2020-03-16, 12:37
Medlem
Roskorss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklass
Italien har betydligt fler intensivvårdplatser per capita än Sverige och går fullständigt på knäna.. Jag vill inte ens veta hur det ser ut i Sverige om tre veckor.. Förhoppningsvis har vi fått tillräckligt försprång mot Italien men jag är orolig att det inte räcker.. Skolor måste stängas snart om inte sjukvården ska bli totalt överbelastad och då kommer dödligheten bli betydligt mer än 1%.

Jag tror att du gör det vanliga misstaget här i tråden när du verkar utgå från att dödligheten skulle mångdubblas eller "bli betydligt fler än 1%". Du överskattar intensivvårdens effektivitet. Typ det enda man kan göra är att hjälpa till lite med andning via en respirator. Blir man kritiskt sjuk i detta så är det en väldigt stor risk att man dör, även med intensivvårdsinsatser. Så med kollapsad sjukvård skulle dödligheten bara öka lite grann, inte särskilt mycket.
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklass
Italien har betydligt fler intensivvårdplatser per capita än Sverige och går fullständigt på knäna.. Jag vill inte ens veta hur det ser ut i Sverige om tre veckor.. Förhoppningsvis har vi fått tillräckligt försprång mot Italien men jag är orolig att det inte räcker.. Skolor måste stängas snart om inte sjukvården ska bli totalt överbelastad och då kommer dödligheten bli betydligt mer än 1%.

Det finns fortfarande inget som helst skäl att stänga skolorna. Det är inte så att iva-avdelningarna fyllt av sjuka barn, tvärtom skulle jag säga. De som blir svårt sjuka i covid-19 är äldre och de med underliggande sjukdomar.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Och VAD är underliggande sjukdomar?

En sak är om man är har obotlig cancer, en annan om man står på två blodtryckstabletter och lever ett friskt liv.

Jag tror inte man ska låta sig fintas till att tro att "underliggande sjukdomar" per definition betyder att man har ett icke-fungerande liv. En underliggande sjukdom kan ju faktiskt vara precis vad som helst.
Exakt. Jag tycker rapporteringen kring dödsfallen är väldigt vag. Jag skulle vilja ha mer detaljer.
Citera
Medlem
Ska vi uppnå flockimmunitet så är det ju jättebra om vi injicerar de som är för det med viruset!

Det är väl inte mer än rättvist än att de som är jättesäkra på att det fungerar tar risken också?

Eller är ni hycklande små äckel?
Citera
2020-03-16, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skunken666
Det vore intressant med en källa på det du säger...
Du har nämligen FEL!
I Frankrike just nu:

"300 personer vårdas på intensivvårdsavdelning för viruset, och över hälften av dessa 300 är under 60-årsåldern, enligt Salomon.
Sammanlagt har Frankrike 5 300 bekräftade fall av coronavirus, och 127 dödsfall, enligt WHO."

Dessutom så finns det okända långtidsverkningar att oroa sig för:

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.02.12.20022418v1

Men gå du gärna ut och bli smittad, bara du stannar hemma sedan!

Listan till Darwin Award 2020 kommer att bli den längsta i historien!

Du är först i kön. Vart i ditt inlägg redogör du för vad de 300 du refererar till har för tidigare hälsostatus? Jag gissar att hela Frankrike kan ha minst 300 invånare under 60 år med svag hälsa pga andra sjukdomar?
Citera
2020-03-16, 12:39
Medlem
Arnold15s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Centauri
Det kan ta 30 år innan samhället återhämtar sig om man låter det gå för långt.

Vi förstör för flera generationer framåt. Allt för att rädda multisjuka 85-åringar.

Precis.

Företag och individer är extremt finansiellt känsliga just nu.
Hänger samman med högsta överbelåningen någonsin.

Vi kommer få se mänskliga tragedier utan dess like.

Tippar på att fler tar självmord i Sverige som följd av ekonomiska kraschen än som dör av Corona.
Citera
Medlem
Tzatzikins avatar
[quote=noidea2k8|70736871]
Citat:
Ursprungligen postat av Tzatzikin
Mina händer är spruckna av allt tvättande. Hoppas få tips på lämplig handkräm på pressträffen. [/QUOTE Har samma problem som dig, köpte en tub fenuril, fungerar utmärkt.

Gillar en norsk kräm/salva från apoteket, funkar väldigt bra.
Citera
Medlem
Jag har dyktuber och dykaggregat tankat med syrgas-fattigmans respirator.
Citera
2020-03-16, 12:40
Medlem
BonerBatmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbacksuger4
Jaa du vad tror du? Du är tyvärr i högriskgrupp. Följ amerikanska myndigheter och stanna hemma!
Ja det är svårt då det inte finns någon data hur vi påverkas i detta. Läser jag rekommendationer står det "det finns inte tillräckligt mycket information" osv. Försökt få kontakt med min läkare men kommer inte fram. Tror inte han har mycket att komma med heller då det inte finns någon information. Är relativt ung så jag har iaf det på min sida. Ska nog iaf undvika från att medicinera mig tills man vet mer.
Citera
Medlem
Tzatzikins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucianus
Cetaphil t:ex är bra, ex:vis deras handkräm (bäst) eller fuktkräm

https://www.apoteket.se/produkt/cetaphil-protect-hand-cream-50-ml-310656/
https://www.apoteket.se/produkt/cetaphil-moisturizing-lotion-500-ml-flaska-306308/

Tack för tipset!
Citera
Medlem
gubbroras avatar
Det är lite skoj att läsa alla stollar som tror att det går att isolera utbrottet. Naturligtvis fungerar det inte att sätta hela eller ännu värre delar av Sverige i någon karantän.

Det kommer att vara ett mycket stort antal människor som inte går att sätta i karantän. Hela sjukvården inklusive en del administratörer städare etc, Matbutiker är så vitt jag vet öppna i de länder där man infört karantän. För att det ska finnas något att köpa måste leveranser ske till butikerna, livsmedelsindustrin måste producera bönder måste producera etc. Polis tull gränskontroll måste upprätthållas. Det finns mängder med verksamheter som måste pågå även om en karantän införs.

Sedan kommer frågan hur länge karantänen ska pågå en vecka, en månad ett kvartal ? Vad händer sedan om större delen av befolkningen inte haft Corona så är sannolikheten stor att dom kommer att drabbas när karantänen upphör då Coronan kommer att finnas kvar på olika håll i världen vilket medför att vi förr eller senare kommer att få en ny epidemi.

Ytterligare en konsekvens av en karantän är att mängder med småföretag kommer att gå i konkurs eftersom dom inte kommer att få några kunder. Det kommer att skapa en ny arbetslöshet när butiker restauranger caféer etc får lägga ner.

Vidare är det roligt att många är så anala att dom tror på uppgifterna om hur många som drabbats av viruset och gör olika beräkningar om hur sjukvården drabbas och hur många som kommer att dö.

Sanningen är att ingen vet hur många som drabbats av Coronan. Många har inte haft några symptom andra har uppfatta det som en förkylning vissa har upptäckts ann några har fått vård på sjukhus. Men ingen vet hur många som drabbats totalt.

En viss vägledning kan man få om man ser till antalet döda då rimligen antalet döda i viss mån borde stå i proportion till antalet smittade. Om man bara har en handfull smittade blir det dock osäkert. Om man jämför Frankrike och Tyskland så har Tyskland ca 6 200 smittade och 13 döda Frankrike har 5 400 smittade och 127 döda. Det finns ingen anledning att tro att fransk sjukvård är så mycket sämre eller att fransmän är så mycket klenare än tyskar. Den troligaste förklaringen är att smittan är betydligt mer spridd i Frankrike.

Sammanfattningsvis så tror jag att smittskyddsmyndigheten gör en korrekt bedömning det är upp till oss själva att visa gott omdöme och minska vår egen riskexponering för såväl vår egen skull som för landets men att fortsätta leva så normalt vi bara kan och ge fan i att bunkra toalettpapper
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Centauri
Det kan ta 30 år innan samhället återhämtar sig om man låter det gå för långt.

Vi förstör för flera generationer framåt. Allt för att rädda multisjuka 85-åringar.
Du får gärna utveckla dina 30 år. Europa kommer att snart återgå till normaltillstånd.
Om Spanien kväver smittan, och Sverige kör med herd immunity, innebär det att inga spaniorer kommer kunna åka till Sverige (för att sen återvända till Spanien) innan vi faktiskt uppnåt herd immunity? För annars tar de med sig smittan hem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in