Citat:
Ursprungligen postat av
Dukethenuke
Tror folk att det kommer bli en bostadskrasch i och med Coronavågen som nu går?
Priserna på bostadsrätter har väl ungefär dubblerats på fem år. Och de ansågs dyra av många för fem år sedan. Villor och radhus likaså. Det är orimligt att en kartong från 70-talet på 110 kvm på ofri grund (när t.ex. kommunen äger tomten) för 5-10 miljoner. Helt enormt orimligt. Skulle man sälja radhuset i delar på Blocket så är det inte värt 50 000:-.
Alltså finns det mycket luft i bostadspriserna. I början av 1990-talet (1992-1994) rasade såväl bostadsrätter som villor och radhus med 30-60% på kort tid. Då var det en annan kris (bl.a. steg räntorna kraftigt). De som behövde flytta gjorde stora förluster. En bekant köpte t.ex. en bostadsrätt cirka 1991 för 650 000:- och sålde 1993 för cirka 275 000:-. Mer än en halvering. Idag går antagligen samma bostadsrätt för kanske 3 miljoner.
Det kommer rejäla sättningar då och då och det är då man skall passa på. Den enes död, den andres bröd.
Personligen tror jag att det inte är omöjligt med en halvering av bostadspriserna. Men de som har arbete och köpt sin bostad dyrt är säkert inte så sugna på att sälja. Allt beror på hur långvarig krisen blir och hur det går med arbetsmarknaden och ränteläget.
Om det går surt i månader kan staten börja öka penningmängden och därmed inflationen, varvid det finns risk att räntorna går upp. Om näringslivet samtidigt går knackigt lär inte lönerna kunna höjas lika mycket som i sådana fall inflation/räntor --> lägre bostadspriser.
En möjlig påverkansfaktor är hur hårt Corona slår mot befolkningen; hur många som dör. Om t.ex. en stor andel de äldre över 75 får Corona och många dör så lär det bli tusentals, kanske tiotusentals bostäder lediga. Detta kommer också pressa ned priserna.
Ovanstående är spekulationer som jag varken vet stämmer eller kommer att inträffa, men det är vad jag ser som en risk/möjlighet och själv agerar utifrån. Sedan får man se tiden an.