2020-03-16, 12:32
Medlem
StJeromes avatar
Hur gamla är de nya döda?
Citera
2020-03-16, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arnold15
Flockimmunitet kommer inte att offra några produktiva unga människor.

Men här inne har folk panik och vill att vi stänger ner hela samhället med miljoner arbetslösa bara i Sverige
Det kommer bli arbetstillfällen när detta lagt sig.
Citera
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trogskalle
Var inne och kikade på flygradar.se
Precis lika mycket flyg som vanligt som flyger mellan alla möjliga destinationer. Så några stängda gränser verkar det ju inte finnas.

Jag ser det kanske mycket trafik i luften är vi utsatta för flygbolagens fräcka försök att få statliga pengar?
Citera
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Jaha, men vad är äldre? 60+? 80+?
Och VAD är underliggande sjukdomar?

En sak är om man är har obotlig cancer, en annan om man står på två blodtryckstabletter och lever ett friskt liv.

Jag tror inte man ska låta sig fintas till att tro att "underliggande sjukdomar" per definition betyder att man har ett icke-fungerande liv. En underliggande sjukdom kan ju faktiskt vara precis vad som helst.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Centauri
Unga och FRISKA har i princip 0 % risk att dö.

Om en person under 60 år dör så har de underliggande sjukdom alternativt rökare (rökare har 14ggr högre risk att dö) och/eller fet.

Jag kan tänka mig att unga kan dö av andra skäl och andra sjukdommar under coronautbrottet. pga brist på vård och vårdplatser. Speciellt tufft för de som t.ex har cancer eller kommer upptäcka att de har cancer de närmaste månaderna.
Citera
Medlem
Centauris avatar
Citat:

Men här inne har folk panik och vill att vi stänger ner hela samhället med miljoner arbetslösa bara i Sverige

Exakt,

Snart har vi ökat antal rån, ökat antal mord, våldtäkter, våldsbrott, depression, självmord och massarbetslöshet.

För att rädda multisjuka 85-åringar.

Jättesmart idé.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roskors
Var och en får tycka och tänka fritt men vad har mest trovärdighet? En studie publicerad i en ansedd vetenskaplig tidsskrift, gjord av utbildade forskare, eller lösa rykten på twitter som sprids av folk som sett någon som hört något av en som har en kompis som faktiskt sett att miljoner dör i drivor någonstans?

Jag är fortfarande optimistisk vad gäller corona i Sverige. Historiskt sett har vi klarat oss från det värsta tänkbara under liknande förhållanden. Vi har 6 dödsfall och över 1000 smittade. Men jag är inte korkad. Jag inser ju självklart att Sverige tillsammans med resten av världen står inför det absolut största hotet mot folkhälsan på 100 år. Även om antalet döda här förhoppningsvis och troligtvis blir betydligt lägre än i exempelvis Italien så kommer vår sjukvård att belastas mycket hårt. Situationen är ILLA SOM DEN ÄR, och behöver inte förstoras upp och virusets faror ej bör ej överdrivas. Allt har precis börjat och det finns inte ens toalettpapper att köpa längre. Man får nöja sig med ett paket blöjor. Hur tror du det kommer att bli om vi fortsätter att skrämma upp varandra? Vi behöver hålla huvudet kallt nu och faktagranska all information noggrant, samt så bör vi vara kritiska mot allt vi hör från tvivelaktiga källor just nu.

Italien har betydligt fler intensivvårdplatser per capita än Sverige och går fullständigt på knäna.. Jag vill inte ens veta hur det ser ut i Sverige om tre veckor.. Förhoppningsvis har vi fått tillräckligt försprång mot Italien men jag är orolig att det inte räcker.. Skolor måste stängas snart om inte sjukvården ska bli totalt överbelastad och då kommer dödligheten bli betydligt mer än 1%.
Citera
2020-03-16, 12:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback100
På fonus kanske...
Citera
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Estramus
Plattskallar som du borde fatta att detta inte passerar utan förluster, Tegnell eller ej... Det skulle vara sjukt underhållande att se dig köra showen istället.

Tegnell har rent krasst inga verktyg i sin låda. O de resurser samhället har haft har varit för små.

Detta i kombination med missbedömningar, dålig transparens samt mediokert informationsarbete, har bidragit än mer till rådande o uppkommande krissituation.

Det han har kvar är att göra som i andra länder. Dra i bromsen, något han bara kan göra en gång. Vilket kräver tajming. För tidigt ingen större effekt. För sent o det blir kaos, död o depression.
Citera
Medlem
Centauris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback100

Det kan ta 30 år innan samhället återhämtar sig om man låter det gå för långt.

Vi förstör för flera generationer framåt. Allt för att rädda multisjuka 85-åringar.
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Frankrikes hälsominister uppger att antalet smittade fördubblas var tredje dag.

Det går undan som fan när det fått fäste.

I Danmark gick det ännu snabbare Där 10 dubblades antalet fall på fyra dagar
Citera
Medlem
Citat:

För det första har du ingen aning om vilka det kommer offra. Du gissar bara.

För det andra så är ditt argument idiotiskt även om det är sant.

Så vi bryr oss enbart om de unga produktiva?

Om man nu ska uppnå "flockimmunitet" så ser jag det bara som rättvist om man tar förespråkarna som dig själv, och injicerar er med viruset medans ni får isolera er själva tills ni är friska. Om inte, varför inte? Påbörja en kampanj för det! Var en hjälte!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in