2020-03-16, 13:33
Medlem
SirPryces avatar
https://www.msn.com/sv-se/nyheter/inrikes/sverige-saknar-lager-f%C3%B6r-en-l%C3%A4ngre-kris/ar-BB1188UB?

GUDS DÖD !!! Hur kunde det bli så här ? Hoppas att det finns ett särskilt hett ställe i Helvetet för de makthavare/politiker, vilka är ansvariga för detta kriminella kaos. Måtte det bli räfst och rättarting när detta väl är över ! Hur fan kan man ge 40 miljarder i bistånd till diverse skitländer, men inte ens täcka Sveriges mest basala behov ? Satans ,evigt förbannade EU-muppar , som bringat vårt land i fördärv !
Senast redigerad av SirPryce 2020-03-16 kl. 13:57.
Citera
2020-03-16, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Finland har ännu inte stängt. Kl 16 är presskonferensen.
Hämeen Sanomat: Finland stänger skolorna tillsvidare
https://svenska.yle.fi/artikel/2020/03/16/hameen-sanomat-finland-stanger-skolorna-tillsvidare
Citera
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Sverige måste vara ett fattigt land, alla andra länder kan stänga skolor (senast Finland) och restaunger, butiker osv men i Sverige går inte det enligt regeringen för då brakar ekonomin samman.
Vart går alla skattepengar??

Tror snarare det handlar om att hålla ungdomsgängen borta från gator och torg så länge som möjligt.. Stänger man skolorna lär det bli betydligt farligare för folk att gå ut och handla.

Föräldrar kommer inte hålla sina barn inne i lägenheter och hus..glöm det..
Citera
Medlem
d01shs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Sverige måste vara ett fattigt land, alla andra länder kan stänga skolor (senast Finland) och restaunger, flyg, butiker osv men i Sverige går inte det enligt regeringen för då brakar ekonomin samman.
Vart går alla skattepengar??
Klart vi KAN stänga ner skolorna. Men det kommer bli väldigt många inom vården och många andra som kommer behöva vara hemma med sina barn, så det ger ju konsekvenser. Jag säger inte att det är fel att stänga skolorna, bara att det inte är utan konsekvenser.
Senast redigerad av d01sh 2020-03-16 kl. 13:36.
Citera
Medlem
Någon som vet varför inte rektorer stänger sina skolor? Rädda för kritik från FHM?

"Regeringen öppnar upp för att skolorna själva ska kunna stänga ner sin verksamhet, men beslutet måste tas i samråd med en smittskyddsläkare, säger skolverkets generaldirektör."
Citera
2020-03-16, 13:35
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
I många länder kommer kvinnorna i kapp, men i Italien och Kina är det nog så att männen röker mer.

Med risk för att bli utsKälld, så tror jag att kvinnor är bättre på att tvätta händerna efter toalettbesök. Ja, det finns absolut undantag bland kvinnorna som en del säkert kommer berätta. I alla fall ju högre upp i åldrarna man kommer finns det brister på det området.

Det där med handhygien är ett sorgligt kapitel. Jag hyrde en gång i tiden ett rum i en offentlig byggnad i Österrike. De flesta som hade ett rum där, var kockelever som gick på Berufschule, och bodde i det lilla samhället endast under praktikperioderna på stadens "fina" restaurang.

Vi delade kök, toalett och badrum. Jag slutade mycket snart att använda köket dock, och köpte bara sådan mat som jag kunde äta ensam i mitt rum, utan att tillaga den. När jag upptäckte att kockeleverna - både killar och tjejer - gick direkt från toaletten till köket och rotade i kylskåpet. Det fanns ingen vattenkran inne på toaletten, och de tvättade inte händerna först i köket heller...

Jag behöver kanske inte säga, att jag aldrig åt på den "fina" restaurangen heller, i de perioder då praktikanterna arbetade där...
Citera
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Intressant statistik från Italien.
Någon som vet varför äldre dör i högre utsträckning? Alltså jag förstår ju de som är typ 75-100 år, där kan ju kroppen ha blivit försvagad. Men de flesta i 60-65 årsåldern är ju tämligen ok kroppsligt nu för tiden ju..
https://www.epicentro.iss.it/coronavirus/bollettino/Infografica_14marzo%20ITA.pdf

Det kan också vara så enkelt att de dör tidigare i sjukdomsförloppet. Yngre kanske klarar några veckor till innan också de drunknar i sitt eget slem.
Vem vet idag?
Sjukdomen är ny och de som med bestämdhet vet hur den uppför sig ljuger. Antingen medvetet eller omedvetet.
Citera
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Snart är det bara Sverige kvar i Norden som har skolor och dagis öppna.

Tegnell vi ha skolor och dagis öppna. Han vill uppnå flockimmunitet och bästa sättet att smitta ned en stor andel av befolkningen är genom förskola och skola. Han vet detta givetvis.

Det finns många studier om att det är bästa sättet. Förskola och skola är smitthärdar och vill man nu snabbt smitta ned befolkningen måste givetvis förskola och skola stå öppna. I triage-tält ska man sedan sortera folket och välja ut vilka som ska få leva samt vilka som ska dö.
Citera
2020-03-16, 13:36
Medlem
Ratis avatar
"Tre maskerade män stormade i torsdags akutmottagningen på Herlev-sjukhuset, strax utanför Köpenhamn i Danmark, för att stjäla handsprit och munskydd, rapporterar Ekstrabladet."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset
Citera
Medlem
SneakyBeakys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
Fick just en redogörelse från en granne som var på provtagning.
För att summera, gissningsvis 1h jobb för ett arbetslag á 5 personer och fult ombyte av skyddskläder
och 6h väntan i bil för att komma in för test.

Testet visade sig vara negativt så hon klarade sig.. så bortslöad tid av kritisk personal.

Den syd-koreanska modellen med drive in stationer och svar på sms känns som nått sverige borde åka och studera.
Är provtagningen långsam så är inte lösningen att sluta göra tester utan effektivisera.
Sydkorea lyckas ju nu ge svar inom 6 timmar huruvida det är positivt eller inte.
Man kan om man vill. Tegnell & FHM vill inte.
Citera
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Ja är ju vidrigare att inte kunna andas i + 20 grader än + 5-10. Så usch.

Det blir tältläger i Tarfalla eller någon annan fjälldal där man kan svalka sig i det iskalla jökelvattnet.
Citera
Medlem
jadrapatrissors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omtanke
Hur kommer du fram till den teorin, att det ska mutera till något mycket svagare? Det kan ju mutera åt vilket håll som helst och för närvarande är det nästintill perfekt. Lång inkubationstid, smittar möjligtvis redan under inkubationstiden, smittar starkt under sjukdomstiden och ruskigt dödligt utan sjukvård. Vänta bara när viruset får fäste ordentligt i Afrika...

Exakt vi vet inte hur framtiden kan se ut, se bara på hur spanska influensan utvecklades, den kom i 3 vågor, den första var inte lika farlig och vad jag har för mig för det fler äldre som dog. Men den andra vågen var oerhört dödlig och kom först över ett halvt år senare efter den första vågen har haft sin spridning och man nog trodde sig att allt nu var över. Den andra vågen spreds som en svallvåg över världen ännu en gång men som nu var mycket dödligare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in