2020-03-15, 22:17
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
https://www.svtplay.se/video/25652656/agenda/agenda-15-mars-21-15

Börjar vid 6 min.

Jag kollar. Åh herrejävlar. Sverige följer ju exakt Italiens kurva!! Den där Joacim borde ta över Tegnells position.
Citera
2020-03-15, 22:17
Medlem
Arnold15s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeatriceCenci
Är du dum eller? Coronaviruset är inget influensavirus genetiskt. Coronavirus och influensavirus är två olika typer av virus.

Spelar ingen roll vad det är genetiskt.

Ofarligt för 95 % av befolkningen

Blir det massarbslöshet påp 20-30 % så har vi snart ingen sjkukvård alls.
Citera
2020-03-15, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Går naturligtvis inte att stoppa corona nu. Inte nånstans, d va kört i december när kinesen försökte mörka. Som tur är så är det hyfsat ofarligt. Den stora faran ligger i människans irrationella rädsla och speciellt för svenskar som i sin skyddade verkstad med lattemjölk och sojabönor mitt i allt måste läsa om ond bråd död. Herrejistanes, nänä det går minsann inte an. Hursom det är lugnt, lita på mig
Corona går ju att stoppa, om bara alla vill det och har rätt inställning.
Citera
2020-03-15, 22:19
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stayloose
Är dåligt insatt i Sydkoreas strategier. Men vad jag förstår har de egen produktion av testkit som inte är så resurskrävande, och kan göra i stort sett obegränsat med tester.

Problemet i Europa (säkert många andra länder) är att vi saknar kapaciteten. Både i form av utrustning och personal. Därför fokuserar man testerna där de gör mest nytta, nämligen riskgrupper och vårdpersonal som behöver skyddas till varje pris.

Vi får hoppas att alla tar ansvar och tillämpar självisolering när man känner minst lilla symptom.
1. Jag råder dig att kolla upp Sydkorea och jämföra Sydkorea med Italien i tillväxt av antal döda över tid (wikipedia duger). De fick sitt första dödsfall samtidigt. Idag har Italien 24 ggr fler omkomna. 24 ggr fler! Och jag är mycket orolig att vi också kommer få detta Italienska öde.

2. Då måste vi skaffa oss den kapaciteten i Sverige. Pengar finns säger finansministern. Vi kan börja med att skaffa oss ambitionen att testa mycket mer som Sydkorea. Eller vi kanske måste börja med att läsa på och inse att Sydkorea har gjort det bra och att de kan lära oss massor.

Men vi har vissa nyckelpersoner i det här landet som säger: "Det går inte." Du kanske själv är en sådan... "Det går inte."

Som sagt, WHO sa i förrgår: Comprehensive approach.... Do it all!!!

Avslutningsvis vill jag säga att jag tror att Tyskland gör det bra med Comprehensive approach, så vissa länder i Europa har skaffat sig kapaciteten att testa mycket.
Citera
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Vad menar du? Smittan är redan här ditt stolpskott.

Om regeringen varit förberedd på denna typ av katastrof så hade vi inte fått detta elände.
Spelar ingen roll längre vad som drabbar Sverige för vi har inte längre skydd emot ett skit när det smäller.
Citera
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Smittan går inte att stoppa. Det man däremot kan göra är att fördröja
Defatistisk hållning. Man har ju lyckats bra i Kina och Sydkorea. Med sådana som dig är slaget redan förlorat på förhand.
Citera
Medlem
Arnold15s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-fuckYUO-.
Okej. Att du blir mer ledsen av minskat arbete än av förlorade närstående får nog stå för dig. Tror inte att alla prioriterar likadant.

Ja? Det är väl allmän kännedom nu. Ingen har sagt något annat nu?

Allmän kännedom är också att vi vill reducera hastigheten för spridningen så att vi hinner behandla de sjuka. Men det tycks ha gått förbi dig? Trots att jag precis förklarade det för dig?

Förlorade närstående i det här fallet är sådana som redan har dödliga sjukdomar.

Du verkar inte förstå vad 30-40 % arbetslöshet innebär.
Då har vi snart ingen sjukvård alls.
Citera
Medlem
Finns det någon statistik för antalet sjukskrivningar i Sverige? Vi är ju traditionellt sett väldigt duktiga på att föra statistik (till skillnad från en hel del annat) så jag tänkte att det kanske finns statistik om sjukskrivningar någonstans? Får för mig att morgondagen kan bli rekord där.
Citera
2020-03-15, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Tegnell måste vara autistisk eller något sånt. Han klarar inte av att agera i situationen utifrån ofullständig fakta. Han passar bättre på ett jobb där han sitter och analyserar historisk data och framlägger slutsatser i artiklar.

Ganska troligt att är detta som hans ordinarie arbete innehåller en hel del av. Jag såg att Agenda lagt till att hans tidigare varit chef på Socialstyrelsen. Så troligen är han numera mest en politiker med ett visst avstånd till det egentliga arbetet. Men som moderaten Halif var inne på, detta är prestige och ett tillfälle som han inte vill missa att stå i rampljuset.

Alla svar som inleds med "Det vet vi inte..." är en härskarteknik som han över använder.

Han gick också direkt på defensiven när något upprop i UK kom på tal och avbröt och plockade snabb fram auktoritet i form av ifrågasättande och försvar av de "riktiga forskarna". Han nämnde dess för innan att UK är världsbäst på området, så att han har ett gott öga till UK är ganska klart.
Citera
2020-03-15, 22:21
Medlem
mind_crazys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Skrämmande. Kanske upp mot 20% dödlighet?

Varför är alla så otroligt besatt av siffror i dagsläget? Ingen kan lägga fram statistik eller data som visar den verkliga bilden än.
Allt är bara antaganden som är baserad på data som ändras kontinuerligt och som inte kan redogöra för all mörkertal.
Dödligheten kan vara 50%... 15%.... 0.5%. Är helt onödigt att hetsa upp sig över den nuvarande statistiken.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .-fuckYUO-.
Okej, hur/vem bedömer vem som kan jobba hemifrån och inte? Tänk om min dator inte funkar?

Borde jag få ersättning om jag inte kan jobba hemifrån men fixar med mitt egna företag under tiden och fakturerar om 6 månader?
Ersättninen ska motsvara 70% av lönen... Detta ska gälla individer som inte kan jobba hemifrån. Ex kockar, väktare, byggarbetare, montörer, bussförare osv..
Citera
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Hon som ville tigga handsprit till vården.

https://www.expressen.se/halsoliv/halsa/professorn-sluta-med-handsprit/

Agnes är farlig för hon får utrymme i media, en expert som säger saker som är felaktiga, vem minns inte när hon berättade att för att minska bacillskräcken så slängde hon alla handspritar hon såg i soptunnan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in