2020-03-16, 07:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regicide86
Allvarligt talat. Kollade på agenda igår, det funkar ju inte. De har ingen jävla aning, kan vi göra något? Jag vet ex två nedlagda stora byggnader/gamla sjukhus i närområdet. Dessa skulle lätt inhysa 1000 personer. Har Sverige även brist på syrgas? Någon som vet? Vem som helst skulle kunna putsa upp de fallfärdiga byggnaderna på två veckor och sätta i ordning rum så det skulle gå att bedriva icke super kritisk akutvård i. Det skulle lämna plats för sjukhus för de som har behov av respirator osv. Kan snälla, SNÄLLA, Sverige för en gång skull bara lämna den jävla byråkratin åt sidan och bara fixa fysiska platser istället för att stå och ursäkta situationen...
Syrgas har vi väl inhemsk produktion av?

Som jag trodde. I Rotebro:
https://www.nyteknik.se/digitalisering/syrgas-blir-lakemedel-i-sverige-6461696
Senast redigerad av NurseRatched 2020-03-16 kl. 07:02.
Citera
Medlem
Citat:
Allvarligt talat. Kollade på agenda igår, det funkar ju inte. De har ingen jävla aning, kan vi göra något? Jag vet ex två nedlagda stora byggnader/gamla sjukhus i närområdet. Dessa skulle lätt inhysa 1000 personer. Har Sverige även brist på syrgas? Någon som vet? Vem som helst skulle kunna putsa upp de fallfärdiga byggnaderna på två veckor och sätta i ordning rum så det skulle gå att bedriva icke super kritisk akutvård i. Det skulle lämna plats för sjukhus för de som har behov av respirator osv. Kan snälla, SNÄLLA, Sverige för en gång skull bara lämna den jävla byråkratin åt sidan och bara fixa fysiska platser istället för att stå och ursäkta situationen...

Precis! I kristider gör man vad som krävs (förutom i Sverige). Det finns oerhörda resurser bara man slopar all byråkrati. Allt kan inte stötas och blötas i oändlighet, det har vi inte tid med nu.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vedträ
Bra inlägg. Så trött på skriksvensson som går upp i taket och ropar om sina "självklara lösningar" och krav på omedelbart avsked av FHMs ledning.

Detta är en film gjord i UK och det verkar vara där som denna strategi har utvecklats. Anders Tegnell är utbildad i UK.
Jag tror personligen inte alls att det är en bra taktik att vänta med detta virus därför att det inte beter sig som vanliga virus. Videon visar en väldigt förenklad bild där man har ett jämnt flöde av patienter som passerar genom vården och blir friska eller dör. Men när det gäller detta coronavirus så är spridningstakten högre än normalt och man kanske aldrig blir helt frisk. Kanske blir man inte immun. Vi vet väldigt lite ännu. Men inget med detta virus verkar följa det normala mönstret som till exempel influensa. Det finns också en annan mycket viktig aspekt och det är att sjukvårdens materiel tar slut, så efter ett tag finns det i princip ingen vård att få. Då kollapsar strategin fullständigt.

Med detta virus finns bara en strategi som kan fungera och det är totalt krig. Viruset måste stoppas med alla medel, så som man har gjort i Kina. Ju tidigare man sätter in insatserna desto bättre. Sjukvården måste till varje pris skyddas så att de får så få patienter som möjligt att ta hand om.
Citera
2020-03-16, 07:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Syrgas har vi väl inhemsk produktion av?

Har faktiskt ingen aning... men om någon vet hur man skulle kunna gå vidare så.. kanske ska ringa Bert Karlsson. Han brukar vara ganska handlingskraftig 🤓
Citera
2020-03-16, 07:03
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AleksejRomanov
Precis! I kristider gör man vad som krävs (förutom i Sverige). Det finns oerhörda resurser bara man slopar all byråkrati. Allt kan inte stötas och blötas i oändlighet, det har vi inte tid med nu.

Så, vad är det som krävs?
Citera
Medlem
Citat:
Har faktiskt ingen aning... men om någon vet hur man skulle kunna gå vidare så.. kanske ska ringa Bert Karlsson. Han brukar vara ganska handlingskraftig 🤓
kolla min edit. B K har säkert en fot inne . . .
Citera
Medlem
Oddsarens avatar
Vad tror ni chansen är att skolorna stängs i Stockholm denna vecka? Eller är det helt uteslutet?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Metoden nu kallas självisolering och försiktighet och bygger på att medborgare tar ansvar och utför detta.

Dessvärre är det svårt då det fortfarande kommer personer som inte förstått hur en sjukdom fungerar eller sprids och säger att "var är alla döda? ni har fel era idioter" innan ens uppförsbacken börjat.
Och eftersom vi har i stort sett noll metrik så är detta bara galet.

Men jag tror det är väldigt sannolikt att det kommer införas karantäner och avstängningar av verksamheter när och om det börjar eskalera, och inget tyder på att det inte kommer göra det i dags läget, tvärtom är det fullständigt bäddat för katastrof eftersom vi inte har ett skit förberett för ett katastrofläge.

Nu är bara frågan om man litar på chaufförerna av dagens samhälle eller om man väljer och i den mån man kan försöka förbättra oddsen för sig själv.

Ja, fast som sagt, inget talas om karantäner nu och jag tycker man borde vara mer transparant från regeringens sida att det finns på bordet. Finns inga garantier att vi kommer köra karantän ens om det kommer se ut som i Italien. Jag börjar mer och mer tro att strategin nu är en fullständig slakt fram till juli/augusti och tro att sen blir allt bra när alla varit sjuka. Talas inget i Sverige om att även friska kan dö, om permanenta skador på lungor m.m., återinsjuknande, Folk kommer gå under i jämställdhetens namn. Gränserna mot Sverige stängda åtminstone 1 år framåt.

Kina och delar av Italien som gick in först in i karantän öppnar upp och går vidare. Kommer vi kunna det tror ni?
Citera
2020-03-16, 07:04
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Jag fick en liten klump i magen igår, när jag läste en artikel (i AB?) om en ägare av en Beijer-butik som rensade sitt lager på engångshandskar och munskydd och skänkte till Västerås sjukhus - personalen typ grät av tacksamhet..

Orkar snart inte bli arg, känner mig nästan gråtfärdig. Vad är det för regering vi har de har haft flera månader på sig att planera, öva och säkra tillgången av skyddskläder samt köpa in respiratorer. De visste att det skulle sprida sig även till Sverige.
De står och ljuger svenska folket rakt i ansiktet när de säger att vi har en god beredskap i landet.

Jag förstår att de inte ville berätta vilken beredskap Sverige hade eftersom den inte fanns alls.
Nu precis i början av utbrottet med bara ett fåtal egentligen som behöver IVA har det redan kraschat, personalen har inte tillräckligt med skyddsmaterial.
Regering och berörda myndigheter har möte om den etiska biten hur prioriteringarna skall vara när det behövs

Jag kan ta att de ljuger om andra saker inför ett val men att blåljuga för oss inför en pandemi där våra och våra närståendes liv står på spel, genom sina lögner och flathet kommer de att ha många människors liv på sina samveten.
Citera
2020-03-16, 07:04
Medlem
Syrgas är nog minsta problemet att få fram.
Citera
2020-03-16, 07:05
Medlem
Hamsterbolls avatar
Över hälften av coronapatienterna på Frankrikes intensivvårdsavdelningar är under 60 år enligt landets hälsoministerium. 29 nya dödsfall rapporterades i Frankrike under söndagen vilket förde den totala dödssiffran till 127. Över 5 400 personer har smittats.

-Expressen

Det är ju skrämmande.
Citera
2020-03-16, 07:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Så, vad är det som krävs?

Det vet vi nog inte riktigt förrän det smäller till, mer än att det rör sig om lokaler och utrustning. Men det är viktigt att vi är beredda att göra vad som krävs om det behövs och att det finns en någorlunda planering.

Sen kanske det inte blir som i Italien men risken är väl stor att detta kommer att belasta vården hårt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in