2020-03-16, 01:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av testocyp
Anser inte att någon bevisbördan ligger hos mig, du har fri tillgång till Internet och det jag hade kunnat visa dig kommer du avfärda men eftersom att du intresserar dig i frågan så faller det sig självklart att du kommer gräva i detta utan min hjälp.

Du bör ange källa iallafall

Första gången nån blev smittad av covid-19 var i november och det verkar ju som en hel del blivit friska från det sen dess och inte insjuknat igen.

Men eftersom det inte kommer finnas nån data innan många har levt ett helt liv och inte blivit smittad av covid-19 igen så just nu kan man inte säkert säga att det ger ett livslångt skydd.

det är därför man vill läsa källan så det inte bara är ett missförstånd av någon som fortsätter att spridas om och om igen.
Citera
2020-03-16, 01:59
Medlem
NormanRosemonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det vet du inte, det här viruset är väldigt speciellt. Jag förstår inte varför du envisas med att vara så tvärsäker? Försiktighetsprincipen måste gälla!

Tvärsäker? Vad i det jag skrev tyder på att jag är tvärsäker? Jag skrev "chans", inte "hugget i sten".
Citera
2020-03-16, 01:59
Medlem
Max3xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NormanRosemont
Och av olika skäl är det alltid större chans att en mutation leder till lägre dödlighet än högre dödlighet, eftersom ett mindre dödligt virus har lättare att sprida sig.

Spridningen har att göra med inkubationstiden inte dödligheten. Ett virus som dödar snabbt har svårt att sprida sig pga av att människan som fått det inte förflyttar sig.
Citera
2020-03-16, 02:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CurbinDill
SARS har läckt ett par gånger från ett BSL-3 labb i Beijing. Men konsensus verkar vara att det är mycket osannolikt att coronaviruset inte härstammar från naturen.
Kan du skriva det där på svenska utan osannolikt och inte?
Citera
2020-03-16, 02:01
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ignoramibus
Men det stämmer för i helvete. Varför är du så envist dum?

Källa på det? Det känns som du har en agenda likt Tegnell. Förresten så skippar UK sin "herd immunity" strategi nu. Kina och Italien samt WHO protesterar mot den och menar på att det är fel taktik - jag litar mer på dem än Tegnell.

https://www.vox.com/world/2020/3/15/21180414/coronavirus-uk-herd-immunity-vallance-johnson
Citat:
The UK backs away from “herd immunity” coronavirus proposal amid blowback
The UK’s chief science adviser suggested allowing the coronavirus to spread to build immunity. Government ministers said they’ll promote self-isolation instead.
Citera
2020-03-16, 02:01
Medlem
NormanRosemonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Det är klart de har. Men vad har det för betydelse? Om en sjukdom är död finns ingen marknad- inget användningsområde för en slut produkt, dvs meningslöst att lägga mer energi på.

Användbarheten för SARS, MERS osv för att ta fram ett vaccin för något som man för närvarande inte vet hur det ser ut i genomet är ju som att polisen skulle hänga upp en fantombild med två ögon och be polisen träna sig känna igen nästa brottsling.

Samtidigt har de vetat att den här typen av virus är ett möjligt framtida (nu mera nutida) hot. Men jag är inte förvånad, mänskligheten är itne speciellt smart när det kommer till kritan. Bättre att spara pengar än att forska på något som kan välta civilisationen.
Citera
2020-03-16, 02:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det här är en diskussionstråd i vetenskapsdelen av forumet , ingen jäkla skvallercentral i laidback. Du kunde enkelt kommit undan den här diskussionen genom att använda det lilla ordet tror.

Jo, det var du som tog upp att man självklart forskar på immunitet och att man vet hur det ligger till med den saken, så då är det du som skall visa att ditt argument håller eller räkna med att bli betraktad som spridare av fakenews .

Jag avfärdar aldrig en vetenskaplig studie om det inte finns något som talar emot den, just nu kan du inte visa något som styrker ditt argument, och det kan jag avfärda på stående fot.

De forskar på immunitet, och eftersom du gräver ner dig inom ämnet så anser jag att det är mer givande för dig att själv söka. Det finns en hel del information tillgängligt, om du enbart envisas med att lägga bevisbördan på mig så får du gärna fortsätta att hävda i tråden att immunitet existerar bl.a, någonting som du själv inte styrker. Förhoppningsvis använder du din tillgång till all information.
Citera
2020-03-16, 02:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Nu börjar de unga få viruset:

16 year old Dutch boy on Intensive Cate (IC) after getting infected with the coronavirus

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5056536/coronavirus-tieners-sehraz-breda-16-intensive-care-besmet-covid19
Kunde ej översätta till svenska. Står det något om personen hade någon sjukdom, nedsättning eller något annat som försvagat immunförsvaret? Och hur illa är det för honom?
Citera
2020-03-16, 02:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Stämmer.

https://www.friatider.se/regeringen-lanserar-riktlinjer-vilka-som-ska-lamnas-att-do
Det lustiga är att hon sa samma sak 2 ggr senaste veckan. Ena gången i Svt's extrainsatta Corona program med experter osv.
Hon sa att socialstyrelsen är reda att bistå sjukvården med etiskt svåra beslut.

Men alla missade vad det innebär och vår efterblivna journalistkår var helt bortkollrade.

Jag har berättat om detta för min omgivning under veckan, men de ville inte tro att det var så.

Så där får man iaf ge henne poäng för öppenhet.
Citera
2020-03-16, 02:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Max3x
Spridningen har att göra med inkubationstiden inte dödligheten. Ett virus som dödar snabbt har svårt att sprida sig pga av att människan som fått det inte förflyttar sig.

Ja men enligt virusexperter ska detta korrelera och därför så är väldigt dödliga virus inte särskilt smittsamma. För annars är det som du skriver inkubationstiden som avgör.
Citera
2020-03-16, 02:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CityBangBang
Ni som anser att det är en vanlig influensa, kolla in videoklippet i länken och börja fundera lite..

https://www.expressen.se/tv/nyheter/coronaviruset/kevin-drabbades-av-corona-beskriver-kanslan-fran-sjuksangen/

Haha, det där verkade ju helchill. Måste finnas värre exempel ute vid det här laget eller?
Citera
2020-03-16, 02:04
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det är inte vad läkarna rapporterar från Italien, även till synes friska åker dit. Det finns många som går runt med underliggande sjukdom helt omedvetna om det.

https://omni.se/halften-av-de-svart-sjuka-i-frankrike-under-60-ar/a/EWn2za

Det är bättre med storsläggan i det här läget, masstesta, analysera situationen, släpp på restriktionerna. I den ordningen.

Okej, vi masstestar, då vet vi hur många smittade vi hade för en dag sedan, av de testade, vad gör vi med den informationen, rama in och hänga på väggen, vad ska informationen användas till i praktiken?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in