Citat:
Ursprungligen postat av
stayloose
Är dåligt insatt i Sydkoreas strategier. Men vad jag förstår har de egen produktion av testkit som inte är så resurskrävande, och kan göra i stort sett obegränsat med tester.
Problemet i Europa (säkert många andra länder) är att vi saknar kapaciteten. Både i form av utrustning och personal. Därför fokuserar man testerna där de gör mest nytta, nämligen riskgrupper och vårdpersonal som behöver skyddas till varje pris.
Vi får hoppas att alla tar ansvar och tillämpar självisolering när man känner minst lilla symptom.
1. Jag råder dig att kolla upp Sydkorea och jämföra Sydkorea med Italien i tillväxt av antal döda över tid (wikipedia duger). De fick sitt första dödsfall samtidigt. Idag har Italien 24 ggr fler omkomna. 24 ggr fler! Och jag är mycket orolig att vi också kommer få detta Italienska öde.
2. Då måste vi skaffa oss den kapaciteten i Sverige. Pengar finns säger finansministern.
Vi kan börja med att skaffa oss ambitionen att testa mycket mer som Sydkorea. Eller vi kanske måste börja med att läsa på och inse att Sydkorea har gjort det bra och att de kan lära oss massor.
Men vi har vissa nyckelpersoner i det här landet som säger: "Det går inte." Du kanske själv är en sådan... "Det går inte."
Som sagt, WHO sa i förrgår: Comprehensive approach.... Do it all!!!
Avslutningsvis vill jag säga att jag tror att Tyskland gör det bra med Comprehensive approach, så vissa länder i Europa har skaffat sig kapaciteten att testa mycket.