2020-03-16, 02:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patch1
Bara för att alla kan drabbas betyder inte att det inte finns särskilt utsatta grupper. Visst man bör ta det säkra före det osäkra, men är man ung, frisk med ett bra immunförsvar bör risken vara låg. Men det verkar ju inte vara någon garanti.

Nej, men det finns risken att det muterar till något som gör att alla hamnar i riskgruppen.

Det var redan känt vid utbrottet i Kina att det fanns en S och L mutation av dom och den senare är den man är mest rädd för.

Och det största problemet med mutationerna är att det kan vara så att du blir infekterad av en typ och kroppen producerar antikroppar och blir immun mot denna så kan antikropparna vara specifika för just denna mutation så du kan få en ny infektion av den andra typen.

Det är en av anledningarna som länder är superparanoida just nu för om det händer vill du inte ha gränserna öppna till det land som det inträffar i.
Citera
2020-03-16, 02:35
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wkblade
Nej men bara för att den perfekta lösningen inte finns så måste man ju inte välja en så genomruttet dålig som den Tengil & Co (inkl. du) föreslår. Jag påstod inte att alla kommer följa reglerna. Men du förstår väl ändå att markant fler skulle stanna hemma om de visste att de hade Corona och inte bara en liten förkylning?

Nej, det är vad du tror, det finns inga evidens för att så skulle vara fallet, vi vet att folk som borde stanna hemma inte gör det, även konstaterat smittade.

Dessutom ser du på det här utanför kontexten, flera åtgärder har vidtagits för att sänka R värdet, sammankomster, propåer om hygien, avstånd, socialt umgänge etc. Åtgärder som troligen sammantaget ger en effekt, spelar ingen roll om det läcker lite här och där, det är summan som sannolikt ger önskad effekt.
Citera
2020-03-16, 02:36
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag säger skit i ekonomin, den kommer att återhämta sig. I ditt scenario har vi massdöd och ett fruktansvärt lidande, något vi aldrig kommer att hämta oss ifrån. Den politiska kartan kommer att ritas om fullständigt, den sittande regeringen är ett minne blott. Är du Dr. Mengele?

Nej, jag förespråkar inte en riv av plåstret lösning.
Citera
2020-03-16, 02:36
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBuster
När jag läser här, Svensk media och Social media så verkar ni ha en liten skev bild av vad som händer. Andra regeringar gör mycket, men samtidigt så sluter invånarna upp också.

Tex så har Barcelona krävt invetering av all privat sjukvårdspersonal och papprena skall vara på bordet inom 48H
Samtidgt har de kinesiska nagelsalongerna donerat Alcogel, masker och engångsförkläden till staden för att dela ut till sjukhusen.

Jag kan verkligen inte se någpt liknande hända i sverige

Jag tänker främst på Sverige och UK, fast nu har UK ändrat kurs, under galgen.
Citera
2020-03-16, 02:37
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Nej, jag förespråkar inte en riv av plåstret lösning.

Vilken är din lösning då?
Citera
2020-03-16, 02:38
Medlem
Max3xs avatar
Postar denna igen, bra läsning för er som inte förstår vad medicinsk prioritering innebär vid en katastrof. Det är dödsdomar som skall förkunnas. Läkarna efterfrågar nu en direkt skriftlig order från socialstyrelsen (kallas riktlinjer för att förvirra), så de själva inte blir syndabockar i det rättsliga efterspelet.

https://www.friatider.se/regeringen-lanserar-riktlinjer-vilka-som-ska-lamnas-att-do
Citera
2020-03-16, 02:39
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Jag tänker främst på Sverige och UK, fast nu har UK ändrat kurs, under galgen.
Ok, tror du att Sverige hade klarat undantagstillstånd vilket det faktiskt är i Spanien och inte karantän som Svensk media kallar det?
Citera
2020-03-16, 02:40
Medlem
-GGs avatar
Citat:
Jag säger skit i ekonomin, den kommer att återhämta sig. I ditt scenario har vi massdöd och ett fruktansvärt lidande, något vi aldrig kommer att hämta oss ifrån. Den politiska kartan kommer att ritas om fullständigt, den sittande regeringen är ett minne blott. Är du Dr. Mengele?

Men du måste förstå, att de politiskt korrekta fitt-svenskarna måste ju konsumera och ha stora bolån och oja sig kring antirasism och mer massinvandring. Då kan åldringar och andra gärna få dö, så vi kan återgå till "väsentligheter".

Givetvis har du helt rätt. Ekonomin är skit samma i ett läge som detta. Att få en sämre standard ett litet tag är inget högt pris att betala.

Dock hoppas jag att PK och övriga psykopater far all helvetets väg oavsett vad som sker. Infantila, fördummande kukhuvuden.
Citera
2020-03-16, 02:41
Medlem
En sak som förundrat mig är variansen i symptom givet respiratorklassificeringen. Min bästa lekmansgissning varför symptomen skiljer sig åt trots att det är ett respiratorvirus är:

I fallen där viruset misslyckas med sin fullt utvecklade plan så ger immunförsvarets aktivering ut residualer i from av förkylning, värk, feber medan där viruset lyckats, då framträder respiratoriska symptom. Precis som du får träningsvärk av... träning.

[BI enlighet med ovanståendeanalys[/b] ska inte individer med potenta immunförsvar uppleva luftvägssymptom i samband med COVID-19. I enlighet med detta är folk i kritiska tillstånd just i i behov av respirator, vilket vi upptäckt är vad som skett.

Sådan som jag, som aldrig fått feber i vuxen ålder, får väl några andra residualer istället. Så det varierar helt klart.
Citera
2020-03-16, 02:42
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Det tror jag också. Om regeringen hade visat beslutsamhet i dessa svåra tider så hade den svenska delen av befolkningen lytt order. Men nu velar de fram och tillbaka och det går absolut inte hem. Folk är ju tyvärr får som vill bli ledda. Det är bara att läsa på om Machiavellis teorier. Nu lever folk precis som vanligt i någon form av förnekelse. Jag önskar Kungen kunde visa kuk och träda in som statschef, beordra full mobilisering av militären och utlysa nationellt nödläge i Sverige, samtidigt som Hesa Fredrik ljuder - då jävlar hade folk vaknat ur sin dvala. Sen kan vi skicka sjuklövern, feminismen, hbtq och genus till soptippen! Sen startar vi om och bygger ett nytt bättre Sverige!

Precis fan!

Jag är stundstals så innerligt trött på svenska folket, än idag säger dom men tegnell sa ju ditt och datt, dom kollar enbart på svenska medier och tror på allt vad som sägs där.. Medans jag sitter där kokandes inombords, försöker förklara saker och ting men det går inte i deras lilla vänsterblivna hjärna tills dom får uppleva det själv.
Citera
2020-03-16, 02:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CurbinDill
Kör vi ordlekar nu också?

Poängen av det jag skrev är att viruset kommer sannolikt från naturen. Det har spekulerats mycket i att det är skapat i ett laboratorium. Både Kina själva, USA och även Ryssarna har implicerats. Men ingen av dessa idéer härstammar från etablerad forskning. Världsledande forskare anser att viruset kommer från naturen så den bästa slutsatsen vi kan dra är att viruset kommer från just naturen.

En intressant liknelse jag hört dock är om Isbergssalladen. Den kommer också från naturen. Men den är samtidigt väldigt modifierad utav människan. Likadant skulle kunna gälla för ett virus.

Jag har dock hört resonemang som fullständigt utesluter att viruset skulle vara skapat i ett laboratorium. Detta argument kom från en seriös, etablerad forskare men jag har inte lagt detaljerna på minnet.
Bl.a Michael Osterholm har gått igenom det i Joe Rogans program (18:00)

https://youtu.be/E3URhJx0NSw

Inlägg om laboratorier och biologiska vapen på vift hör hemma i konspirationsforumet, är min bestämda uppfattning.
Citera
2020-03-16, 02:44
Medlem
NormanRosemonts avatar
Det här med flockimmunitet är inte så dumt om man tänker efter, det gör oss chansen att i framtiden slippa undan en andra och tredje våg av viruset och kan där med låta samhället återhämta sig snabbare än omvärlden, precis som Sverige drog nytta av att inte vara sönderbombat efter ww2.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in