2020-03-15, 22:53
Medlem
Isterbandsdoktorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nitlip
Så om jag går till affären och vill köpa pasta och det är slut på pastan.... så är jag egoist...okej
Du tar saker och ting ur sitt sammanhang. Läs om inlägget.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Om Italien har den milda så är vi verkligen fucked....

Om du läst på så skulle du redan veta att Italien har den elaka.....

Se följande länk för bra källa till vad de olika "typerna" av viruset innebär: http://virological.org/t/response-to-on-the-origin-and-continuing-evolution-of-sars-cov-2/418

Än så länge så kan man inte påvisa en skillnad i dödlighet. Det är med andra ord antagligen inte så att det finns en farligare och en mildare form av viruset.
Citera
Medlem
BeatriceCencis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Om du läser på om Spanska sjukan så ser du likheter med corona.

Jag har redan läst om spanska sjukan. Vad jag menar är, att när folk dör i Corona i massor och vi inte har tid att begrava kropparna, så kan det uppstå ett nytt lika farligt virus som dödar lika många till. Det var ju förmodligen de döda kropparna på slagfälten i första världskriget som gjorde att Spanska sjukan uppstod.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Det billigaste är att säga att man beställt 1000 splitternya respirator.

O sedan skylla på att de är försenade. När faran är över så kommer ingen fråga efter dem.
Okej men det var inte riktigt det som var frågan. Men tack i alla fall?
Citera
2020-03-15, 22:54
Medlem
Centauris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jiren
Ok. Det där låter ju inte bra.

Undra vad mer vi kommer upptäcka om viruset inom de närmsta veckorna.

Det där händer efter en vanlig lunginflammation också.

Sluta overhypa viruset för fan.

Nej, folk kommer inte att utveckla ett tredje ben eller horn efter corona.
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Sammanfattning från Donald Trumps presskonferens?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CurbinDill
Se följande länk för bra källa till vad de olika "typerna" av viruset innebär: http://virological.org/t/response-to-on-the-origin-and-continuing-evolution-of-sars-cov-2/418

Än så länge så kan man inte påvisa en skillnad i dödlighet. Det är med andra ord antagligen inte så att det finns en farligare och en mildare form av viruset.
Nyckelord: Antagligen
Det är ANTAGLIGEN så att det inte finns dödliga och icke dödliga
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det finns inte så många och framför allt inte några med särskilt stor kapacitet.

Ok men staten borde tömma de privata sjukhusen på sjukvårdsmaterial.
Citera
2020-03-15, 22:55
Medlem
Herzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeatriceCenci
Jag har redan läst om spanska sjukan. Vad jag menar är, att när folk dör i Corona i massor och vi inte har tid att begrava kropparna, så kan det uppstå ett nytt lika farligt virus som dödar lika många till. Det var ju förmodligen de döda kropparna på slagfälten i första världskriget som gjorde att Spanska sjukan uppstod.

Just därför man ska kremera alla omedelbart.
Citera
2020-03-15, 22:56
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malew
Fattar det som att det är vanlig lung inflammation. Viruset öppnar upp för en bakteriell inflammation i lungorna. Kan ha fel. Men det ser de som mild. Sen behöver 20% av de vård.
Nej, man behöver inte få en bakteriell lunginflammation även om det också kan ske. Viruset i sig kan orsaka stora skador i de nedre luftvägarna.
Citat:
Ursprungligen postat av CurbinDill
Detta med olika typer är misstolkat. Man har inte påvisat ökad dödlighet. Det finns alltså inte en farligare och en mildare form av Covid19 så vitt vi vet.

Det hela finns beskrivet bra här. Se särskilt kommentarerna längst ner
http://virological.org/t/response-to-on-the-origin-and-continuing-evolution-of-sars-cov-2/418
Tack för intressant länk.
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Om Italien har den milda så är vi verkligen fucked....

Om du läst på så skulle du redan veta att Italien har den elaka.....
Du borde nog också läsa det CurbinDill länkade till.

Annars får du presentera en egen källa på att Italien har en farlig variant.
Citera
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazamaj
I nuläget så talar man ju om att det endast smittar via dropp, stänk, kontakt samt aerosoler så man tänker kanske inte att det ska vara nödvändigt. Vi har en sådan där luva i katastrofförrådet men den svettas man i XD den luvan ska kopplas till en stor rymddräkt som det är i princip omöjligt att röra sig i. Det funkar i saneringshallen där man tvättar patienter men inte på akutrummet när man ska sätta nålar, koppla dropp, kad, ta EKG osv.
Helt enkelt tror jag inte det bedöms som nödvändig och för dyrt.
Dessutom skulle även behövas några stycken eftersom vi är flera som vårdar patienterna. Och blir det väldigt många patienter samtidigt.. ja då ska det gå fort ty göra sig i ordnint också.

Jag förstår, rätt sak på rätt plats.
Citera
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissFitt73
Det finns ca 600 iva platser i hela landet. Dessutom finns det ett begränsat antal utbildad personal. Blir dessutom vårdpersonalen sjuk eller deras barn sjuka så finns det liksom inte andra som bara kan ta över. Vi har redan brist. Brist på sjukvårdspersonal, material osv osv.

Ja vår gräns för vad sjukvården klarar är betydligt lägre än Italiens var så säker. De anses ändå ha väldigt bra sjukvård medan vi innan Corona var mitt uppe i någon form av sjukvårdskris redan då.

Tyvärr svårt att vara optimist nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in