2020-03-16, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Estramus
Detta repeteras om och om igen av såna som dig. Jag personligen tror inte det är så illa.
Samtidigt, om så är fallet så borde du inte sitta här på Flashback och gnälla. Åk iväg till nåt ödehus i Norrland med en säck potatis och hoppas på några år till av pissigt liv.

Du blandar halvsanningar med rykten, typiskt skvallerkärringbeteende, sånt som ledde till att oskyldiga brändes som häxor en gång i tiden.

Ärligt talat nu. Vad du personligen tror är ju inte särskilt relevant eller hur? Sen är det ju förståeligt att dina inbyggda försvarsinstinkter inte vill att det ska vara så illa, men öppna ögonen, titta på situationen i övriga länder, läs rapporterna och fråga dig om Sverige kommer vara annorlunda. Italien och WHO går ju ut med tydliga budskap: Gör allt! Men här vill staten mjölka de sista skatteintäkterna innan man ändå tvingas stänga som alla andra.
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Centauri
Exakt,

Snart har vi ökat antal rån, ökat antal mord, våldtäkter, våldsbrott, depression, självmord och massarbetslöshet.

För att rädda multisjuka 85-åringar.

Jättesmart idé.

Har du fortfarande inte noterat att vi har industrisemester och sommarlov varje år.......
Citera
Medlem
Roskorss avatar
Jag tror att ryska agenter sprider panik i tråden. De vill att alla i Sverige ska få panik och därmed krascha vår ekonomi.
Citera
Medlem
Citat:
Sist vi hamnade i ekonomisk depression tog det 35 år innan börserna återhämtade sig.

Det ger dig en fingervisning om var vi är på väg om vi inte slutar få panik.

Vi måste öppna upp samhället igen för alla förutom gamla och sjuka som får isoleras.

Det ekonomiska utfallet pga nedstängning av samhället kommer att vara långt värre än vad detta jävla virus kan åstadkomma.
Det svenska samhället är väl öppnast i Europa? Andra har stängt nästan allt.
Så vi kommer alltså klara oss bäst i Europa! :-)
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
När det skrivs underliggande sjukdomar är det plural och liktydigt med multisjuk. Det är då flera olika sjukdomar exempelvis: svagt hjärta, nedsatt njurfunktion, svårare diabetes, kroniskt obstruktiv lungsjukdom, osteoporos, hypertoni. degenerativ ledsjukdom... med mera i en lång lista.

Det betyder definitivt att de inte har ett normalt fungerande liv. Det handlar om sköra äldre personer.

Min man är 42. Benmargscancer. Alla prover och funktioner pr dags datum är fina. Han är inte testad för corona, men han är en av dom som inte vill bli prioriterad om det blir kris i hälsvården i Norge. Och det börjar redan...
Citera
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Hur många har egentligen dött i denna virussmitta? Är det en apokalyps eller enkom en "vanlig" influensa? Känns egentligen inte som om "dödstalen" är något att skryta med... Italien står såklart ut, men de har en mycket ålderlig, familjär och "pussande" befolkning och kanske inte skall användas såsom måttstock.

Såå, vilka är siffrorna i nuläget och hur många plägar dö i säsongsinfluensan/år?
Citera
Medlem
Marcens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnold15
Precis.

Företag och individer är extremt finansiellt känsliga just nu.
Hänger samman med högsta överbelåningen någonsin.

Vi kommer få se mänskliga tragedier utan dess like.

Tippar på att fler tar självmord i Sverige som följd av ekonomiska kraschen än som dör av Corona.

Självmord är åtminstone ett eget val.
Citera
Medlem
Arnold15s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korvknarkaren
Och ni idioter tror att det blir bättre ekonomiskt när man låter viruset spridas och liken staplas på varandra runt om i landet. Ja, det kommer bli extremt svårt ekonomiskt framöver, och än värre ju längre man väntar med hårda åtgärder. Att behandla det som vi befinner oss i krig kan dessutom skapa en del arbetstillfällen genom mobilisering av samhället, och man kan då förminska den ekonomiska krisen, även fast den kommer vara kännbar många år framöver.

Men om vi fortsätter med er plan, så tycker jag som sagt att vi kan injicera er med viruset. Go flockimmunitet!

Du är felinformerad.
Corona är ofarligt för hälsosamma unga och friska personer.

Farligt för 85-åriga multisjuka.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korvknarkaren
Ska vi uppnå flockimmunitet så är det ju jättebra om vi injicerar de som är för det med viruset!

Det är väl inte mer än rättvist än att de som är jättesäkra på att det fungerar tar risken också?

Eller är ni hycklande små äckel?

Bra förslag. Själv avstår jag.
Tror mer på att vi skulle använda oss av Kinas metod.
Citera
Medlem
Citat:
Exakt,

Att folk inte kan tänka i flera steg.

Steg 1: Tegnells vision uppfylls med 200.000-400.000 samtidigt smittade och 10.000-20.000 som behöver vård.

Steg 2: Snegla på Danmark som vid det laget lär ha vidtagit åtgärder tills spridningen mer eller mindre upphört.

Steg 3: Krav på att införa samma åtgärder som Danmark fast 3 månader senare.
Citera
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Exakt. Jag tycker rapporteringen kring dödsfallen är väldigt vag. Jag skulle vilja ha mer detaljer.

De håller hårt på patientsekretessen säger dom. Om det är så eller för att mörka så mycket som möjligt vet vi inte. Jag tror dock det senare man kan berätta detaljerat utan att nämna namn eller ort.
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Och barnen kan inte föra med sig smitta, menar du?
Och än mindre bli sjuka?

Tycker du att äldre och de med underliggande sjukdomar ska rensas ut?

Barn smittar inte vuxna och yterst, ytterst få barn blir svårt sjuka i covid-19. Inget barn under 9 år har dött ännu, och det efter mer ön 170 000 fall!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in