2020-03-16, 11:26
Medlem
Skillys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hayouel
Eller hur? Vi har inte en aning om man blir immun eller inte. Känns därför som en galen strategi att satsa på ”flockimmunitet”.

Med "vi" utgår jag från att du menar dig själv. Det finns folk som vet. Och kan det där med immunologi.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hayouel
Har du en källa på att man blir det?

"Visa din först, så visar jag min efter?"

Har läst på forumet sedan tråden startades och har bitit mig i läppen för att hålla mig undan, men när innehållet tillslut landat på 90% människor som läser exempelvis Aftonbladets rubriker och tar till sig det som komplett sanning så blir det för mycket.

Aftonbladet senaste:
* Brittiska planen: Låt miljontals bli coronasmittade * (undertext: Kritiken: 500.000 kan dö)
- Artikel placerad under -
* Hyllas av Tegnell: Dit vi ska komma - Kommer inte få kontroll *

Ifall ni vid detta exempel inte förstår hur vinkling, placering av innehåll och liknande påverkar hur läsare tolkar rubriker så bör ni få en grundkurs i källkritik och journalistik. Många idag orkar inte ens läsa innehåll utan rubrikerna är de som delas på sociala medier och skapar ramaskri *VILKA IDIOTER SOM VILL ATT 500.000 SKA DÖ*.

Har sett enorma mängder med printscreens på information skrivet i vanliga anteckningar på sina iPhones - innehållande felstavad paniktext med fakta som spridits i folkmun på tipshörnan hos OKQ8 - som sedan laddats upp på Facebook och fått spridning där.

Alla idag har i princip tillgång till internet, vem som helst kan publicera saker, vem som helst kan spela in saker och ladda upp - det är en annan tid gentemot förut. Allting är tillgängligt, det finns människor som blir väldigt psykiskt påverkade av domedagsprofetior eftersom vi nog är många som antingen är i riskgrupper eller har nära vänner eller familj som har bakomliggande sjukdomar. Det är vårt ansvar att inte sprida saker vi inte kan bekräfta.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
England är ett land som hanterar viruset precis som oss. De kanske ligger nån vecka före bara.

De testar bara de som ligger på sjukhus, de stänger inget. De säger till de som är sjuka att vara hemma men deras vänner och släktingar som man bor ihop med kan röra sig fritt i samhället. Vi kan nog använda England som en mall på hur vi kommer få det i den här takten.

Per capita har dom bara en femtedel så många case, så jag skulle nog säga att dom ligger efter oss, inte före.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ignoramibus
Självklart blir man immun mot den typen av corona. Om den muterar väsentligen däremot.

Och det är helt efterblivet att vara rädd.

FRISKA, HÄLSOSAMMA MÄNNISKOR <60 år DÖR INTE.

Det är du som är efterbliven. Tror du jag vill förlora mina föräldrar, min sambos föräldrar? Du kanske är en empatistörtd idiot, men såna finns det ju tretton på dussinet. Sociopater utan någon som helst empati. Jag är väl för i helvete inte rädd för min egen del, det vore ju barockt att tro det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Martlet
All forskning och personliga erfarenheyer från både de Kinesiska men framförallt de Italienska läkare talar för det!

Vassegod: https://www.itv.com/news/2020-03-11/italy-doctors-coronavirus-covid-19-quarantine-milan-health/

Återigen, titta på vad forskningen påvisar. En artikel påvisar inget. Vad säger att något av detta är sant ens? Du vet om att journalister intervjuar sig själva? Har du inte lärt dig källkritik i skolan?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Ja vad händer i Österrike?
Det är stor smittspridning i Österrike, du får inte samlas 5 personer.
Citera
2020-03-16, 11:27
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Vi behöver göra allt för att minska takten på spridningen så att sjukvården hinner rädda så många som möjligt. Ca 15% av de som smittas kräver sjukhusvård (siffror från Stor Brittaniens forskare).
Förutom det behöver vi göra allt vi
kan för att inte smitta riskgrupperna.

Men om jag som frisk relativ ung person hellre vill ha viruset nu än senare då det blir bättre väder och sommar då? Det är väl lika bra för de som kan att få skiten överstökat så fort som möjligt i så fall? Alla unga borde sträva efter att få det avklarat inom närmaste veckorna så gå till ett bibliotek och slicka på ett tangentbord eller skärm till en publik dator. Sen om ett par veckor är allt som vanligt igen när du haft dina lindriga förkylningssymtom.

Sånt där funkar inte annat än i teorin för en aspie eller autist.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
England är ett land som hanterar viruset precis som oss. De kanske ligger nån vecka före bara.

De testar bara de som ligger på sjukhus, de stänger inget. De säger till de som är sjuka att vara hemma men deras vänner och släktingar som man bor ihop med kan röra sig fritt i samhället. Vi kan nog använda England som en mall på hur vi kommer få det i den här takten.

Den största skillnaden är att Sverige haft hyfsad smittspårning, otillräcklig, men hyfsad.
England verkar däremot ha nära noll koll, de borde kanske ha 10.000 diagnositserade vid detta laget för att vara jämförbara.

De flesta diagnostiserad tror jag är betydligt mer måna om att hålla sig undan än en icke-diagnostiserad, vilket kan få ner smittspridningen.

England verkra ju dessutom importera smittan okontrollerat från Frankrike, i Sverige har nog importen nästan avstannat.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Estramus
I såna fall är det jävligt fetkört min gode Watson. Du är väl inte så jävla dum att du tror att det går att få bort smittan från populationen om så är fallet?
För att upprepa, om så är fallet så kan vi lika gärna lägga ner och hoppas på att en rimlig andel av befolkningen överlever ändå.
Jag vet inte om det vettigaste i såna fall också är att avrätta konstaterat smittade. I Kina har du exempelvis enligt worldometers närmare 66 000 personer som knatar omkring och tror att dom är återhämtade.
Om du tittar på antalet smittade så är det en väldigt liten del av befolkningen ännu.
Så en annan strategi är att isolera bort viruset.
Det är inte lätt men att säga att det inte finns andra vägar är inte sant.
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Det är stor smittspridning i Österrike, du får inte samlas 5 personer.

Jo det vet jag, men jag menade smittsituationen.
Citera
2020-03-16, 11:28
Medlem
severustheemperors avatar
För de som missat det så har en artikel publicerats i LANCET

Real estimates of mortality following COVID-19 infection

https://www.thelancet.com/journals/laninf/article/PIIS1473-3099(20)30195-X/fulltext
Citera
2020-03-16, 11:28
Medlem
EulersIdentitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeatriceCenci
Kina mörkar ingenting om viruset. De har tvärtom varnat andra länder och bett oss ta till kraftåtgärder mot viruset. Sluta sprid desinformation, ditt pucko.

Kina bokstavligen arresterade personer som varnade om viruset i december. Jag försöker inte försvara Sveriges handlande som verkligen kan kritiseras, men vad får dig att suga av Kina så hårt? Dum i huvudet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in