2020-03-16, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gustavssons
90-talisterna har inte varit med då börsen kraschat utan har kunnat investera hela tiden och sett pengarna växa, de har sett det som riskfritt. Nu plötsligt står vi där med en krasch i vitögat och tror ni 90-talisterna har tagit höjd flr detta? Svaret är nej! Förmodligen kommer vi få se en hel del bostadsförsäljningar framöver, framförallt i de dyrare regionerna där många köpt och är maxbelånade. Många kommer ku måsta sälja då de inte har råd att bo flott längre.
Alltså va? 90-talister är generationen som bor i tredje hand och endast har tillfälliga, osäkra anställningar. Vi äger sannerligen inte några bostäder och kommer knappast höra till de stora förlorarna vid en eventuell bostadskrasch.

Är du en sådan som slentrianmässigt gnäller på oss, utan att gnället har någon slags verklighetsförankring?
Citera
2020-03-16, 10:35
Medlem
Etta.Places avatar
Nja, jag tror att marknaden kommer att sakta av under den värsta krisen. När den är över får man nog tyvärr vänta sig en ökning av dödsbon på marknaden ett tag, som kan sänka priserna något. Någon riktig krasch tror jag inte på, inte om siffrorna på hur många som dör stämmer. (Om många fler dör, så kommer det naturligtvis bli många lediga bostäder. Som under digerdöden där gårdarna stod tomma och folk lämnade skogsområdena och flyttade in i de fetaste gårdarna på den bördigaste jorden).
Citera
2020-03-16, 10:47
Medlem
Clawdices avatar
Precis som med alla andra "krascher" i ekonomin nu, så sker detta INTE p.g.a ett virus, utan på variabler inneboende i systemet. Alla har vetat att dessa saker skulle ske.
Citera
2020-03-16, 12:07
Medlem
Pojkekorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Såhär: på FB har man varnat för en bostadsbubbla/krasch i över tio år. Man har gapat om en systemkollaps, om gammelmedias död och till och med inbördeskrig. Så förmodligen finns det många här som tror på en bostadskrasch på grund av corona.

Vi har en börsnedgång i panikens spår. Den kommer att påverka priserna en aning. Sen är det business as usual.

Nu tror jag inte det kommer vara business as usual efter corona. Jag tror att de kommer påverka många branscher och få följdverkningar som är svåra att överblicka idag. Sen tror jag inte att bostadsindustrin kommer påverkas direkt mycket men möjligen indirekt pga eventuell massarbetslöshet.

Tror du inte t.ex att rörligheten kommer att ändras aningen efter Corona men ökad kontroll och tester vid internationella flygplatser? Liknande före och efter 9/11. Bättre pass med biometri och obligatorisk feberkontroll vid visiteringstationerna?

Jag tror det kommer vara en före och efter värld efter Corona så som världen inte är sig riktigt lik efter 9/11, Tjernobyl, Sovjetunionens fall eller Hiroshima/Nagasaki.
Citera
2020-03-16, 12:23
Medlem
kaminochos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dukethenuke
Tror folk att det kommer bli en bostadskrasch i och med Coronavågen som nu går?

Nej, Regimen kommer att accelerera invandringen för att fylla de tomma äldreboendena med pensionsräddarna.

Det kantrande och felkonstruerade Regalskeppet Vasa, förlåt, bostadsmarknaden ska med alla medel hållas flytande.

Hemnet är opium för det sovande folket.

Citera
2020-03-16, 13:20
Medlem
lifeabroads avatar
Bostadspriser påverkas av arbetslöshet och räntor. Förmodligen kommer vi få se en sänkning av styrräntan vilket håller priserna uppe. Arbetslösheten kommer öka men vilka varslas? Låginkomsttagare. Nog därför mäklare denna helgen så lika många besökare på visningarna som tidigare helger iår.

Nej, det kräver större påverkan på ekonomin än så för att rubba priserna.
Citera
2020-03-16, 13:43
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lifeabroad
Bostadspriser påverkas av arbetslöshet och räntor. Förmodligen kommer vi få se en sänkning av styrräntan vilket håller priserna uppe. Arbetslösheten kommer öka men vilka varslas? Låginkomsttagare. Nog därför mäklare denna helgen så lika många besökare på visningarna som tidigare helger iår.

Nej, det kräver större påverkan på ekonomin än så för att rubba priserna.

Haha???

"Låginkomstagare" Säg det till att alla piloter som fick sparken på SAS i helgen. Detta är bara början.
Tror du verkligen att bara hotelreceptionister, servitörer, bartender, diskare och kockar inom servicyrken kommer få konken?
Haha
Citera
2020-03-16, 13:54
Medlem
lifeabroads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Haha???

"Låginkomstagare" Säg det till att alla piloter som fick sparken på SAS i helgen. Detta är bara början.
Tror du verkligen att bara hotelreceptionister, servitörer, bartender, diskare och kockar inom servicyrken kommer få konken?
Haha

Nej inte enbart, men det är överrepresenterade. Jämför med alla IT bolag med enbart tjänstemän med +40k i månaden.
Citera
2020-03-16, 14:13
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lifeabroad
Nej inte enbart, men det är överrepresenterade. Jämför med alla IT bolag med enbart tjänstemän med +40k i månaden.

Vi kan räkna allihop med att vi förlorar jobben.
Citera
2020-03-16, 15:10
Medlem
Ja det tror i alla fall jag, jag skulle vänta med att köpa om det nu är det som gäller.
Är man rädd att man förlorar jobb och därmed inkomst och får problem med att betala lån så skulle jag nog.
Gjort följande hitta annat billigare boende hyra ut min lägenhet på typ 1,5 -2 år med en anpassad hyra och på så sätt klara av att betala lån och amorteringar och kan förhoppningsvis behålla min bostad.

Citat:
Citera
2020-03-16, 15:27
Medlem
chran508s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FritiofPiraten
Alltså va? 90-talister är generationen som bor i tredje hand och endast har tillfälliga, osäkra anställningar. Vi äger sannerligen inte några bostäder och kommer knappast höra till de stora förlorarna vid en eventuell bostadskrasch.

Är du en sådan som slentrianmässigt gnäller på oss, utan att gnället har någon slags verklighetsförankring?
Jag vet många 90-talister med egna bostäder. Jag själv är en. Vi börjar närma oss 30 så det är ju inte jättekonstigt att äga sin egen bostad då. Är du född 99 så kan jag kanske förstå.
Citera
2020-03-16, 15:28
Medlem
Hellioss avatar
Citat:
Hoppas det så alla utsugare får sitt karma. Jävla gamar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in