2020-03-17, 08:54
Medlem
Soterns avatar
Oavsett hur det än går med sjukdomens utbredning framöver, så tror jag att alla hårda restriktioner som nu finns runt om i Europa kommer släppas inom max fjorton dagar. De kan inte hålla på längre om inte samhället ska braka ihop fullständigt ekonomiskt.
Tusentals företag kommer då klappa igen och det blir massarbetslöshet och brist på allt.
Livet måste helt enkelt gå vidare och viruset går ändå inte att stoppa nu.
Citera
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OvissFramtid
Finns det något bevis för att flockimmunitet går att uppnå mot Corona? Vänligen presentera dina bevis. Vänligen presentera fakta som säger att de som insjuknat i Corona och sedan tillfrisknat INTE blivit sjuka i Corona igen. Trött på dina oneliners till varje användare som är emot "Flockimmunitets-strategin", själv har du ingen som helst fakta eller källa att luta tillbaka mot.

UK har som sagt övergett den idén om man ska tro flera olika medier. Tycker du det är moraliskt försvarbart att propagera för att majoriteten av befolkningen ska smittas som oundvikligt kommer leda till att tusentals om inte hundratusentals dör? Att alla kommer smittas i vilket fall är inte relevant, att man faktiskt har som strategi att VILJA smitta människor - det är det som är mitt problem. Vänligen håll käften hädanefter.

Lägg ingen energi på honom - han och några andra sa att skiten skulle lagt sig för 1 månad sen, att det är lugnt, det planar ut, "inte så farligt".

Nu griper fittskallen efter nya halmstrån som han aldrig kommer släppa. En blind höna...
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mind_crazy
Finns många individer att följa på twitter, instagram som har viruset. Dem jag följer märker knappt av några symtom.
Finns en läkare på twitter som har drabbats av det och han lägger ut riktigt bra information om hur det är att ha viruset.
https://twitter.com/yaletung

Så alla dom måste väl fått det i Italien lr Österrike eftersom dom slutat testa vanligt folk?
Citera
Medlem
Couplets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Jo, den årliga influensan är, förstås, ett virus. Dock muterar det betydligt mer än Coronaviruset. Det är bra att Coronaviruset inte muterar så mycket. Då kan vi inom några år få fram ett vaccin som har verkan i flera år emot Covid-19.
Förlåt jag var otydlig. Betoningen ligger givetvis på ett virus. Som i att det är flera stycken/många olika.
Citera
2020-03-17, 08:55
Medlem
Covids avatar
Det har blivit lite status att ha corona. Tom Hanks, fru Trudeaux…

Inte samma sak som att ha den där bögsjukan på 80-talet, en stor skam som indikerade ett ogudaktigt leverne och blandning av kropssvätskor som aldrig borde mötas. Då förordade man att sätta sjuka på karantän på någon ö.

Citat:
Ursprungligen postat av Payback66
SVT morgonstudion intervjuade en svensk smittad tjej för nån timma sen, intressant att höra.
Börjar c,a 07,53

https://www.svtplay.se/video/24909918/morgonstudion/morgonstudion-17-mars-06-00?start=auto
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Om man medvetet vill få folk smittade hade man inte uppmanat folk med symptom att stanna hemma, det är direkt kontraproduktivt, din logiska slutledningsförmåga är inte direkt imponerande.

Jodå. Hen har rätt. Man vill att folk blir smittade och får immunitet - men i långsam takt. Så att sjukvården hinner med.

Tegnell har ju uttalat sig att den engelska metoden tycks vara den enda som fungerar = flockimmunitet.
Citera
Medlem
Tarstans avatar
En sak som jag hoppas blir positiv utkomst av detta är att folk kommer bli bättre på sin hygien och särskilt handhygien.
Så slipper vi kanske vinterkräksjuka och en massa annat också i framtiden.

Tyvärr har folk inget minne som ett år lär man ju drabbas av vinterkräksjuka och annat igen, samt vanlig influensa.
Denna hysteri drar verkligen fram dumheten i folk fram i ljuset.
Nu när det är "panik" då är det minsann allvar, men inte annars då återgår det till det normala.
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Pure chinese loveliness

Chinese doctors say autopsies of coronavirus victims suggest the deadly illness is “like a combination of SARS and AIDS” that can cause “irreversible” lung damage even if the patient recovers.
https://www.eutimes.net/2020/03/coronavirus-is-a-combination-of-sars-and-aids-that-causes-permanent-lung-damage-chinese-doctors/

Uncanny similarity of unique inserts in the 2019-nCoV spike protein to HIV-1 gp120 and Gag
https://www.biorxiv.org/content/10.1101/2020.01.30.927871v1

The neuroinvasive potential of SARS-CoV2 may be at least partially responsible for the respiratory failure of COVID-19 patients.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/32104915?fbclid=IwAR0xcBUmPNmMh2FyR1z_xfd3tWSWlmE1 n-ijtivNDG0D3yhoRvQTNBjLnDk

Coronavirus: ‘recovered’ patient dies as China reports discharged cases falling ill again
https://www.scmp.com/news/china/society/article/3065091/coronavirus-recovered-patient-dies-china-reports-139-new-cases

Coronavirus: some recovered patients may have reduced lung function and are left gasping for air while walking briskly, Hong Kong doctors find
https://www.scmp.com/news/hong-kong/health-environment/article/3074988/coronavirus-some-recovered-patients-may-have
Senast redigerad av severustheemperor 2020-03-17 kl. 09:01.
Citera
2020-03-17, 08:56
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Couplet
Tycker inte det är samhällets ansvar i första hand, förutom att informationen bör vara tydligare. De stora insatserna är inte oändliga, vi bör inte "slösa" bort dem där allmänheten kan rycka in. Det låter fel/känslokallt när jag ser det så där, men jag hoppas andemeningen iaf framgår. Sen beror det såklart på var man bor också, och alla äldre i riskzon har inte de sociala kontaktnät som yngre ofta har. Är hemvärnet engagerat någonting? Har inte sett något om det.

När Göteborg snöade in fullständigt, så åkte privatpersoner längdskidor på Avenyn, för att leverera mat till äldre och sjuka, som normalt hade hemtjänst. Vi måste ju hjälpas åt, inte sitta och vänta på att politiker ska agera.

Jo men det blir ju knivigt att hitta frivilliga ju fler som upptäcker att Tegnell har ljugit (igen)och att det inte finns någon särskild "riskgrupp".
Åka genom snö i all ära, men att hjälpa till och riskera att själv slås ut av ett livsfarligt virus är en helt annan femma.
Senast redigerad av Grollaren 2020-03-17 kl. 08:58.
Citera
Medlem
DinKamrats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Flockimmunitet är ett oprövat experiment som kanske låter fint på pappret så vore jag du skulle jag hoppa ner lite från den höga hästen och läxa inte upp andra kring något som saknar vetenskapligt stöd.

Vet du vad flockimmunitet innebär? Det är målet, oavsett om vi åstadkommer det med vaccin, eller genom att tillräckligt många blir smittade.
Citera
Medlem
eriklinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr B
Hande I Japan med.

https://www.independent.co.uk/news/world/asia/japan-coronavirus-test-positive-recover-a9404056.html

Ja, vi vet inte exakt hur viruset beter sig, men i artikeln står det iaf:

"Getting reinfected is unlikely, but it's also not something that can be ruled out."

Finns flera anledningar till att man kan testa positivt igen, behöver inte vara återinfektion.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Flockimmunitet är ett oprövat experiment som kanske låter fint på pappret så vore jag du skulle jag hoppa ner lite från den höga hästen och läxa inte upp andra kring något som saknar vetenskapligt stöd.

Flockimmunitet är naturens gång, jo det finns vetenskapligt stöd för det, knappast ett experiment.

Jag tänker inte hänvisa till bevis för mitt påstående den här gången, ty det här är grundskolenivå på kunskaperna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in