastmattor från sjuttiotalet och har inga planer alls på att göra någon renovering och vill man göra något så gör man det själv även om det blir lite så där halvdant. man lägger ner allt företagande i norr bit för bit... Det är ju en realitet.

Därmed så blir livet i landsbygd svårt på jobbfronten för en sån som mig. Jag är fast här.
Citera
2020-03-16, 18:08
Medlem
Citat:

Dock! hundra tusen var hundra tusen på nittitalet och hundra tusen är hundra tusen även i dag och hundra tusen lär ju vara värt en del om fem år också...

Tycker dock att det är mycket svårare att spara pengar i dag än det var på nittiotalet. Men ärligt jag vet inte riktigt hur man ska tänka om man har hundra tusen på banken i dag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in