Citat:
Ursprungligen postat av
hayouel
Har du en källa på att man blir det?
"Visa din först, så visar jag min efter?"
Har läst på forumet sedan tråden startades och har bitit mig i läppen för att hålla mig undan, men när innehållet tillslut landat på 90% människor som läser exempelvis Aftonbladets rubriker och tar till sig det som komplett sanning så blir det för mycket.
Aftonbladet senaste:
* Brittiska planen: Låt miljontals bli coronasmittade *
(undertext: Kritiken: 500.000 kan dö)
- Artikel placerad under -
* Hyllas av Tegnell: Dit vi ska komma - Kommer inte få kontroll *
Ifall ni vid detta exempel inte förstår hur vinkling, placering av innehåll och liknande påverkar hur läsare tolkar rubriker så bör ni få en grundkurs i källkritik och journalistik. Många idag orkar inte ens läsa innehåll utan rubrikerna är de som delas på sociala medier och skapar ramaskr
i *VILKA IDIOTER SOM VILL ATT 500.000 SKA DÖ*.
Har sett enorma mängder med printscreens på information skrivet i vanliga anteckningar på sina iPhones - innehållande felstavad paniktext med fakta som spridits i folkmun på tipshörnan hos OKQ8 - som sedan laddats upp på Facebook och fått spridning där.
Alla idag har i princip tillgång till internet, vem som helst kan publicera saker, vem som helst kan spela in saker och ladda upp - det är en annan tid gentemot förut. Allting är tillgängligt, det finns människor som blir väldigt psykiskt påverkade av domedagsprofetior eftersom vi nog är många som antingen är i riskgrupper eller har nära vänner eller familj som har bakomliggande sjukdomar. Det är vårt ansvar att inte sprida saker vi inte kan bekräfta.