2020-03-15, 20:06
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Vi är mitt uppe i en samhällsspridning och MSB ska spendera 75 millar på informationsblad istället för att ta till proaktiva åtgärder HÄR och NU?

Man tror ju fan inte det är sant.

Informationsbladen skulle ha varit upptryckta för åratal sedan och legat i något bergrum.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Självklart är det väl meningsfullt i en pandemi.
Hur skall människor veta om de är coronasmittade, vanligt förskylda eller influensasmittade.
På ett sätt hoppas jag att det slår hårt mot våra politiker som tycker att folk skall tvätta händerna( det har vi ju aldrig gjort annars)
Om vi bunkrar ska vi tänka på andra( nja jag tar fem burkar vita börnor så får grannen ta de andra fem burkarna)
Jag är inte rädd för det här men tycker att man skall testa alla i en pandemi som har symptom som påminner om virusets och just för att bryta cirkeln.
Som det är nu får folket sitta hemma och ställa diagnos på sig själva eller ringa 1177 som säger. Håll dig hemma, efter att du suttit i kö i sjuttio timmar.

Det är inget land som testar alla förkylda i landet. Om du ska bryta smittkedjan så gäller det precis samma sak med influensa, corona, eller rhinovirus. Stanna hemma tills du är frisk. Jag kan nämna att det är mycket mindre folk på både skolor och förskolor nu med uppmaningen att stanna hemma vid förkylningssymptom. Så något har hänt och det kommer att visa sig i VAB och sjukskrivningsstatistik garanterat.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NixYO
3 871 812 personer i Sverige är mellan 10-39 år gamla. Om cirka 70% drabbas av COVID-19 blir det totalt 2 710 269 insjuknade, varav 0,2% dör vilket blir 5 421 stycken.

1 298 355 personer i Sverige är mellan 40-49 år gamla. Om cirka 70% drabbas av COVID-19 blir det totalt 908 849 insjuknade, varav 0,4% dör vilket blir 3 636 stycken.

1 297 863 personer i Sverige är mellan 50-59 år gamla. Om cirka 70% drabbas av COVID-19 blir det totalt 908 505 insjuknade, varav 1,3% dör vilket blir 11 811 stycken.

Detta ger en dödlighet på 0,46% bland alla insjuknade mellan 10-59 (4 527 623 personer), d.v.s. 20 868 döda, men en dödlig på 0,32% sett över alla mellan 10-59 i Sverige (6 468 030 personer).

Låter ju som en väldigt låg dödlig procentandel
Citera
Medlem
Aciess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Menar du att 60 000 kineser har blivit sjuka igen?

Åh så det måste ha blivit exakt 60.000 som återfått viruset. Det räcker inte med 10?
Vad vet du vad som sker, du bara glappar med dina löständer.
Citera
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kardashanarsel
De dricker mer alkohol än svenskar
Träna istället och stärk lungorna

Tillräckligt stark skrev jag. Ta östblocket där folk dricker Palinka, Rakia, Slivovitz till vardags. Knappt en jävel smittad. Ta sen vindrickarna i väst...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det är inte säkert det kommer något vaccin alls. Fungerar det som ett förkylningsvirus vilket det finns tecken på leder det på sin höjd till tre månaders immunitet. Blir svårt att ta fram vaccin då. Då får man förlita sig på att få fram antivirala läkemedel.

Har du läst det? Det enda jag sett hittills är att det finns forskningsresultat som visar att viruset är väldigt stabilt, muterar långsammare än ex vanliga influensan.
Citera
2020-03-15, 20:07
Medlem
Seppo1337s avatar
Real-time evidence of flattening the curve. Lodi had the first Covid-19 case in Italy, and implemented a shutdown on Feb 23. Bergamo waited until March 8.
Look at the difference.

Graf

Här ser man den dramatiska (positiva) effekten & skillnaden av att helt stänga ned ett samhälle mitt i det värst drammade områdena.

Givetvis ingenting Tegnell & co kommer att bry sig om, dock.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ilium
Om det fanns en genuin vilja fanns det nog möjlighet att starta produktion.

Kanske läge att producera enklare modeller.

Men de blir ju inte CE märkta ...

Ja tyvärr tror jag inte detta kommer hända förrän efter denna kris är över, men det lär nog bli mycket förändringar i världen efter detta. Att Inhemskproduktion ska öka är nog inte alls otänkbart igen.
Citera
Medlem
Aciess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dyselektrikern
Älskar såna här tider, bevisar vad människosläktet är så jävla korkat 😂😂😂 rensar butiker på dasspapper och konservburkar, hysteri utan dess like hahahhahahah😂😂

"-den stora idioten, allmänheten" som han så klokt sa, Patrik Agrell.

Som sagt. Riktigt roliga tider.

Ja det e väl smart, men det är bra att det finns sådana som dig, som mular först.
Citera
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Det har spridits länge i Italien och Iran flera veckor innan det ens kom till kom norden

Jo men blir en frisk borde fler bli det med tanke på att inte alla är allvarligt sjuka. Nu när jag tänker efter kanske dom inte vill slösa tester på människor som de vet har corona men som inte är allvarligt sjuka och ändå sitter isolerade hemma.
Citera
2020-03-15, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Dödligheten är alltså 0.41% på folk under 60. Tammefan bra mycket farligare att ens gå utanför dörren.

SVT-vetenskapsartikel om strimmor av ljus i coronamörkret: Dödlighetssiffran går troligen ner, viruset verkar inte ha blivit farligare
#nyhetskollen

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/03/15/svt-vetenskapsartikel-om-strimmor-av-ljus-i-coronamorkret-dodlighetssiffran-gar
Om du kollar på vilka som kräver intensivvård så blir det värre.
Runt 40% under 50.
Räkna på hur många det blir med vår strategi att infektera minst 50% av befolkningen.
Citera
2020-03-15, 20:08
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dödskniven
Fast så jävla svårt är det inte, är du sjuk, stanna hemma. Är du svårt sjuk, sök vård. Sen spelar det ju ingen roll om det råkar vara Corona du drabbats av i något av fallen, principen gäller ju ändå
Så enkelt är det inte. Vore det så behövs inga stängda gränser, karantän, osv.
Folk stannar inte hemma med lite torrhosta och nästäppa.
Eller också kommer det att bli massjukskrivningar ett tag framöver här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in