2020-03-15, 20:51
Medlem
Karembeus avatar
Hur är det möjligt att det fortfarande dyker upp personer som jämför covid-19 med influensa? Då har man verkligen inte hängt med den senaste veckan.

Årets influensasäsong har legat bakom 240 dödsfall i Italien. Bara idag skördade covid-19 368 liv i Italien. Dessutom 1700 i critical condition och en exponentiell ökning av både smittade och framförallt döda.

Källa på 240 dödsfall i Italien i säsongsinfluensan: https://www.thelocal.it/20200123/flu-outbreak-in-italy-half-a-million-people-struck-down-in-a-week
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Efternamn08
Pratade med en vän på Facebook som är läkare och som sa att hen undrar vad myndigheterna vet som man inte berättar. Allt är så konstigt så hen. Folk kommer in och är riktigt riktigt sjuka på sjukhuset. Hen rekommenderade mig att köpa en egen respirator för hemmabruk på resmed. Så det håller jag på att titta eftee eller en ventilator. Hen sa att en sådan kan gå på runt 15-20 000kr.

Gå och lägg dig hen!
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drullknull
Globalt är det säkerligen i partiet med en influensa. Italienarna däremot kan ha förvärrat situationen med sämre vårdkvalité som följd, vilket gett negativa återverkningar i mortaliteten.
Siffrorna är inte anmärkningsvärda egentligen, däremot hastigheten på spridningen.

Jag hoppas på en grundlig undersökning när det blåst över, jag blir inte förvånad om det visar sig att smittade från kina flyg jorden runt redan i november/december 2019.

Luftrörskatarr, händer tusentals varje år, inget att vara rädd för.
Jag är vare sig rädd för corona eller luftrörskatarr, min chef vill inte ha mig drällande runt med min hosta.

Kan hålla med dig om att det är hastigheten som förmodligen är det värsta i det här fallet.
Sprids över hela jorden snabbt och effektivt.
Vanliga influensor tar ungefär livet utav sexhundratusen människor om året.
Vi får se vad coronan kräver efter att allt är över.
Är den så farlig bör det ju dö fler än så. En och en halvmiljon minst.
Annars förstår jag inte den enorma paniken.
Kanske allt trotts allt handlar om de ekonomiska förlusterna för alla " godsherrar"
Fram med vaccin fort som fan kosta vad det kosta vill bara vi får behålla våra pengar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ferhatinho1
Det är vad jag propagerar för i den här tråden.

Förlåt.
Trodde det var du som skrev det initiala som jag svarade på.
Bra att du propagerar för det!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anenome
Det är uppenbart att Sverige redan har 1-1.5 promille smittade. Offciella siffror är värdelösa vid det här laget när vi bara testar de som ligger på sjukhus och som har COVID-19-symptom.

Jag förstår att Danmark stängde gränsen eftersom svenska siffror inte längre ger någon verklig bild av hur utbredd sjukdomen är i Sverige längre...
Vad gäller testning har ju våra grannländer liknande strategier.

Är det något land i Europa som testar alla med symtom?
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salty-sailor
om han säger samma sak som myndigheterna så är det väl knappast ett högertrolls-rant, alternativt att myndigheter högertrollar

Que? Gå tillbaka och läs vad han skriver så slipper du komma med "Godda`yxskaft"-inlägg.
Citera
2020-03-15, 20:52
Medlem
fluffypuffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konfucius2
De gissar!

Följande står i en artikel:

Men flera folkhälsoexperter anser att säsongsinfluensan inte tas på tillräckligt allvar, och även om det är svårt att säkert veta hur många offer den skördar varje år, så uppskattas antalet som dör vara betydligt över 300 000 personer globalt.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1637&artikel=6997515

märkväl de skriver: Uppskattas... de har egentligen ingen riktig koll utan de drar till med siffror som de tror är rimliga.

Och du menar alltså att de således är orimliga?
Ungefär lika rimliga som siffrorna kring fisen i rymden a.k.a "covid19"

Ta av dig foliehatten och kom in i verkligheten.
Citera
Medlem
JohnnyGenzales avatar
Jag tror man mår bäst av att utgå från att Italien har uppåt 1 miljon smittade vid det här laget, såvida man inte är väldigt sugen på att utgå från att dödligheten är på 10-15 % och hoppas på att jorden går under.

Såvida inte viruset muterat annorlunda i Italien bör Sydkoreas statistiska underlag kunna vara ett underlag för att vägleda. De påstås ha testat 200 000 personer och konstaterat 80 döda på 8000 smittade. Det ger en dödlighet på 1% ungefär. Använd den siffran och Italiens smittade är snarare 200 000 eller mycket mer. Det bor väl typ 12 miljoner endast i Lombardiet, om smittar funnits i dessa områden utan att någon varit medveten om det eller tänkt sig för alls är det ganska rimligt att extremt många smittats då inga försiktighetsåtgärder tagits.
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konfucius2
De gissar!

Följande står i en artikel:

Men flera folkhälsoexperter anser att säsongsinfluensan inte tas på tillräckligt allvar, och även om det är svårt att säkert veta hur många offer den skördar varje år, så uppskattas antalet som dör vara betydligt över 300 000 personer globalt.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1637&artikel=6997515

märkväl de skriver: Uppskattas... de har egentligen ingen riktig koll utan de drar till med siffror som de tror är rimliga.

De har bra uppfattning om detta. FHM sammanfattar värje år statistik över säsongsinfluensan. De siffror som nämns ligger i underkant. Säsongsinfluensan är mycket värre än många i denna tråd vill förstå. Om fler hade varit mer aktsamma skulle väldigt många äldre sluppit dö i den.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Men sluta nu varenda media har rapporterat om de medborgarjournalisterna som plötsligt bara försvunnit, tror det är 4 st nu.

Aldrig hört talas om.
Citera
2020-03-15, 20:53
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Lugnare än vanligt på akuten. Bra Sverige. 👏🏼 Håll er hemma så mycket som möjligt så ska detta gå bra. Vid symtom, sjukskrivning på dirren.

https://www.expressen.se/tv/nyheter/coronaviruset/just-nu-ar-det-lugnare-an-vanligt-pa-akuten/

Det beror nog på att de flesta tror att det är meningslöst att åka dit. Om man ringer 1177 så är det i princip 1177 personer före i kön, så då kan man misstänka att akuten är otillgänglig den också. Det är en dålig tid att bli sjuk nu i något farligare än det aktuella viruset.
Citera
2020-03-15, 20:53
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Hur kunde de ha då många testkit? Tillverkas de i landet? I så fall kan man inte jämföra deras taktik.
Företag i Sydkorea började massproducera. Vi har säkert företag i Sverige som kan göra liknande. Om staten vill köpa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in